گزارش مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ شرکت TSMC منتشر شد

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
TSMC با انتشار گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی اول سال جاری میلادی خبر از سود ۳.۹ میلیارد دلاری داده است.
تبلیغات

TSMC  موفق شده تا دو برابر آنچه انتظار می‌رفت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به درآمد برسد؛ اما گفته می‌شود با وجود موفقیت خوب TSMC در بازه زمانی ذکرشده، میزان درآمد شرکت تایوانی در طول سال میلادی به دلیل شیوع بیماری کرونا با افت مواجه خواهد شد.

درآمد TSMC که یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان قطعات مورد نیاز برای محصولات اپل محسوب می‌شود در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۱۰/۳۱ میلیارد دلار رسیده است که ۳/۹ میلیارد دلار از این رقم، سود خالص شرکت تایوانی محسوب می‌شود. این رقم تقریبا ۹۰/۸ درصد فراتر از میزان سود TSMC در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است و توانسته از میزانی که تحلیلگران حدس می‌زدند نیز فراتر رود.

در مقایسه با میزان درآمد شرکت تایوانی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ شاهد رشد ۰/۸ درصدی درآمد TSMC در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ هستیم؛ اما سود خالص در مقایسه با همین بازه‌ی زمانی با افت ۲/۱ درصدی همراه بوده است. گفته شده است که حاشیه سود خالص شرکت تایوانی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ برابر با ۳۷/۷ درصد و حاشیه عملیاتی نیز برابر ۴۱/۴ درصد بوده است.

بسیاری از تحلیلگران منتظر اعلام گزارش مالی شرکت TSMC‌ بودند تا تاثیر شیوع بیماری کرونا روی شرکت تایوانی و درآمد آن را مشاهده کنند. اپل که انتظار می‌رود اواخر ماه آوریل گزارش مالی خود را برای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ منتشر کند، گفته است که انتظار رسیدن به حد پیش‌بینی‌شده را ندارد و احتمالا درآمد کمتری نسبت به آنچه تخمین زده شده بود، خواهد داشت.

با مطالعه دقیق گزارش مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ شرکت TSMC و مقایسه آمارها با بازه‌های زمانی قبلی می‌توان مشاهده کرد که درآمد این شرکت از تامین قطعات مورد نیاز برای گوشی‌های هوشمند نسبت به آنچه تخمین زده می‌شد ۹ درصد افت داشته است. چنین موضوعی کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا شرکت تحلیلی IDC نیز چندی پیش اعلام کرد که فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا طی سال ۲۰۲۰ میلادی به‌شدت تحت تاثیر گسترش بیماری کرونا قرار گرفته است و به رقم ۱/۳ میلیارد دستگاه خواهد رسید.

tsmc

با این حال، TSMC تنها برای گوشی‌های هوشمند قطعه تولید نمی‌کند و تراشه‌های این شرکت در انواع لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های خانگی استفاده می‌شود. موضوع دیگری نیز که تاثیر بسزایی روی درآمد شرکت TSMC می‌گذارد وضعیت شرکت هواوی است.

بیش از ۱۰ درصد از درآمد شرکت تایوانی به تولید قطعات برای محصولات شرکت هواوی گره خورده است و تحریم ایالات متحده می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی درآمدزایی شرکت هواوی و درنتیجه شرکت TSMC بگذارد. از طرفی ایالات متحده به شرکت TSMC فشار می‌آورد که قطعات مورد نیاز برای محصولات جدید هواوی را تامین نکند.

وندل هانگ، مدیر ارشد مالی شرکت TSMC، به‌طور غیرمستقیم به تحریم‌های ایالات متحده اشاره کرده است و گفته که انتظار می‌رود TSMC درآمدی مشابه با سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ را در سه‌ماهه دوم تجربه کند. این موضوع در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها احتمال کاهش درآمدشان در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ را تایید کرده‌اند.

ارائه‌ی گزارش مالی TSMC از طریق یک ویدیو کنفرانس برگزار شد که برخی خبرنگاران نیز در آن حضور داشتند. مدیرعامل TSMC در این ویدیو کنفرانس اعلام کرد که تقاضا کاهش یافته و از این‌رو در سال ۲۰۲۰ شاهد افت درآمد TSMC خواهیم بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات