طغیان دوباره ویروس کرونا در چین؛ نگرانی‌ها از آغاز موج دوم دنیاگیری افزایش یافت

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
شناسایی موارد تازه‌ی ابتلا به کووید ۱۹ در چین، کره جنوبی و آلمان، زنگ خطر فعالیت دوباره‌ی ویروس کرونا را در این کشورها به‌صدا درآورده است.
تبلیغات

تجدید فعالیت ویروس کرونا درچین و همچنین دیگر کشورها ازجمله آلمان و کره جنوبی درحالی گزارش می‌شود که دولت‌های این کشورها درحال کاهش محدودیت‌ها هستند. حتی شهر ووهان، کانون انتشار همه‌گیری جهانی نیز اکنون با خوشه‌ای جدید متشکل از ۵ مورد ابتلا مواجه شده است. این روند دولت‌ها را نگران و این پرسش را مطرح کرده که آیا این موج نگران‌کننده‌ی دوم بیماری است یا با قرارگیری تست‌های تشخیصی دراختیار شمار بیشتری از افراد، صرفا فرازها و فرودهای کوچک‌تر در موج نخست نمایانگر می‌شود؟

هرچند هنوز برای پیش‌بینی مقیاس این موج دوم بسیار زود است (البته اگر برخلاف نوسانات توجیه‌ناپذیر در داده‌ها ثابت شود اصلا موج دومی درکار است)، شناسایی موارد تازه نشان می‌دهد که کشورها درحال حرکت به سمت رویکرد چکش به موش هستند و به‌جای وضع قوانین عمومی برای مهار انتشار ویروس در سطح کشور، شمار کوچک‌تری از طغیان‌ها را خاموش می‌کنند.

مقام‌های چین یکشنبه ۱۷ مورد جدید ابتلا را گزارش دادند که دومین روز شناسایی موارد جدید دو رقمی و بیش‌ترین شمار ثبت‌شده در تقریبا دو هفته‌ی گذشته محسوب می‌شد. این تعداد هنوز با موارد جدید روزانه‌ی ۴ رقمی که این کشور در ماه فوریه تجربه کرد، فاصله‌ای بسیار دارد؛ اما همچنان برای ویروسی مرگبار و به‌شدت واگیردار، روندی تهدیدزا محسوب می‌شود. موارد جدید چین عمدتا متعلق به مناطقی در شمال شرق این کشور هستند. در شولان، شهر واقع در استان جی‌لین در نزدیکی مرز چین با کره‌ی شمالی و روسیه، پس ازآنکه مقام‌ها در آخر هفته ۱۳ مورد جدید ابتلا را گزارش کردند، بخشی از مقررات محدودکننده دوباره بازگشت.

شماری از موارد جدید مرتبط با کلوپ‌های شبانه در سئول، پایتخت کره جنوبی نیز مقام‌ها را درباره‌ی احتمال آغاز موج دوم نگران کرده است. درنتیجه‌ی شناسایی این موارد جدید، بارها و کلوپ‌ها دوباره به‌طور موقت در این شهر بسته شدند. دولت کره جنوبی حتی بازگشایی مدارس را نیز به تعویق انداخت. اما مقام‌ها اعلام کردند که موارد جدید لزوما به‌معنی آغاز موج دوم همه‌گیری نیست. یونگ یون کیونگ، مدیرکل مرکز کنترل بیماری‌ها در کره جنوبی درجریان جلسه‌ای پرسش و پاسخ در روز دوشنبه گفت «موج نخست به پایان نرسیده است.» مون جه‌این رئیس‌جمهور کره نیز با اشاره به اینکه شهروندان این کشور هرگز نباید دستورالعمل‌ها برای پیشگیری از بیماری را کنار بگذارند، گفت نباید همه‌گیری ویروس کرونا را پایان‌یافته تلقی کرد.

  • ووهان آخرین بیمار مبتلا به ویروس کرونا را مرخص کرد
  • موج دوم کووید ۱۹؛ نگرانی‌ها از بازگشت ویروس کرونا با رفع محدودیت‌ها در چین
  • در سوی دیگر دنیا، به‌محض آنکه آلمان تصمیم گرفت تا اختیار بازگشایی کشور را به ۱۶ ایالت خود واگذار کند و پس از آنکه شهروندان برخی مناطق به رستوران‌ها و بارها بازگشتند، مقام‌ها اعلام کردند که «نرخ تکثیر پایه»، به‌معنای تعداد افرادی که یک فرد بیمار آلوده می‌کند، ظاهرا در این کشور اروپایی به عدد ۱/۱ بازگشته و زنگ خطرها را به‌صدا درآورده است. با این حال، مرکز پیشگیری از بیماری‌ها در آلمان ادعا می‌کند که هنوز پیرامون برآوردهای جدید عدم قطعیت وجود دارد؛ اما درعین‌حال اشاره کرد که دسترسی به داده‌های بیشتر ضروری است. طبق قوانین فدرال در آلمان، هر شهرستان با ۵۰ مورد جدید ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر قرنطینه خواهد شد.

    نگرانی‌ها از شکل‌گیری موج هم‌زمان با آن بالا گرفته است که کشورها فرایند طولانی بازگشت به وضعیت عادی را ضمن حفظ اقدامات ایمنی و بهداشتی ازجمله فاصله‌گذاری اجتماعی و تشویق به پوشاندن صورت آغاز کرده‌اند. روز دوشنبه، دیزنی‌لند در شانگهای با رعایت ضوابط ایمنی و بهداشتی پیشرفته دوباره درهایش را باز کرد. نخستین رستوران‌ها در آلمان نیز در آخر هفته دوباره آغاز به‌کار کردند. اوایل ماه جاری، کره جنوبی اعلام کرد که انتظار می‌رود مسابقات بیسبال و فوتبال بدون حضور تماشاچیان در ورزشگاه دوباره ازسرگرفته شوند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات