رابط کاربری MIUI 12 شیائومی معرفی شد

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
MIUI 12 جدیدترین نسخه از رابط کاربری گوشی‌های شیائومی است که صبح امروز معرفی شد؛ در MIUI 12 شاهد برخی بازطراحی‌ها، نسخه‌ی جدید دارک مود و قابلیت‌هایی دیگر هستیم.
تبلیغات

شیائومی پس از هفته‌ها انتظار سرانجام صبح امروز با برگزاری مراسمی اختصاصی از جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری خود تحت عنوان MIUI 12 پرده‌برداری کرد. MIUI 12 که جایگزین مستقیم MIUI 11 به‌شمار می‌آید بهبودهای متنوعی از لحاظ بصری به‌خود دیده است و قابلیت‌های بیشتری در آن به‌چشم می‌خورند. بدین ترتیب کاربران گوشی‌های سازگار با MIUI 12 از مجموعه‌ی متنوعی از قابلیت‌ها بهره‌مند خواهند شد. در MIUI 12 شاهد حالت تاریک (Dark Mode) بازسازی‌شده و تمرکز بیشتر روی مباحث حریم خصوصی و امنیت هستیم. در رابط کاربری موردبحث همچنین انیمیشن‌ها و والپیپرهای جدیدی گنجانده شده‌اند.

شیائومی به‌هنگام رونمایی MIUI 12 اعلام کرد که رابط کاربری MIUI در حال حاضر ۳۱۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد. چینی‌ها همچنین مدعی شده‌اند MIUI 12 نخستین سیستم‌عامل موبایلی دنیا به‌شمار می‌آید که موفق‌به گذراندن آزمایش ویژه‌ی مؤسسه‌ی TÜV Rheinland در زمینه‌ی محافظت پیشرفته از حریم خصوصی کاربران شده است. در ادامه به‌طور مفصل به بررسی جزئیات مختلف MIUI 12 می‌پردازیم.

دارک مود ۲

حالت تاریک جدید رابط کاربری MIUI 12 که شیائومی از آن با نام Dark Mode 2.0 یاد می‌کند ضمن تاریک کردن فضای کلی رابط کاربری، قابلیت کاهش نور والپیپرها را به گوشی‌های شیائومی می‌آورد. قابلیت دارک مود ۲ خودش را با ساعت‌های خاص وفق می‌دهد و این یعنی به‌مرور زمان هرچه به شب نزدیک شوید، روند تیره شدن والپیپر به‌تدریج بیشتر می‌شود. 

شیائومی همچنین به نحوه‌ی نمایش متن‌ها به‌هنگام جابه‌جایی کاربر در بین حالت‌های تاریک و روشن، اشاره کرده است. براساس گفته‌های شیائومی، گوشی‌های مجهز به MIUI 12 می‌توانند به‌صورت خودکار میزان ضخامت و برجستگی فونت را به‌منظور کاهش میزان انعکاس به‌هنگام روشن بودن حالت تاریک تنظیم کنند. به‌علاوه MIUI 12 این توانایی را دارد که براساس نور محیط، کنتراست فونت را تنظیم کند. این قابلیت‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا میزان خوانایی متون MIUI 12 در محیط‌های کم‌نور، بالا برود.

توجهی ویژه به جلوه‌های بصری

شیائومی در MIUI12 سعی کرده است تغییراتی محسوس در ظاهر کلی رابط کاربری اعمال کند. در این رابط کاربری جدید شاهد نمایش اطلاعات اصلی سیستم به‌شکلی گرافیکی هستیم؛ بدین ترتیب کاربر می‌تواند وضعیت کلی گوشی نظیر درصد باتری، میزان اشغال بودن حافظه و... را در صفحه‌ای خاص مشاهده کند. شیائومی از این زبان طراحی با نام «Sensory Visual Design» یاد می‌کند. همان‌طور که از نامش پیدا است، در این زبان طراحی شاهد توجهی ویژه‌تر به محتوای بصری هستیم.

در MIUI 12 هنگام مراجعه به منوی تتظیمات یا بررسی بخش‌های مختلف گوشی نظیر میزان اشغال بودن حافظه‌ی ذخیره‌سازی، اطلاعاتی که نیاز دارید در قالب نمودارهای خطی و هندسی به‌نمایش درخواهند آمد. این موضوع باعث می‌شود دستیابی به اطلاعات موردنیاز به‌شکلی ساده‌تر انجام بگیرد و لذت بیشتری به کاربر منتقل شود. در تصاویر بالا می‌توانید شاهد نمونه‌ای از نمودارهایی باشید که در MIUI 12 وجود دارند.

سوپر والپیپرها

شیائومی در MIUI 12 از والپیپرهای جدیدی پرده‌برداری کرده و آن‌ها را سوپر والپیپر (Super Wallpapers) نامیده است. شیائومی در رابط کاربری جدید خود مدل‌های سه‌بعدی انیمیشن‌سازی‌شده‌ی زمین و مریخ را با دقت بالا ساخته و در رابط کاربری جدیدش قرار داده است. شیائومی می‌گوید این مدل‌های سه‌بعدی براساس جدیدترین داده‌های حاصل از اکتشاف فضا ساخته شده‌اند.

امکان مشاهده‌ی سوپر والپیپرهای MIUI 12 روی صفحه‌ی هوم دستگاه و همچنین صفحه‌ی قفل وجود دارد. به‌هنگام فعال بودن حالت تاریک،‌ سوپر والپیپرها نیز حالتی تاریک به‌خود می‌گیرند و با کل سیستم‌عامل هماهنگ می‌شوند. شیائومی با والپیپرهای جدید تلاش زیادی کرده است تا تجربه‌ی بصری لذت‌بخش‌تری را به کاربران خود ارائه دهد.

انیمیشن‌های جدید

همان‌طور که اشاره کردیم، شیائومی تلاش کرده است در MIUI 12 تمرکزی ویژه روی جلوه‌های بصری داشته باشد و این رابط کاربری را از جوانب زیادی متحول کند. MIUI 12 در همین راستا شامل انیمیشن‌های متنوعی در بخش‌های مختلف خواهد بود. در این رابط کاربری انیمیشن‌های مربوط به آب‌‌و‌‌هوا به‌شکلی واقع‌گرایانه به‌نمایش درخواهند آمد. این انیمیشن‌ها می‌توانند نحوه‌ی تغییرات آب‌و‌‌هوا را به‌شکلی بی‌درنگ و از طریق نوعی ویدئوی تایم لپس در گوشی، به‌تصویر بکشند.

انیمیشن آیکون اپلیکیشن‌ها نیز قرار است در MIUI 12 بهبودهایی به‌خود ببیند. از این پس آیکون‌ها براساس ژست حرکتی مورداستفاده توسط شما، بازخوردهایی بی‌درنگ از خود نشان خواهند داد. شیائومی می‌گوید اعمال تغییر در جهت و سرعت ژست‌های حرکتی باعث می‌شود آیکون اپلیکیشن‌ها در MIUI 12 به‌شکلی متفاوت از خود عکس‌العمل نشان دهند. همچنین وقتی که بخواهید اپلیکیشنی را حذف کنید، جلوه‌ی موج خواهد توانست روی آیکون‌های کناری نیز اثر بذارد و آن را به‌شکلی جالب به‌حرکت دربیاورد. رابط کاربری موردبحث گوشی‌های شیائومی همچنین قرار است دارای انیمیشن‌هایی جدید برای چرخاندن صفحه، باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها و... باشد.

ژست‌های حرکتی جدید

MIUI 12 افزون بر موارد بالا میزبان چندین ژست حرکتی جدید خواهد شد تا تجربه‌ی کاربری را ارتقاء دهد. در رابط کاربری جدید، می‌توانید در پنل نوتیفیکیشن انگشت خود را به‌سمت پایین بکشید (به پایین سوایپ کنید) تا بدین ترتیب امکان برقراری تعامل با نوتیفیکیشنی خاص برای‌تان فراهم شود؛ بدون اینکه مجبور شوید کاری را که در آن لحظه انجامش می‌دهید، رها کنید. کاربر همچنین می‌تواند در پنل نوتیفیکیشن انگشتش را به‌میزان بیشتری به‌سمت پایین بکشد تا آن را به پنجره‌ای کوچک تبدیل کند. پس از انجام این کار، کاربر خواهد توانست پنجره‌ی کوچک نوتیفیکیشن‌ها را به‌راحتی در بخش‌های مختلف صفحه جابه‌جا کند تا اثری شبیه به حالت Split-Screen ایجاد شود.

AI Calling

شیائومی از سال گذشته با اعمال بهبودهایی ویژه در دستیار مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود یعنی Xiao AI آن را قادر ساخته است به تماس‌های کاربران به‌جای آن‌ها پاسخ دهد. قابلیت موردبحث Xiao AI شباهتی زیاد به Call Screening گوگل دارد که پیش‌تر به‌هنگام رونمایی گوشی پیکسل ۳ معرفی شد. 

شیائومی هنگام معرفی MIUI 12 گفت پس از حدود یک و نیم سال آزمایش قابلیت موردبحث، دستیار هوش مصنوعی Xiao AI توانسته است ۴ میلیون تماس را برای کاربران پاسخ دهد. ناگفته نماند که این قابلیت به‌شکلی محدود و در فاز آزمایشی برای شماری از کاربران در دسترس قرار گرفته بود. چینی‌ها به‌صورت رسمی از حضور قابلیتی تحت عنوان AI Calling در دستیار هوشمند رابط کاربری MIUI 12 خبر داده‌اند.

به‌لطف AI Calling کاربران خواهند توانست زبانی را که تمایل دارند دستیار گوشی با آن به تماس‌ها پاسخ دهد، شخصی‌سازی کنند. همچنین امکان جابه‌جایی در بین حالت‌های پاسخ‌دهی خودکار یا دستی به تماس‌ها برای کاربران فراهم می‌شود. در حال حاضر مشخص نیست که شیائومی قصد دارد قابلیت AI Calling را صرفا برای کاربران چین در دسترس قرار دهد یا آن را برای کاربران بین‌المللی نیز منتشر کند.

می یو آی 12 شیائومی / Xiaomi MIUI 12

بهبود در حوزه‌ی محافظت از حریم شخصی

شیائومی در MIUI 12 سعی کرده است مانوری ویژه رو قابلیت‌های امنیتی و محافظت از حریم خصوصی بدهد. در همین راستا رابط کاربری جدید گوشی‌های این شرکت به قابلیت‌های پیشرفته‌تری در حوزه‌ی حریم خصوصی مجهز شده است. از این پس در گوشی‌های شیائومی خواهید توانست انتخاب کنید که مجوزهای خاص فقط یک بار به اپلیکیشن‌ها اعطا شود؛ حتی این امکان وجود دارد که مجوزهای اپلیکیشن‌ها تنها زمانی در دسترس‌شان قرار گیرد که در حال استفاده کردن از آن‌ها هستید. به‌عبارتی دیگر، همین که اپلیکیشن را بستید، مجوزهای داده‌شده به آن باطل می‌شوند. در اپلیکیشن‌هایی که به‌صراحت اعلام نمی‌کنند چه مجوزهایی روی گوشی نیاز دارند، گزینه‌ی Always Allow ارائه نخواهد شد.

MIUI 12 همچنین به کاربران کمک خواهد کرد به‌شکل بهتری روی نحوه‌ی رفتار اپلیکیشن‌ها نظارت کنند. این رابط کاربری جدید گزارش نحوه‌ی رفتار هر اپلیکیشن‌ را به کاربر ارائه می‌دهد که حاوی اطلاعاتی جالب است. جزئیاتی که MIUI 12 ارائه می‌دهد نه‌تنها شامل رفتار اپلیکیشن است بلکه اطلاعاتی را که هر اپلیکیشن جمع‌آوری می‌کند نیز درخود دارد. رابط کاربری شیائومی همچنین به‌وضوح می‌گوید که هر اپلیکیشن از کدام اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کند. تمامی این داده‌ها به‌همراه چندین داده‌ی دیگر همگی در یک‌جا به‌شما نشان داده خواهند شد.

از این پس در گوشی‌های شیائومی روند به‌اشتراک‌گذاری تصاویر امن‌تر از قبل خواهد شد. شیائومی می‌گوید در MIUI 12 اطلاعات حساس نظیر جزئیات دقیق دستگاه پیش از ارسال تصاویر برای بقیه، از فایل آن‌ها حذف می‌شود. 

تاریخ انتشار MIUI 12

براساس اعلام رسمی شیائومی، این شرکت قصد دارد نسخه‌ی پایدار رابط کاربری جدید را تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد - تیر ۱۳۹۹) در دسترس قرار دهد. به‌علاوه نسخه‌ی آزمایشی این رابط کاربری از ساعت ۶:۰۰ بامداد فردا به‌وقت تهران، آغازبه‌کار خواهد کرد. کاربرانی که نسخه‌ی بتا را دریافت می‌کنند خواهند توانست در راستای رفع باگ‌ها قدم بردارند و مشکلات احتمالی را به شیائومی گزارش دهند تا این شرکت نسخه‌ی نهایی MIUI 12 را تا حد امکان به‌شکلی بی‌نقص در دسترس قرار دهد.

گوشی‌های سازگار با MIUI 12

شیائومی اعلام کرده است گوشی‌هایی که در ادامه می‌آیند صلاحیت دریافت نسخه‌ی جدید رابط کاربری MIUI را دارند. توجه داشته باشید که در جدول زیر، ۸ دستگاه اول (منتهی به ردمی کی ۲۰) سری اول دستگاه‌هایی هستند که به MIUI 12 به‌روزرسانی خواهند شد. ۵ دستگاه بعدی (از می میکس ۳ تا ردمی ۷ پرو) سری دوم خواهند بود. ۴ دستگاه آخر نیز مواردی هستند که قرار است دیرتر از بقیه به‌روزرسانی MIUI 12 را دریافت کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد رابط کاربری MIUI 12 شیائومی چیست؟

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی‌های شیائومی نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های شیائومی و برند ردمی در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات