سازمان بهداشت جهانی: ویروس کرونا احتمالا هرگز ناپدید نخواهد شد

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی هشدار داد که حتی درصورت دراختیار داشتن واکسن، ممکن است ویروس کرونا هرگز ازبین نرود.
تبلیغات

در نوامبر ۲۰۱۹، پیش از آنکه جهان از ویروس کرونای جدید آگاه شود، ۱۴ کودک در کشور جزیره‌ای ساموآ در اقیانوس آرام، به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شدند. آن‌ها هرکدام درحال مبارزه با بیماری ویروسی متفاوت اما به‌شدت واگیرداری به‌نام سرخک بودند. درجریان آن شیوع، ۸۱ نفر از اهالی ساموآ درحالی جان باختند که صرفا با استفاده از واکسنی ایمن و کارآمد می‌شد از مرگشان جلوگیری کرد.

این داستان کوتاه، صرفا مثالی کوچک از بی‌شمار افرادی بود که فقط به‌دلیل اجتناب از دریافت واکسن ازدنیا رفته‌اند. همین امر سازمان بهداشت جهانی (WHO) را نگران کرده که حتی درصورت آماده‌شدن واکسن، ممکن است هرگز از شر کووید ۱۹ خلاص نشویم. مایک رایان، مدیر اجرایی فوریت‌های بهداشتی در سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه درجریان کنفرانسی مطبوعاتی گفت‌«تصور نمی‌کنم کسی بتواند پیش‌بینی کند که این بیماری کِی ازبین می‌رود یا آیا اصلا ناپدید خواهد شد یا نه.» او گفت:

اگر واکسنی به‌شدت کارآمد پیدا کنیم که بتوانیم آن را به‌دست هرفرد نیازمند درجهان برسانیم، یک امید بسیار بزرگ داریم. ممکن است فرصتی برای ازبین‌بردن ویروس داشته باشیم. اما آن واکسن باید دردسترس قرار گیرد و باید به‌شدت کارآمد باشد. باید به‌دست همگان برسد و ما باید از آن استفاده کنیم.

نظر نومیدانه‌ی رایان فقط چند ساعت پس از آن ابراز شد که سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی به فایننشیال تایمز گفت کنترل ویروس کرونا ممکن است «چهار تا پنج سال» طول بکشد. او افزود برای آنکه بفهمیم آیا اوضاع در این همه‌گیری بهتر خواهد شد یا بدتر یا آیا قادر به ساخت واکسنی کارآمد خواهیم بود یا نه، هیچ‌گونه گوی جادویی نداریم. به‌گفته‌ی رایان حتی رساندن واکسن به بازار همچنان هدفی بسیار بلندپروازانه محسوب می‌شود. او گفت «این ویروس ممکن است هرگز ازبین نرود.»

اغلب مردم جهان هنوز درمعرض کووید ۱۹ قرار نگرفته‌اند؛ بدین معنا که دنیا همچنان در نقطه‌ای بسیار آسیب‌پذیر قرار دارد. رایان با اشاره به تست‌های خون انجام‌شده درسرتاسر جهان برای تشخیص پادتن، گفت «شمار کنونی افراد آلوده‌شده در جمعیت درواقع نسبتا پایین است.» براساس این تست‌های پادتن که البته درباره‌ی اطمینان‌پذیری آن‌ها تردید وجود دارد، کمتر از ۱۰ درصد جهان درمعرض ویروس کرونا قرار گرفته است. در این وضعیت و در غیاب واکسن، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بیماری به مرحله‌ی بومی‌گیری (اندمیک) وارد شود. در این سطح، اغلب مردم درمعرض بیماری قرار گرفته‌اند و ویروس همانند دیگر ویروس‌های فصلی بین جمعیت درگردش است.

در ایالات متحده، دکتر آنتونی فائوچی مدیر مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که یکی از مراکز سازنده‌ی واکسن کووید ۱۹ محسوب می‌شود، روز سه‌شنبه به مجلس سنای آمریکا گفت واکسن به‌طور قطع تا پاییز امسال که دانشجویان دانشگاه‌ها به سر کلاس‌ها بازمی‌گردند، آماده نخواهد شد. اگر واکسن در سال‌های آتی دردسترس باشد، درباره‌ی چگونگی توزیع عادلانه و ارزان آن، معضلات سیاسی، مالی و تدارکاتی فراوانی وجود خواهد شد. همچنین دراختیار داشتن مقدار کافی ویال شیشه‌ای و سوزن نیز ازجمله مشکلات پیش‌رو خواهد بود. رایان گفت:

علم می‌تواند به واکسن دست یابد؛ اما اگر قرار باشد فردی آن را بسازد، باید مقدار کافی از آن بسازیم تا هرکس بتواند یک دوز دریافت کند.

به‌نقل از نظرسنجی مورنینگ کنسالت که ابتدای ماه جاری انجام شد، فقط نیمی (۵۳ درصد) از بزرگسالان آمریکایی بین ۳۵ و ۴۴ سال گفتند درصورت آماده‌شدن واکسن کووید ۱۹، قطعا آن را دریافت خواهند کرد. به‌همین ترتیب، درصد بزرگسالان آمریکایی که درباره‌ی واکسیناسیون احساس «راحتی بسیار» می‌کنند، درحال کاهش است. همچنین سهم افرادی که اصلا درباره‌ی واکسن احساس راحتی نمی‌کنند، حتی از ژانویه و در میانه‌ این دنیاگیری ویرانگر رو به افزایش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات