روحانی: اگر کرونا اوج بگیرد، ناگزیر به احیاء مجدد محدودیت‌ها هستیم

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
با بازگشایی اکثر کسب‌وکارها و مراکز مختلف در کشور، تردد و سفرها افزایش یافته؛ این درحالی است که کرونا هنوز مهار نشده است.
تبلیغات

بااینکه موارد ابتلای روزانه به کرونا در کشور همچنان چهار رقمی است و روزانه بین ۷۰ تا ۹۰ نفر نیز جان خود را براثر ابتلا به کووید ۱۹ در ایران از دست می‌دهند، به‌نظر می‌رسد در شرایطی مشابه اسفندماه سال گذشته قرار داریم. بااین‌حال بازگشایی کسب و کارها، بازارها و دیگر مراکز باعث شده تا برخی مردم تصور کنند کرونا از بین رفته و وضعیت بیماری در ایران مهار شده است؛ موضوعی که حتی مسئولان مربوطه نیز چنین اعلام نمی‌کنند.

رئیس‌جمهور روحانی امروز در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که مردم باید همچنان هشدارها درارتباط‌با کرونا را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند تا بیماری به‌سمت مهارشدن پیش برود.

روحانی به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد که وضعیت رضایت‌بخش نسبی را در مقابله با شیوع بیماری کرونا در ایران نشان می‌دهد. وی همکاری و همراهی مردم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مایه‌ی مباهات دانست و گفت، اگر همکاری مردم درکنار تمهیدات اتخاذشده تداوم پیدا کند، تا اندازه‌ای می‌توانیم نسبت به قطع زنجیره شیوع این بیماری امیدوار باشیم.

روحانی گفت براساس ارزیابی‌های انجام‌شده و باوجود اینکه هنوز در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، چنانچه سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیا مجدد محدودیت‌ها باشیم. روحانی درمورد روند آغاز فعالیت کسب‌وکارها در کشور گفت:

براساس گزارش‌های ارائه‌شده، کمیته‌های ستاد ملی موظف شدند که روند آغاز فعالیت در هر شهرستان و استان را با بررسی آمارها و شاخص‌های شیوع بیماری و وضعیت کنترل آن، با رعایت شرایط خاص و پروتکل‌های مشخص، اعلام کنند و البته این موضوع بستگی تام و تمام به میزان ابتلا، بستری و فوتی‌های هر استانی دارد.

حریرچی: مرگ و میر مبتلایان به کرونا ۷۰ درصد کاهش یافته است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز امروز در نشستی خبری در محل ستاد وزارت بهداشت وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور را ترسیم کرد. حریرچی گفت:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد موارد بستری و ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور کاهش یافته است و روند ابتلا به بیماری در اکثر استان‌ها نزولی شده است. رسیدن به چنین شرایطی، نتیجه‌ی اقدامات مردم و دولت و مجموعه‌ی نظام است اما تأکید می‌کنم که هرگونه غفلتی عوارض جبران‌ناپذیر و شدیدی به‌دنبال دارد.

وی مردم را خطاب قرار داد و گفت، اگر قرار باشد به فاصله‌گذاری اجتماعی توجه نکنیم، شرایط بیماری به روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور باز خواهد گشت و در این صورت، مشکلات تشدید می‌شود. او همچنین اشاره کرد که تا زمان کشف دارو و واکسن ویروس کرونا، دو الی سه طغیان دیگر کووید ۱۹ در دنیا پیش رو خواهیم داشت؛ بنابراین، ضرورت دارد که مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنند.

حریرچی درانتها اشاره کرد که فعالیت رستوران‌ها در ماه رمضان فقط بیرون‌بر است و فعالیت حضوری این مراکز فعلاً ممنوع است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز از مدیریت‌شدن کرونا در کشور خبر داد و گفت هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما وضعیت عادی هم نیست؛ چراکه ویروس از بین نرفته است.وزیر بهداشت که دو روز پیش در کنفرانسی ویدئویی با وزرای بهداشت سرتاسر دنیا شرکت داشت، اظهار کرد که ایران جزو ۶ کشور برجسته برای ارائه‌ی تجربیات کرونا در دنیا محسوب می‌شود.

نمکی گفت ما توانستیم موارد فوت روزانه ناشی از کرونا در ایران را در طول سه هفته به یک سوم و موارد جدید ابتلای روزانه را ۴۰ درصد کاهش دهیم. همچنین در کل کشور حتی یک مورد از بیماران در بیرون از بیمارستان سرگردان نداشتیم. وی گفت خوشبختانه هیچ گروه سنی در ایران بدون رسیدگی باقی نماند.

وزیر بهداشت کشورمان خاطرنشان کرد که میزان بهبودیافتگان در ایران یک رکورد ناب بین‌المللی است و آنچه ما را از مهلکه بیرون آورد، پس از ایثار و فداکاری، همکاری بین بخشی، همراهی مردم بود و این موضوع بود که ما ورودی بیماران به بیمارستان‌ها و سربار بیمارستانی را کاهش داده و اجازه دادیم تا کادر درمان کمی نفس بکشند.

نمکی طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا و غربالگری گسترده را نیز ازجمله عوامل موفقیت ایران در برون‌رفت از شرایط بحران کرونا دانست. وی گفت:

مبنای این طرح، پرونده الکترونیک سلامت بود. ما برای ۸۰ میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دادیم و این موضوع کمک کرد تا بیش از ۷۰ میلیون نفر ایرانی از طریق سامانه ۴۰۳۰ و خوداظهاری در سامانه salamat.gov.ir رصد و شناسایی شوند. سپس در مراحل اولیه آن‌ها را ایزوله و افرادی که با آن‌ها در تماس بودند را شناسایی کردیم و بار بیمارستان‌ها را کاهش دادیم. طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، اقدام بزرگی بوده که هیچ کشوری در چنین سطحی آن را اجرا نکرده است؛ ۷۱ میلیون نفر از جمعیت بیش از ۸۳ میلیونی کشور با به‌کارگرفتن بخش بهداشت و پیشگیری، غربالگری شدند.

نمکی اضافه کرد که ما هنوز در نیمه‌ی راه مقابله با کرونا هستیم و اگر مردم از این دستاوردها مغرور شوند، ممکن است در این راه شکست بخوریم و در گوشه‌ای از جهان سرافکنده بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات