آمازون به‌دنبال تصاحب بازار بازی‌های ویدئویی

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آمازون از سال‌ها پیش‌، به فروش بازی‌های ویدئویی و تجهیزات آن‌ها مشغول است؛ اما ظاهرا تصمیم دارد تا به بازیگری اصلی در این بازار تبدیل شود.
تبلیغات

مقاله‌ای جدید ادعا می‌کند که آمازون قصد ورود جدی‌تر به بازار بازی‌های ویدئویی دارد. غول خرده‌فروشی آنلاین که قبلا بازارهایی همچون فروش خواروبار و مواد غذایی و دارویی و همچنین بازار تبلیغات را هم نشانه رفته بود، ظاهرا برنامه‌هایی جدی برای یکی از پردرآمدترین بخش‌های دنیای فناوری دارد.

شرکت Epic Games سازنده‌ی بازی پرطرفدار و عظیم Fortnite در سال ۲۰۱۸ فروشگاهی مخصوص بازی‌های دیجیتالی راه‌اندازی کرد تا با غول قدیمی بازار یعنی Steam رقابت کند. سرویس شرکت Valve از ۱۵ سال پیش به‌عنوان فرمان‌روای بازی‌‌های کامپیوتر شخصی شناخته می‌شود. اکنون اپیک گیمز و ولو به رقابت شدید برای کسب سهم بیشتر در بازار عظیم ادامه می‌دهند، اما آمازون بدون سروصدا درحال برنامه‌ریزی است و حتی شاید هردو را شکست دهد.

بازی ویدیویی

آمازون از سال‌ها پیش در پلتفرم خود بازی‌های کامپیوتر شخصی و کنسول‌های بازی می‌فروشد. رویکرد غول تجارت الکترونیک در سال‌های گذشته آن‌چنان در معرض توجه نبود. درواقع آمازون بازی‌ها را با یک کد فعال‌سازی می‌فروشد تا کاربران آن‌ها را در سرویس استیم فعال کنند. درنتیجه کاربرانی که به‌دنبال بازی‌های ارزان‌تر هستند، می‌توانند با کمی تحقیق و جست‌وجو، برنامه‌های تخفیف و فروش ویژه را در آمازون پیدا کرده و بازی‌ها را ارزان‌تر از فروشگاه‌های دیگر تهیه کنند.

صنعت بازی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع سرگرمی، فرصت عالی درآمدزایی بیشتر برای آمازون است

صنعت بازی امروز به‌عنوان یکی از صنایع سرگرمی اصلی و بزرگ جهان شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۸، برای اولین‌بار در تاریخ، فروش بازی‌های ویدئویی از فروش برترین فیلم‌های سینمایی باکس‌آفیس بیشتر شد. آمازون می‌تواند به رویکرد کنونی ادامه داده و به استیم اجازه‌ی ادامه‌ی فرمان‌روایی بر بازار بدهد. رویکردی که فروش شرکت را در برخی بخش‌های محدود می‌کند. ازطرفی ظاهرا شرکت تحت مدیریت جف بزوس تصمیم دارد تا با ورود جدی به بازار بازی‌های ویدئویی، از فرصت عالی پیش‌آمده استفاده کند.

آمازون در ابتدای ماه جاری اعلام کرد که تصمیم به توسعه‌ی بازی‌های ویدئویی اختصاصی دارد. آن‌ها همچنین خبر توسعه‌ی پلتفرم استریم بازی‌های ویدئویی را نیز اعلام کردند. درحال‌حاضر پلتفرم آن‌ها با کد نام Project Tempo شناخته می‌شود و احتمالا تا ماه مه سال جاری رونمایی خواهد شد. سرویس جدید به کاربران امکان می‌دهد تا بازی‌های اختصاصی آمازون را بخرند و در سرویس استریم اختصاصی همان شرکت بازی کنند. آن‌ها می‌توانند جریان بازی کردن خود را هم از طریق سرویس محبوب توییچ به اشتراک بگذارند که آن هم تحت مالکیت آمازون قرار دارد.

توییچ / Twitch

تمامی قطعات پازل برای راه‌اندازی رقیب استیم ازسوی آمازون آماده هستند. سیستم قوی بازارچه، سرویس بازی جذاب، استودیوهای بازی‌سازی و حتی پلتفرمی برای اجرای بازی‌ها، در دست آمازون قرار دارند. البته غول تجارت الکترونیک تاکنون با احتیاط عمل کرده است و همه‌ی برنامه‌های خود را توضیح نمی‌دهد.

لندینگ پیج آمازون برای بازی‌های ویدئویی، اکنون چهار تب اختصاصی برای PS4, Xbox, Switch و PC دارد. با کلیک روی نام هریک از کنسول‌ها، به صفحه‌ای برای خرید بازی‌های آن کنسول هدایت می‌شویم. اگر روی PC کلیک کنید، تنها تجهیزات سخت‌افزاری موردنیاز گیمینگ را مشاهده می‌کنید. حتی اگر در آمازون به‌دنبال نام یک بازی خاص بگردید، ابتدا با نتایج بازی مخصوص کنسول‌ها روبه‌رو می‌شوید. حتی اگر آمازون نسخه‌ی کامپیوتر شخصی بازی مذکور را هم بفروشد، ابتدا نتایج بازی کنسولی نمایش داده می‌شود.

آمازون با رویکرد بالا سعی در مخفی کردن فروش بازی‌های کامپیوتری ندارد. درواقع اگر نسخه‌ی PC یک بازی در وب‌سایت موجود باشد، می‌توانید از صفحه‌ی اختصاصی آن، نسخه‌ی مذکور را انتخاب کنید. ازطرفی درنهایت شیوه‌ی نمایش و بازاریابی بازی‌های کامپیوتر شخصی در آمازون با شیوه‌ی آن‌ها در نمایش و بازاریابی محتوای فیلم و موسیقی تفاوت زیادی دارد. این دسته‌بندی‌ها در صفحات اختصاصی آمازون پرایم و آمازون موزیک همیشه در بالای فهرست نوار کناری قرار می‌گیرند. درنهایت بازی‌های ویدئویی و خصوصا بازی‌های مخصوص کامپیوتر شخصی، چنین روندی را تجربه نمی‌کنند.

غیبت بازی‌های کامپیوتر شخصی در اپلیکیشن توییچ آمازون هم به‌وضوح دیده می‌شود. مشتریان آمازون پرایم از سال ۲۰۱۸ هرماه بازی‌های رایگانی را از آمازون دریافت کرده‌اند که می‌توانند ازطریق توییچ به آن‌ها دسترسی داشته باشند. آمازون تاکنون ۱۵۰ بازی را به ارزش هزاران دلار به‌صورت رایگان عرضه کرده است که گیمرها نمی‌توانند از طریق توییج نصب کنند. ازطرفی آن‌ها هنوز توانایی خرید و اضافه کردن بازی به کتابخانه‌ی شخصی را در سرویس مذکور ندارند.

بازی ویدیویی

کتابخانه‌ی توییچ هنوز هدفی فراتر از عرضه‌ی بازی رایگان دارد. بسیاری از بازیکنان استیم اکنون مجموعه‌ای عظیم از بازی در اختیار دارند که حتی اگر آن‌ها را بازی نکنند، باز هم تمایلی به ساختن کتابخانه‌ی جدید در سرویس‌های دیگر ندارند. آمازون با ساختن کتابخانه‌‌ای رایگان برای گیمرها، به‌مرور آن‌ها را بدون پرداخت هزینه، به سرویس خود جذب می‌کند. گیمرها تنها با چند کلیک در ایمیلی که ماهانه ارسال می‌شود، به مجموعه‌ای از بازی‌های رایگان دسترسی پیدا می‌کنند که هرجا و هر زمان، قابل دانلود و نصب هستند. هرچه زمان سپری شده در توییچ ازسوی کاربران بیشتر شود، در زمان رونمایی از سرویس فروش بازی آمازون، هدایت آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

آمازون پیش از رونمایی رسمی از فروشگاه بازی، همه‌ی اجزای موردنیاز گیمرها را آماده می‌کند

آمازون در جدیدترین دور از ارائه‌ی بازی‌های رایگان به کاربران، به برخی از آن‌ها پیشنهاد می‌کند که یک اپلیکیشن جدید موسوم به Amazon Games دانلود کنند که مدیریت و نصب بازی‌های رایگان را انجام می‌دهد. شاید این اپلیکیشن به‌مرور به‌روزرسانی شده و به یک فروشگاه بازی تبدیل شود. البته درحال‌حاضر آمازون هیچ اطلاعی از برنامه‌‌های آتی آن منتشر نکرده است. حتی در وب‌سایت رسمی جدید شرکت به‌نام Amazon Games برای پروژه‌های آتی بازی نیز اشاره‌ای به برنامه‌‌های آتی اپلیکیشن نمی‌شود.

بازی ویدیویی

استراتژی کنونی آمازون برای بازار بازی‌های ویدئویی، به‌نوعی عکس استراتژی گوگل محسوب می‌شود. گوگل استادیا به‌صورت یک اپلیکیشن عالی رونمایی شد، اما بازی‌های کمی در آن حضور داشتند. حتی بسیاری از بازی‌های اختصاصی سرویس نیز چند ماه دیگر تا رونمایی رسمی فاصله دارند. به‌علاوه بسیاری از قابلیت‌های حیاتی در سرویس استادیا گنجانده نشده است. درنتیجه جامعه‌ی گیمرها استقبال خوبی از سرویس گوگل نشان داده‌اند. درواقع تنها ارائه‌ کردن مکانی برای خرید بازی‌ها، کافی نیست. آن هم در بازار پررقابتی که حریفان، بازی‌های بیشتر را با ابزارهای ارتباط و اشتراک‌گذاری بهتر و مجموعه‌ای عظیم‌تر از بازیکنان، عرضه می‌کنند.

آمازون ظاهرا تصمیم دارد تا برخلاف گوگل ابتدا هرآن‌چه که گیمرها نیاز دارند را پیش از رونمایی از فروشگاه نهایی خود بسازد. یکی از اولین بازی‌های انحصاری آمازون به‌نام New World در ماه اوت سال جاری برای کامپیوترهای شخصی منتشر می‌شود. کاربران اکنون می‌توانند این بازی را پیش‌خرید کنند. در بخش پیش‌خرید به کاربران اعلام می‌شود که بازی نه ازطریق یک فروشگاه، بلکه ازطریق کتابخانه‌ی بازی و نرم‌افزار وب‌سایت آمازون در دسترس کاربر قرار خواهد گرفت. کتابخانه‌ی مذکور، نسبت به کتابخانه‌ی مدرن توییچ بسیار قدیمی است.

برای شرکتی که سرمایه‌گذاری های عظیمی در صنعت بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهد و بیش از همه با فروش آنلاین محصول، درآمدزایی می‌کند، عدم توسعه‌ی یک فروشگاه دیجیتالی بازی،‌ هم‌اکنون هم عجیب به‌نظر می‌رسد. اگرچه آمازون هنوز هیچ اطلاع‌رسانی رسمی برای توسعه‌ی رقیب استیم انجام نداده است و پاسخی هم به رسانه‌ها نمی‌دهد، اما ظاهرا چنین اقدامی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

آمازون امروز تقریبا در تمامی حوزه‌های صنعت بازی حضور دارد. از استریم کردن بازی تا پخش و انتشار بازی‌‌ها، همگی شاهد حضور این غول دنیای فناوری هستند. درواقع تمامی قطعات مورد نیاز برای فروش مستقیم بازی‌ها آماده هستند. تنها باید منتظر باشیم تا شرکت همه‌ی آن‌ها را در جای خود قرار دهد و با هم ترکیب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات