رأی‌گیری انتخابات آتی آمریکا در کالیفرنیا ازطریق ارسال نامه انجام می‌شود

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
فرماندار کالیفرنیا به‌تازگی گفته است برای اطمینان از حفظ سلامتی شهروندان، رأ‌ی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در این ایالت ازطریق ارسال نامه به در خانه‌ی مردم انجام می‌شود.
تبلیغات

گَوین کریستوفر نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنیای آمریکا، جمعه‌ی گذشته رسما اعلام کرد ایالت او قصد دارد رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری امسال را به‌شکلی متفاوت انجام دهد. بر‌این‌اساس، قرار است به‌منظور رأی‌گیری انتخابات در نوامبر پیش‌ رو برای تمامی شهروندانی که صلاحیت رأی‌دادن دارند و برای این کار ثبت‌نام کرده‌اند، برگه‌ی رأی را ازطریق نامه ارسال شود. گوین نیوسام در هماهنگی با دیگر مقام‌های رسمی کالیفرنیا، تصمیم جدید را به‌شکل قانون اجرایی کرده است و این یعنی انتخاب آتی آمریکا در این ایالت قطعا این‌گونه برگزار می‌شود.

طبق فرمان جدید گوین نیوسام، تمامی مقام‌های رسمی شهرهای مختلف کالیفرنیا که مسئول بخش رأی‌گیری هستند، باید ورقه‌ی رأ‌ی را برای مردم ارسال کنند. بااین‌حال فرمان جدید به‌معنی نبود امکان رأ‌ی‌دهی در مراکز ویژه نیست. کالیفرنیا تصمیم گرفته است مناطق خاصی برای رأی‌گیری حضوری اختصاص دهد تا افرادی که توانایی رأ‌ی‌دهی ازطریق نامه ندارند، بتواند رأی خود را ثبت کنند. ممکن است برخی افراد به‌دلیل بی‌خانمان‌بودن آدرس نداشته باشند و افرادی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند، نتوانند رأی‌ خود را ازطریق نامه ثبت کنند. به‌علاوه برخی افراد ممکن است با رأی‌دادن ازطریق نامه راحت نباشند.

این افراد می‌توانند با رعایت قوانین، در محل اخذ رأی حاضر شوند و رأی خود را ثبت کنند. ناگفته نماند شهروندان پس از ثبت رأی خود، باید آن را ازطریق نامه به مراکز اخذ رأی بفرستند. هزینه‌ی ارسال نامه به مراکز اخذ رأی رایگان است. درضمن شهروندان باید حتما روی برگه را امضا کنند. اگر برگه‌ی ثبت‌رأی امضا نشده باشد یا امضای کاربر با امضای اصلی‌اش مطابق نباشد، رأی او به‌حساب نخواهد آمد. 

گوین نیوسام در توییتی جدید می‌نویسد:

کالیفرنیا اکنون ایالتی است که رأی‌گیری را ازطریق ارسال نامه برگزار می‌کند. تمامی رأی‌دهندگانی که صلاحیت رأی‌دادن دارند، برای انتخابات نوامبر ورقه‌ی رأی را در قالب نامه دریافت خواهند کرد. همچنین امکان رأی‌دهی حضوری را به‌شکلی ایمن فراهم خواهیم کرد. حقِ رأی‌دادن یکی از اصول اساسی حکومت دموکراتیک ما است. نباید هیچ‌یک از شهروندان به‌منظور استفاده از این حق مجبور شوند سلامتی خودشان را به‌خطر بیندارند.

طبق جزئیات اعلام‌شده از فرمان اجرایی گوین نیوسام، او قرار است با الکس پادیلا، وزیر داخلی کالیفرنیا و مسئول برگزاری انتخابات در این ایالت و اعضای مجلس ایالتی کالیفرنیا همکاری کند تا بتوانند امنیت روند اخذ رأی حضوری را تا حد امکان افزایش دهد. براساس قوانین، وزیر داخلی کالیفرنیا بالاترین مقام حوزه‌ی انتخابات به‌حساب می‌آید و باید روی تجهیزات رأ‌ی‌گیری و امنیت و همچنین میزان دردسترس‌بودن این تجهیزات نظارت دقیقی داشته باشد.

گوین نیوسام حین برگزاری جلسه‌ی جدید با مقام‌های کالیفرنیا برای اعلام فاز دوم بازگشایی مراکز مختلف در این ایالت، در رابطه با تصمیم اخیر خود گفت:

شهروندان درمورد انتخابات نوامبر پیش‌رو نگرانی و اضطراب زیادی دارند و می‌خواهند بتوانند به ‌روشی ایمن، رأی خود را ثبت کنند. قصد داریم با تمامی شهروندان واجد شرایط که اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند، ارتباط برقرار کنیم و به آن‌ها امکان دهیم به‌شکلی متفاوت رأی بدهند. بدین‌ترتیب، افراد لازم نیست نگران حضور در محیط‌هایی باشند که تراکم جمعیت در آن‌ها زیاد است و سلامتشان را به‌خطر می‌‌اندازد. قصد داریم برای شهروندان امکان رأی‌دهی ازطریق نامه را فراهم کنیم. کالیفرنیا چندین ماه است که روی فراهم‌کردن امکان رأی‌دهی ازطریق نامه کار می‌کند. روند کار روی این موضوع به روزهای نخست دنیاگیری کرونا برمی‌گردد.

الکس پادیلا، وزیر داخلی کالیفرنیا، درباره‌ی تصمیم جدید این ایالت درزمینه‌ی رأی‌گیری انتخابات پیش ‌رو می‌گوید:

امروز به نخستین ایالت آمریکا تبدیل شدیم که در واکنش به دنیاگیری ویروس کرونا قصد داریم ورقه‌ی رأی‌گیری را برای تک‌تک شهروندان ارسال کنیم. خودمان را متعهد می‌دانیم تا در‌دسترس‌ و ایمن و بی‌خطر بودن انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را در ایالت کالیفرنیا تضمین کنیم. ارسال ورقه‌ی رأی‌گیری برای تک‌تک شهروندان، سیاستی هوشمندانه است و صحیح‌ترین کاری به‌شمار می‌آید که می‌توان در دوره‌ی دنیاگیری کووید ۱۹، انجام داد. 

هرچه به روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر نزدیک‌تر می‌شویم، ایالت‌های مختلف این کشور بیش‌از‌پیش روند سازگاری با شرایط فعلی را تسریع می‌کنند که به‌دلیل شیوع کروناویروس ایجاد شده است. کسی فکر نمی‌کرد انتخابات عمومی آمریکا در چنین وضعیتی برگزار شود؛ با‌این‌حال ایالت‌ها مجبور هستند خودشان را با شرایط وفق دهند تا انتخابات بدون مشکل به‌اتمام برسد. بدون شک برگزاری رأ‌ی‌گیری انتخابات به‌صورت کاملا حضوری می‌تواند باعث هرج‌و‌مرج شود. نمونه‌ای از این اتفاق را پیش‌تر در ایالت ویسکانسین دیده بودیم؛ جایی که مردم مجبور شدند بین سلامت خود و حق رأی‌دهی یکی را انتخاب کنند.

اتفاقات پیش‌آمده برای انتخابات داخلی ویسکانسین به‌وضوح نشان می‌دهند ایالت‌هایی که نتوانند سیستم‌های رأی‌گیری جدید برای شرایط فعلی راه‌اندازی کنند، دچار مشکلات فراوانی خواهند شد. تصاویری که از انتخابات داخلی ویسکانسین منتشر شده بود، نشان می‌داد صف‌های طولانی از مردم برای رأ‌ی‌دهی تشکیل شده‌اند؛ اتفاقی که با توصیه‌های مقام‌های رسمی حوزه‌ی بهداشت در تضاد کامل قرار دارد. امروزه برای مهار دنیاگیری کووید ۱۹، مقام‌های حوزه‌ی بهداشت از مردم درخواست کرده‌اند تا حد امکان در خانه بمانند و از حضور در مکان‌های پرجمعیت خودداری کنند. 

شماری از ایالت‌های آمریکا که هنوز نتوانسته‌اند خودشان را با شرایط تطبیق دهند، تصمیم گرفتند انتخابات داخلی را برای مدتی خاص به‌تعویق بیندازند. باوجوداین، مقام‌های ویسکانسین تصمیم گرفتند رأی‌گیری را حضوری برگزار کنند؛ تصمیمی که به‌هیچ‌وجه بازخورد خوبی در بین رسانه‌ها نداشت و انتقادات زیادی را به‌سمت مقام‌های این ایالت روانه کرد. متخصصان حوزه‌ی بهداشت پیش از برگزاری رأی‌گیری بارها به مقام‌های ویسکانسین درمورد عواقب احتمالی این تصمیم هشدار دادند. این موضوع حتی نگرانی زیادی نیز در بین خود رأی‌دهندگان به‌وجود آورد. 

امروزه شماری از اشخاص سیاسی برجسته‌ی آمریکا، ازجمله دونالد ترامپ، در تلاش هستند رأی‌گیری ازطریق ارسال نامه را به‌عنوان روشی جلوه دهند که دقت زیادی ندارد. ترامپ پیش‌تر در یکی از جلسه‌های توجیهی کروناویروس در کاخ‌سفید گفته بود: «‌فکر می‌کنم رأی‌گیری ازطریق نامه عمل بسیار بدی است». با‌این‌حال مقام‌های مسئول انتخابات نوامبر در تمامی ایالت‌ها قصد دارند برای تک‌تک شهروندان ورقه‌ی رأ‌ی‌گیری را ازطریق نامه ارسال کنند. 

اورگن، واشینگتن، کلرادو، یوتا و هاوائی از مدتی پیش به استفاده از روش رأی‌گیری ازطریق ایمیل روی آورده‌اند و از آن به‌عنوان روش اصلی بهره می‌گیرند. همچنین آمار نشان می‌دهند میزان تقلب در رأی‌گیری ازطریق روش ارسال نامه در ایالت‌های یادشده بسیار ناچیز بوده است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات