تسلا با نرم‌افزار Autobidder قدمی دیگر به‌سمت تبدیل شدن به اپراتور جامع برقی بر می‌دارد

سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تسلا مسیر خود را به‌سمت تبدیل شدن به شرکتی با خدمات همه‌جانبه برقی هموار می‌کند و در این مسیر محصول جدیدی به‌نام Autobidder را به کار گرفته است.
تبلیغات

تسلا تصمیم دارد تا به شرکتی جامع با انواع خدمات و ابزارها در صنعت برق تبدیل شود. آن‌ها علاوه بر توسعه‌ی باتری‌های الکتریکی در انواع ابعاد و کاربردها، محصول جدیدی را به‌نام Autibidder معرفی کرده‌اند. محصول جدید، قدمی بزرگ به‌سمت تبدیل شدن به اپراتور برقی جامع برای تسلا است. مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، سال گذشته اعلام کرد که بخش خدمات انرژی این شرکت خودروسازی، به مرور به یک سرویس‌دهنده‌ی بین‌المللی تبدیل می‌شود و شاید حتی بخش خودروسازی را هم پشت سر بگذارد.

ایده‌ی گسترش فعالیت‌های تسلا در حوزه‌ی خدمات برقی این‌گونه است که ابتدا شرکت به‌مرور پیاده‌سازی سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و دریافت و توزیع انرژی خورشیدی را افزایش می‌دهد. سیستم‌های مذکور، در سطح کاربری شهروندی و سطح سازمان‌ها و نیروگاه‌های بزرگ برقی عرضه می‌شوند. به‌مرور مدیریت همین سیستم‌های توزیع‌شده، تسلا را به شرکتی عظیم در مدیریت و توسعه‌ی خدمات برقی تبدیل می‌کند.

تسلا نرم‌افزارهایی را برای مدیریت دارایی‌های متنوع حوزه‌ی انرژی توسعه داده است. محصول جدید یعنی Autibidder نیز در همان دسته قرار می‌گیرد. ظاهرا نرم‌‌افزار مذکور از سال‌ها پیش در فاز اجرایی بود، اما رسانه‌ها به‌تازگی درباره‌ی آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند. تسلا در وب‌سایت رسمی خود Autibidder را این‌گونه معرفی می‌کند:

نرم‌افزار Autibidder به تولیدکننده‌های مستقل انرژی برق، نیروگاه‌ها و دیگر فعالان صنعت امکان می‌دهد تا از دارایی‌های خود خصوصا باتری‌ها، درآمدزایی کنند. اتوبیدر یک پلتفرم تبادل و کنترل است که مدیریت دارایی براساس ارزش و بهینه‌سازی پورتفولیو را ممکن می‌کند. درنتیجه صاحبان دارایی‌ها و اپراتورها توانایی پیکربرندی استراتژی‌ها عملیاتی برای به حداکثر رساندن درآمد را خواهند داشت. پیکربندی‌ها براساس اهداف کسب‌وکاری و مدیریت ریسک انجام می‌شوند.

محصول نرم‌افزاری با هدف درآمدزایی و مدیریت بهتر دارایی‌های انرژی توسعه یافته است

تسلا می‌گوید درحال‌حاضر مرکز Hornsdale Power Reserve در استرالیا از اتوبیدر استفاده می‌کند. این مرکز به‌نام Tesla Big Battery شناخته می‌شود. در بخشی از اطلاع‌رسانی شرکت پیرامون پروژه می‌خوانیم: «اتوبیدر اکنون در مرکز HPR در جنوب استرالیا استفاده می‌شود. این نرم‌افزار اکنون ازطریق ایجاد امکان مناقصه در بازار، باعث کاهش قیمت انرژی در منطقه شده است».

مرکز HPR باوجود شناخته شدن به‌نام باتری بزرگ تسلا (به‌خاطر استفاده از Tesla Powerpack)، تحت مالکیت شرکت فرانسوی Neoen قرار دارد. این شرکت فعال در حوزه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر، یک نیروگاه بادی هم در نزدیکی سیستم باتری عظیم خود دارد. درنتیجه تسلا نه‌تنها باتری‌های مخصوص خود را برای ذخیره‌سازی انرژی تولیدشده در اختیار شرکت قرار داد، بلکه نرم‌افزار اتوبیدر را هم برای مدیریت بهتر درآمد از منابع به آن‌ها عرضه می‌کند.

تسلا Autobidder

نرم‌افزار تسلا محدود به محصولات و راهکارهای سخت‌افزاری این شرکت نیست و قابلیت هماهنگی با ابزارهای ذخیره‌سازی انرژی متعدد را دارد. در بخش دیگری از اطلاع‌رسانی تسلا پیرامون اتوبیدر می‌خوانیم:

درحال‌حاضر صدها مگاوات ساعت انرژی توسط اتوبیدر مدیریت می‌شود که به‌صورت جهانی، سرویس توزیع برقی در ابعاد گیگاوات‌ ساعت را ایجاد کرده است. اتوبیدر قابلیت اجرا و خدمات‌رسانی در انواع سطوح را دارد. از کاربری‌های سطح مصرف‌کننده تا نیروگاه‌هایی با ابعاد ۱۰۰ مگاواتی قابلیت استفاده از این نرم‌افزار را دارند. اتوبیدر با هماهنگ‌سازی منظم بین نرم‌افزار و سخت‌افزار، توانایی مدیریت و درآمدزایی را به‌صورت همیشگی و در محیط‌های متنوع دارد.

تسلا می‌گوید با استفاده از تخصص خود در حوزه‌ی یادگیری ماشین، سعی در بهینه‌سازی قابلیت‌های متعدد اتوبیدر در بخش‌هایی همچون پیش‌بینی قیمت، پیش‌بین بار واردشده به شبکه، پیش‌بینی ظرفیت تولید، بهینه‌سازی دیسپجینگ و قیمت‌گذاری هوشمند را دارد. منابع خبری می‌گویند اتوبیدر تسلا علاوه بر مرکز استرالیا، به‌عنوان بخشی از پیاده‌سازی سیستم Powerwall در پروژه‌ی Green Mountain Power در ورمونت هم استفاده می‌شود. از اخبار دیگر می‌توان به تصمیم شرکت به ورود به بازار تولید و مدیریت انرژی در بریتانیا اشاره کرد. البته آن‌ها تاکنون پروژه‌هایی را با پیاده‌سازی PowerPack در بریتانیا انجام داده‌اند، اما استفاده از اتوبیدر، خدمات شرکت را در بازار هدف، بیشتر می‌کند.

سیستم نرم‌افزاری تسلا در ترکیب با خدمات دیگری که این شرکت به نیروگاه‌های برق ارائه می‌کند، منجر به افزایش ارزش افزوده‌ می‌شود. درواقع نیروگاه‌هایی که سخت‌افزارهای متنوع ذخیره‌سازی و توزیع انرژی را از شرکت آمریکایی خریداری می‌کنند، با بهره‌گیری از نرم‌افزار آن‌ها توانایی درآمدزایی بهتری با سخت‌افزار در دسترس خود دارند و درنتیجه وفاداری بیشتری هم به برند پیدا می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات