نتایج مطالعات شیوع سرمی: شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا بسیار فراتر از آمار رسمی است

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
مطالعه 6 دقیقه
مطالعات شیوع سرمی نشان می‌دهد که میزان گستردگی شیوع ویروس کرونا بیش از ۵۰ برابر آمار رسمی است؛ اما درباره‌ی دقت تست‌های تشخیص پادتن تردیدهایی وجود دارد.
تبلیغات

آزمایش گسترده‌ی پادتن (آنتی‌بادی) در شهرستانی از ایالت کالیفرنیا در آمریکا فاش کرده که شیوع عفونت ویروس کرونا درمقایسه با آنچه ارقام رسمی ارائه داده، بسیار گسترده‌تر است. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که کشندگی ویروس کمتر از برآوردهای کنونی جهانی برپایه‌ی موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ثبت‌شده است؛ اما ازآنجا که اغلب ارزیابی‌های سخت‌گیرانه‌ای برای تأیید اطمینان‌پذیری کیت‌های به‌کاررفته در چنین مطالعاتی انجام نشده است، دانشمندان درباره‌ی دقت آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

تجزیه‌وتحلیل خون تقریبا ۳۳۰۰ نفر از ساکنان شهرستان سانتاکلارا در اوایل آوریل نشان داد که یک نفر از هر ۶۶ نفر به ویروس کرونای جدید (SARS-CoV-2) آلوده شده بود. برپایه‌ی این یافته، پژوهشگران برآورد کردند که بین ۴۸ هزار تا ۸۲ هزار نفر از جمعیت تقریبا دو میلیونی سانتاکلارا درهمان زمان به ویروس کرونا آلوده شدند؛ درحالی که به‌نقل از آمار رسمی در اوایل آوریل نزدیک به هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان یادشده گزارش شده بود. یافته‌های پژوهشگران آمریکایی روز جمعه به‌صورت پیش‌انتشار در وب‌سایت medRxiv منتشر شد؛ اما پژوهش آن‌ها هنوز تحت داوری همتا قرارنگرفته است.

پژوهش تازه، بخشی از چندین «مطالعه‌ی شیوع سرمی» اولیه‌ای محسوب می‌شود که هم‌اکنون درغیاب آزمایش‌های تشخیصی گسترده، باهدف تلاش برای برآورد نرخ واقعی عفونت ویروس کرونا درحال انجام است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز مطالعه‌ی شیوع سرمی بین‌المللی خود را به‌نام  Solidarity II انجام می‌دهد.

اغلب مطالعات برای تشخیص پادتن‌های ضد ویروس کرونا در نمونه‌های خون، از کیت‌های پادتن تجاری استفاده می‌کنند. وجود پادتن‌های به‌خصوص ویروس کرونای جدید در خون نشان می‌دهد که فرد حتی درصورت نداشتن هیچ‌گونه علائم، دست‌کم یک هفته قبل‌تر به ویروس آلوده شده بود. کانتا سابارائو، ویروس‌شناس در مؤسسه‌ی پیتر دوهرتری در ملبورن می‌گوید «مطالعه‌ی شیوع سرمی، تصویری کلی از زمان آلوده‌شدن افراد را در جمعیت معین به شما می‌دهد.» این شناخت به‌ویژه برای عفونتی نظیر ویروس کرونای جدید بسیار مهم است؛ زیرا برخی افراد آلوده به این عامل بیماری‌زا، بدون علامت هستند یا علائم خفیفی در آن‌ها ظاهر می‌شود.

وقتی مطالعات شیوع سرمی با اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، علائم، چندابتلایی و وضعیت اقتصادی اجتماعی ترکیب شوند، می‌توانند به یافتن پاسخ برای پرسش‌های پیرامون عواملی نظیر نقش کودکان در انتشار عفونت و سهم موارد بدون‌علامت از مجموع مبتلایان کمک کنند. جیانتا باتاچاریا، اقتصاددان سلامت در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و نویسنده‌ی همکار مطالعه می‌گوید «این [مطالعات شیوع سرمی] روشی واقعا ارزان برای دستیابی به حجمی باورنکردنی از اطلاعات است.»

اخبار تجزیه‌وتحلیل سانتاکلارا به‌دنبال انتشار نتایج مقدماتی مطالعه‌ای مشابه در آلمان به‌گوش می‌رسد. پژوهشگران آلمانی در ۹ آویل نتایج پژوهشی را منتشر کردند که در آن نزدیک به ۵۰۰ نفر از ساکنان شهری کوچک با جمعیت بیش از ۱۲ هزار نفر را آزمایش کردند و دریافتند که یک نفر از هر ۷ نفر به ویروس کرونای جدید مبتلا شده بود. تیم آلمانی همچنین با استفاده از تست‌های تشخیصی برپایه‌ی واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) به‌دنبال عفونت‌های فعال گشت و وقتی آن ارقام را با نتایج مطالعه‌ی شیوع سرمی ترکیب کرد، بدین نتیجه رسید که نرخ عفونت کلی شهر ۱۵ درصد است.

به‌گفته‌ی پیتر کالینون، پزشک و میکروب‌شناس در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا، این حقیقت که هردو مطالعه، نرخ عفونتی بسیار بالاتر از ارقام رسمی را نشان می‌دهند، غافلگیرکننده نیست. ویروس کرونای جدید دست‌کم یک ماه پیش از آنکه شناسایی شود، درحال انتشار در ایالات متحده و بخش‌هایی از اروپا بوده است. اما کالینون اشاره می‌کند که درهردو مطالعه، آزمایش‌های پادتن تجاری فقط شمار اندکی از افراد را ارزیابی کرده‌اند که این امر ممکن است بر دقت نتایج بررسی تاثیرگذاشته باشد.

کیت‌های پادتن صرفا برای مطالعات جمعیت به‌کار نمی‌روندو علاوه بر آن، می‌توانند تشخیص دهند که آیا افراد پیش‌تر به بیماری مبتلا بوده‌اند یا نه؛ اما متخصصان هشدار می‌دهند که برای تضمین اطمینان‌پذیری اغلب تست‌ها، ارزیابی‌های سخت‌گیرانه انجام نشده است.

میزان کشندگی ویروس کرونای جدید چقدر است؟

مطالعات شیوع سرمی می‌توانند با استفاده از معیاری به‌نام نرخ مرگ‌ومیر عفونت (IFR) که نسبت تمام عفونت‌ها و نه صرفا موارد تأییدشده ازطریق آزمایش بالینی به موارد منجر به مرگ است، برآورد بهتری از میزان کشندگی ویروس نیز ارائه دهند. نرخ مرگ‌ومیر عفونت دقیق می‌تواند مدل‌های به‌کاررفته برای تصمیم‌گیری درباره‌ی واکنش‌ها درزمینه‌ی بهداشت عمومی را بهبود دهد. نیراج سود، اقتصاددان بهداشت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس و سرپرست یک مطالعه‌ی شیوع سرمی در این شهر و همچنین نویسنده‌ی همکار پژوهش سانتاکلارا می‌گوید، اگر معلوم شود کشندگی بیماری کمتر از برآوردهای پیشین است، این شناخت می‌تواند گفتگوها پیرامون اقدامات درنظرگرفته‌شده برای مهار بیماری و تأثیر اقتصادی و اجتماعی آن‌ها را تغییر دهد. نیراج می‌گوید:

ما درتلاش برای جلوگیری از انتشار بیماری هستیم؛ اما درهمین‌حال به‌دلیل اقدامات پیشگیرانه، شاهد رشد بیکاری در ایالات متحده هستیم؛ درنتیجه اینجا یک بده‌بستان وجود دارد.

تست سریع تشخیص پادتن ویروس کرونا. متخصصان درباره دقت این تست‌ها تردید دارند.

تیم مطالعه‌ی سانتاکلارا نرخ مرگ‌ومیر عفونت را برای این شهرستان، ۰/۱ تا ۰/۲ برآورد کرد که معادل تقریبا ۱۰۰ مرگ در بین ۴۸ هزار تا ۸۲ هزار فرد آلوده است. تا ۱۰ آوریل، شمار رسمی جان‌باختگان سانتاکلارا ۵۰ نفر بود. نرخ مرگ‌ومیر عفونت مطالعه پایین‌تر از نرخی است که پژوهشگران امپریال کالج لندن در مدل‌ها استفاده کرده‌اند. برآورد اولیه از نرخ مرگ‌ومیر عفونت در بریتانیا برپایه‌ی داده‌های به‌دست‌آمده از چین ۰/۹ درصد بود. در مطالعه‌ای دیگر، همین گروه نرخ مرگ‌ومیر عفونت را برای چین ۰/۶۶ درصد برآورد کرد و مطالعه‌ای درباره‌ی جان‌باختگان کشتی تفریحی دایموند پرینسس نیز به نرخ ۰/۵ درصد رسید.

ارقام در مناطق مختلف به چند دلیل متفاوت است؛ ازجمله توزیع سنی جمعیت و ظرفیت تشخیص آزمایشگاهی. به‌گفته‌ی اران بن‌دیوید، پژوهشگر سلامت جمعیت در دانشگاه استنفورد و سرپرست مطالعه‌ی سانتاکلارا، همانند دنیاگیری آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹، در طول زمان با آزمایش افراد بیشتر و کسب شناخت بیشتر درباره‌ی موارد ابتلای خفیف، در برآوردها از نرخ مرگ‌ومیر تجدیدنظر شده است.

نگرانی از دقت تست‌ها

اما دانشمندان به‌ویژه باتوجه به شمار مثبت‌های کاذب تولیدشده در آزمایش‌های پادتن که ممکن است برآوردها از نرخ مرگ‌ومیر را بالا ببرد، درباره‌ی اطمینان‌پذیری این آزمایش‌ها نگران هستند. پژوهشگران در مطالعه‌ی سانتاکلارا کیت خریداری‌شده از پریمیر بایوتک، شرکت واقع در مینیاپولیس مینه‌سوتا را به‌کاربرده‌اند. در نسخه‌ی پیش‌انتشار مقاله، درباره‌ی عملکرد کیت به دو مثبت کاذب از هر ۳۷۱ نمونه‌ی منفی صحیح اشاره شده است.

اما مارم کیلپاتریک، پژوهشگر بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا سانتاکلارا می‌گوید با این نسبت از مثبت کاذب به موارد صحیح، شمار بزرگی از موارد مثبت گزارش‌شده در مطالعه (۵۰ از هر ۳۳۲۰ تست) ممکن است مثبت کاذب باشند. به‌گفته‌ی مایکل بوش، پژوهشگر بیماری‌های عفونی و مدیر مؤسسه‌ی پژوهشی وایتلنت در سان‌فرانسیسکو، به‌منظور تضمین اینکه آزمایش از حساسیت کافی برخودار است و فقط بیماران واقعی را شناسایی می‌کند. باید آن را روی صدها مورد مثبت کووید ۱۹ و صدها مورد منفی ارزیابی کرد؛ اما اغلب کیت‌ها به‌طور کامل آزمایش نشده‌اند و سازمان‌های بهداشت به‌طور ویژه نگران دقت برخی از تست‌های سریع هستند.

پژوهشگران دخیل در مطالعه‌ی سانتاکلارا می‌گویند حساسیت و دقت تست‌های پادتن را در ۳۷ نمونه‌ی مثبت اولیه و ۳۰ کنترل منفی ارزیابی کرده‌اند. آزمایش‌ها ۶۸ درصد از نمونه‌های مثبت و ۱۰۰ درصد منفی‌ها را شناسایی کردند. در یک ارزیابی از میزان اطمینان‌پذیری کیت‌ها که شامل ۳۰ مورد مثبت و ۸۸ کنترل منفی بود، آزمایش به‌طور صحیح ۲۸ مورد مثبت و تمام ۸۸ نمونه‌ی منفی را تشخیص داد.

بین‌دیوید می‌گوید آن‌ها عملکرد کیت آزمایش و تفاوت‌ها در نسبت جمعیت مورد مطالعه به جمعیت شهرستان را اصلاح کردند تا شیوع ویروس کرونای جدید را در سانتاکلارا برآورد کنند. با این حال، نسبت سفیدپوستان، زنان و افراد ثروتمند شرکت‌کرده در مطالعه نسبت به جمعیت شهرستان بالاتر بود. کیلپاتریک می‌گوید دیگر منبع بالقوه‌ی سوگیری در مطالعه، این است که شرکت‌کنندگان با استفاده از شبکه‌های اجتماعی انتخاب شدند. درنتیجه، نمونه ممکن است به‌طور نامتناسب شامل شمار بالاتری از افرادی باشد که تصور می‌کردند درمعرض ویروس قرار گرفتند و برای آزمایش‌شدن داوطلب شدند. کیلپاتریک می‌گوید:

شیوع واقعی [بیماری] ممکن است نصف، یک‌دهم یا حتی به تعداد افراد ذکرشده در مقاله باشد. ازآنجاکه به‌کارگیری شرکت‌کنندگان ازطریق فیسبوک به‌منزله‌ی سوگیری نامشخص است، نمی‌توانیم عدد واقعی را بفهمیم.

باتاچاریا می‌گوید نتایج مطالعه احتمالا شیوع کووید ۱۹ را در جمعیت گسترده‌تر کمتر از میزان واقعی برآورده کرده است؛ زیرا پژوهشگران هر فرد تازه‌آلوده‌شده را که هنوز بدنش واکنش ایمنی نشان نداده است، از قلم انداخته و افراد زندانی و پرستاران شاغل در خانه‌ها و دیگر موسسات را شرکت نداده‌اند. انتظار می‌رود نتایج دیگر مطالعات درحال اجرای شیوع سرمی در سرتاسر جهان از جمله چین، استرالیا، ایسلند، ایتالیا، آلمان و سایر بخش‌های آمریکا به‌زودی منتشر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات