محصولات AMD از سال ۲۰۲۰ رم DDR5 را پشتیبانی می‌کنند

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس نقشه‌ی راه داخلی AMD، امکان پشتیبانی از حافظه‌ی رم DDR5 در سال ۲۰۲۰ و هنگام معرفی جدیدترین پردازنده‌های این شرکت محقق می‌شود.
تبلیغات

درحالی‌که بسیاری از کاربران مشتاقانه منتظر روزی هستند که حافظه‌ی‌ رم نوع DDR5 در محصولات رده‌ی مصرف‌کننده استفاده شود، نقشه‌ی راه داخلی AMD برای سال ۲۰۲۲ این است که پشتیبانی از حافظه‌ی نسل جدید را در همان سال فراهم کند.

وب‌سایت Gamers Nexus در گزارشی نوشته است یکی از منابع داخلی AMD نقشه‌ی راه این شرکت پیش‌تر نیز تأییدشده، دراختیار آن‌ها قرار داده است. این نقشه‌ی راه نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲، قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی رم DDR5 درکنار جدیدترین پردازنده‌ها و APUهای AMD معرفی خواهد شد. این قابلیت احتمالا در محصولات مبتنی‌بر معماری Zen 4 و بعدها در تراشه‌های +Zen3 خواهد بود. علاوه‌براین AMD در همان سال، نسخه‌ی کم‌مصرف رم DDR5 برای لپ‌تاپ‌هایش را رونمایی می‌کند.

نقشه راه AMD

نقشه‌ی راه دیگر تیم قرمز که ماه پیش منتشر شده بود، نشان می‌داد پردازنده‌های سری اپیک Genoa برپایه‌ی معماری Zen 4 تا اواخر سال ۲۰۲۲ دردسترس خواهد بود. این محصولات برپایه‌ی لیتوگرافی پنج‌نانومتری است که احتمالا در پردازنده‌های مصرفی مبتنی‌بر معماری Zen 4 استفاده خواهد شد. تراشه‌های یادشده نیز به‌احتمال زیاد در همان سال معرفی می‌شود.

همچنین، نقشه‌ی راه جدید نشان می‌دهد پلتفرم ۲۰۲۲ به‌صورت اختصاصی از درگاه USB 4.0 پشتیبانی و همچنان متکی‌بر PCIe 4.0 خواهد بود؛ بنابراین، انتظار رویت فناوری PCIe 5.0 در چند سال آینده را نداشته باشید. درحالی‌که تمامی موارد یادشده امیدبخش است، باید یادآوری کرد ذات نقشه‌های راه داخلی تغییرپذیر‌بودنش است و در برخی مواقع، تنها برای ارزیابی و تخمین استفاده می‌شود. درحال‌حاضر، حافظه‌ی رم DDR5 در محصولات سری گلکسی اس ۲۰ سامسونگ استفاده شده است و احتمالا در آینده‌ای نزدیک، در گوشی‌های هوشمند بیشتری به‌کار می‌رود.

اخیرا وب‌سایت شرکت SK Hynix پستی منتشر کرده است که برتری‌های DDR5 درمقایسه‌با نسل پیشینش همچون توان مصرفی اندک و قابلیت اطمینان زیاد و سرعت‌های بیشتر آن را به‌تصویر می‌کشد. این سخت‌افزار می‌تواند ۸،۴۰۰ میلیون انتقال را در هر ثانیه انجام دهد. باتوجه‌به این رقم، هر کانال به‌صورت تئوری ۶۷٫۲ گیگابایت‌برثانیه سرعت خواهد داشت که فراتر از DDR4 با حداکثر سرعت ۲۵٫۶ گیگابایت‌برثانیه است. رم DDR5 در پیکربندی معمولی دوکاناله ۱۳۴ گیگابایت و چهارکاناله ۲۶۷ گیگابیت و هشت‌کاناله ۵۳۸ گیگابیت‌برثانیه سرعت خواهد داشت.

نوع حافظه‌ی رم

DDR5

DDR4

فرکانس

۳۲۰۰ تا ۸۴۰۰ مگاهرتز

۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ مگاهرتز

حجم

۲ تا ۱۶ گیگابیت

۸ تا ۶۴ گیگابیت

ولتاژ عملیاتی

۱٫۱ ولت

۱٫۲ ولت

ولتاژ قله‌به‌قله

۱٫۸ ولت

۱٫۸ ولت

Burst Length (تعداد 

داده‌های منتقل‌شده در حالت Brust Mode)

۱۶ بیت

۸ بیت

ضریب واکشی

۶۴ بایت به‌ازای هر خواندن یا نوشتن

۳۲ بایت به‌ازای هر خواندن یا نوشتن

تعداد گروه بانک

۸

۴

تعداد کلی بانک

۳۲

۱۶

SK Hynix در پست خود افزوده است که امسال با آغاز تولید انبوه حافظه‌ی DDR5، به شرکت میکرون خواهد پیوست. میکرون در رویداد CES، آغاز تولید نمونه‌هایی از حافظه‌های رجیستری DDR5 را با شرکایش در صنعت تراشه‌سازی اعلام کرد. سامسونگ نیز، تولید انبوه ماژول‌های DDR5 را در سال ۲۰۲۱ آغاز می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات