ایران درمیان ۱۲ کشور درحال انجام پژوهش روی ویروس کرونا

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان ایرانی تلاشی همه‌جانبه برای توسعه‌ی راهکارهای درمانی علیه ویروس کرونا دارند و در توسعه‌ی کیت تشخیص نیز به دستاوردهای مهمی رسیده‌اند.
تبلیغات

به گزارش ایرنا، آمارهای جهانی نشان می‌دهد ایران پس از چین و آمریکا، در رتبه‌ی سوم کارآزمایی‌های بالینی جهت کشف تأثیر راهکارهای درمانی علیه همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد. پس از ایران، اسپانیا بیشترین آمار کارآزمایی بالینی را دارد. تحقیقات و مطالعات بالینی، نقش مهمی در پیدا کردن راهکارهای درمانی علیه ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ دارند. از میان کشورهای درگیر با ویروس کرونا، اکنون چین با ۱۵۴، ایالات متحده با ۱۰۹ و ایران با ۶۳ مورد تحقیقات بالینی در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

تاکنون آزمایش‌های متعددی در سرتاسر جهان برای پیدا کردن دارو یا واکسنی برای ویروس کرونا جدید انجام شده است. برخی آمارها، از کشف ۱۳۰ داروی ترکیبی خبر می‌دهند که هنوز در وضعیت تحقیقاتی قرار دارند. دراین‌میان ایران نیز تلاش‌های همه‌جانبه‌ای را برای پیدا کردن دارو یا واکسن (به‌عنوان مثال، پلاسما درمانی) این بیماری انجام می‌دهد. به گفته‌ی علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران، تاکنون ۶۴۰ پروژه‌ی پژوهشی مرتبط با کووید ۱۹ در دانشگاه‌های علوم پزشکی سرتاسر کشور انجام شده‌ است. او در ادامه می‌گوید:

پاندمی کرونا تقریبا در تمام دنیا وجود دارد، ولی در میان تمام کشورهایی که آلوده به این ویروس هستند، سازمان بهداشت جهانی تنها ۱۲ کشور را از نظر علمی در بالاترین سطح بضاعت و توانایی پژوهشی اعلام کرده که مجاز به ارائه‌ی کارآزمایی بالینی هستند و با افتخار اعلام می‌کنم که ایران سرفراز یکی از این ۱۲ کشور است.
کیت سرولوژی کرونا

ساخت کیت تشخیص کرونا در ایران

از پروژه‌های مهم درحال انجام در ایران که تشخیص و درمان ویروس کرونا را در نظردارند، می‌توان به تولید کیت‌های تشخیصی اشاره کرد. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سید عباس متولیان، در مصاحبه‌ای از برنامه‌های جدی دانشمندان برای تولید کیت تشخیص مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های روز جهان سخن گفت.

طبق گفته‌ی متولیان، درحال‌حاضر چهار پروژه‌ی اصلی پیرامون ساخت کیت تشخیص کرونا در ایران جریان دارد؛ دو نمونه از پروژه‌ها با تمرکز بر فناوری‌های نانو دنبال می‌شوند که یکی از آن‌ها توسعه‌ی کیت با استفاده از فناوری کریسپر و دیگری، کیت پی‌سی‌آر مولتی‌پلکس را در دستور کار دارد. متولیان در ادامه‌ی صحبت‌های خود از کارآزمایی بالینی اثربخشی داروی فاویپیراویر صحبت کرد. به گزارش مهر، دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین پروژه‌ی کارآزمایی دیگری هم با هدف تشخیص اثر کلروکین بر پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا برای افراد با تماس نزدیک با بیماران یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در دستور کار دارد.

متولیان از یک پروژه‌ی دیگر مرتبط با بیماری کرونا در سطح بیمارستانی نیز خبر داد: «وسیله‌ی دیگری ساخته شده که همانند چادر شفاف روی تخت بیمار قرار می‌گیرد و یک ایزوله اختصاصی ایجاد می‌کند. به این ترتیب هوای تنفسی بیماران به فضای عمومی اتاق بیمارستان منتقل شود و هوا با فیلترهای مخصوص تصفیه می‌شود و هوای عاری از ویروس در جریان خواهد بود. نمونه‌ی اولیه این دستگاه‌ها ساخته شده و در بیمارستان به‌طور نمونه در حال انجام است».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات