بنچمارک فاش‌شده از عملکرد بهتر پردازنده Ryzen 9 4900HS نسبت‌به Core i9-10900F حکایت دارد

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بنچمارک فاش‌شده‌ی گیک‌بنچ V4 نشان می‌دهد پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Ryzen 9 4900HS نسبت‌به پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای Core i9-10900F عملکرد بهتر و مصرف انرژی بسیار کمتری دارد.
تبلیغات

جدیدترین بنچمارک‌های منتسب‌به پردازنده‌‌ی مرکزی نسل دهمی Core i9-10900F اینتل که از ۱۰ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند، به‌تازگی در فضای وب فاش شده است. نگاهی کلی به بنچمارک‌های موردبحث نشان می‌دهد این پردازنده‌ی دسکتاپ قدرتی کمتر از حد انتظار دارد و نمی‌تواند در حد و اندازه‌ی پردازنده‌های هم‌رده‌ی سری رایزن ظاهر شود که AMD برای بازار دسکتاپ و حتی لپ‌تاپ‌ ارائه می‌دهد.

یکی از بنچمارک‌های جدید توسط فردی با نام کاربری Momomo_Us در توئیتر منتشر شده است که ظاهرا توانسته نسخه‌ای از تراشه‌ی ۱۰ هسته‌ای Intel Core i9-10900F را در دیتابیس گیک‌بنچ پیدا کند. تراشه‌ی موردبحث تیم آبی نخستین بار هفته‌ی گذشته در اخبار رؤیت شد و بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید شده است.

 Core i9-10900F دارای ۱۰ هسته‌ی پردازشی است و از ۲۰ ترد بهره می‌برد. این تراشه از تراشه‌های سری Core i9 وظایف مختلف را با فرکانس پردازشی پایه‌ی ۲/۸۰ گیگاهرتز انجام می‌دهد و فرکانس پردازشی بوست آن در حالت تک هسته‌ای به ۵/۲ گیگاهرتز و در حالت چند هسته‌ای به ۴/۶ گیگاهرتز می‌رسد. افزون بر این موارد تراشه‌ی نسل دهمی موردبحث اینتل دارای مجموعا ۲۰ مگابایت حافظه‌ی کش (Cache) است و توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۶۵ وات دارد.

ناگفته نماند که توان طراحی حرارتی ۶۵ وات یادشده مربوط به فرکانس پردازشی پایه‌ی Core i9-10900F است و از آن با نام سطح اول توان مصرفی (PL1) هم یاد می‌شود. این درحالی است که توان طراحی حرارتی واقعی که از آن با نام سطح دوم توان مصرفی (PL2) هم یاد می‌شود، بسیار بالاتر است. در رابطه با پردازنده‌ی Core i9-10900F، محدودیت PL1 روی ۱۷۰ وات و محدودیت PL2 روی ۲۲۴ وات تنظیم شده است. با حساب سرانگشتی ساده متوجه می‌شویم که اعداد یادشده، بالای سه برابر بیشتر از عدد TDP اعلام‌شده توسط اینتل هستند و بنابراین پردازنده‌ی موردبحث بسیار پرمصرف‌تر از آن است که فکرش را بکنید.

تفاوت مصرف انرژی لیتوگرافی ۷ نانومتری AMD با ۱۴ نانومتری اینتل در پردازنده‌های موردبحث به‌وضوح مشخص است

با نگاهی به بنچمارک جدید متوجه می‌شویم تراشه‌ی اینتل Core i9-10900F توانسته است امتیاز ۵٬۷۴۷ را در بخش عملکرد تک هسته‌ای و امتیاز ۲۹٬۶۳۶ را در بخش عملکرد چند هسته‌ای کسب کند. گرچه این امتیازات برای پردازنده‌ای مرکزی که از ۱۰ هسته و ۲۰ ترد بهره می‌گیرد و در مقایسه با پردازنده‌های آنلاک سری K به‌منظور ارائه‌ی قدرت کمتر تنظیم شده است امتیازاتی معقول به‌حساب می‌آیند، اما وقتی به مقایسه‌ی آن با رقبای هم‌رده بپردازید، متوجه می‌شوید که AMD عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

با مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم تراشه‌ی AMD Ryzen 7 3800X توانسته است در همین بنچمارک به‌طور متوسط امتیاز ۳۰ تا ۳۵ هزار کسب کند؛ در ضمن این امتیاز در همین بنچمارک برای Ryzen 9 3900X بین ۴۰ تا ۴۵ هزار است. از طرفی تراشه‌ی نسل نهمی  Intel Core i9-9900KS توانسته است امتیازی در حدود ۳۵ هزار کسب کند و Core i9-10980HK هم موفق‌به کسب امتیاز تقریبا ۳۲ هزار شده است.

در اسکرین‌شات‌های زیر می‌توانید نظاره‌گر بنچمارک گیک‌بنچ پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل و مقایسه‌ی آن با پردازنده‌ی Ryzen 9 4900HS باشید:

هر یک از تراشه‌هایی که در پاراگراف بالا درموردشان گفتیم، دارای مزیت‌هایی نسبت‌به تراشه‌ی نسل دهمی Core i9-10900F اینتل هستند. پردازنده‌های مرکزی موردبحث اینتل در مقایسه با پردازنده‌ی جدید Core i9-10900F فرکانس پردازشی بسیار بالاتری دارند، درحالی که پردازنده‌های AMD از مزیت داشتن محدودیت توان مصرفی پایه‌ی بالاتر (۱۰۵ وات) بهره می‌گیرند. اما چه می‌شود اگر تراشه‌ی جدید اینتل را با تراشه‌ای مقایسه کنید که برای لپ‌تاپ‌ها ساخته شده است؟ این نوع تراشه‌ها معمولا هسته و ترد کمتری دارند، فرکانس پردازشی‌شان پایین‌تر است و همچنین از TDP کمتری بهره می‌گیرند.

یکی از پردازنده‌های لپ‌تاپ AMD که اخیرا معرفی شده و توجهات را هم به‌خود جلب کرده، Ryzen 9 4900HS است. رایزن 9 4900HS از ۸ هسته‌ی پردازشی به‌همراه ۱۶ ترد بهره می‌گیرد و فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳/۰ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد. همچنین طبق اطلاعات رسمی، فرکانس پردازشی بوست این پردازنده به ۴/۳۰ گیگاهرتز می‌رسد و Ryzen 9 4900HS در مجموع دارای ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش است. افزون بر این موارد، Ryzen 9 4900HS از پردازنده‌ی گرافیمی مجتمع وگا (Vega) با فرکانس ۱٬۷۵۰ مگاهرتز استفاده می‌کند.

بررسی‌ Geekbench V4 نشان می‌دهد نوت‌بوک ROG Zephyrus G14 ایسوس که از پردازنده‌ی Ryzen 9 4900HS استفاده می‌کند توانسته است امتیاز ۵٬۲۸۶ را در بخش تک هسته‌ای و امتیاز ۳۰٬۳۳۹ را در بخش چند هسته‌ای برای پردازنده‌ی AMD ثبت کند. در ادامه می‌توانید نظاره‌گر مقایسه‌ی بین عملکرد Ryzen 9 4900HS با Core i9-10900F باشید:

مقایسه‌ی امتیاز پردازنده‌های اینتل و AMD در بنچمارک گیک‌بنچ V4

نام پردازنده

تعداد هسته / تعداد ترد

توان طراحی حرارتی (TDP)

امتیاز در بخش عملکرد تک هسته‌ای

امتیاز در بخش عملکرد چند هسته‌ای

AMD Ryzen 9 4900HS

۸ / ۱۶

۳۵ وات (میانگین مصرف انرژی پردازنده بین ۵۰ تا ۶۰ وات است)

۵٬۲۸۶

۳۰٬۳۳۹

Intel Core i9-10900F

۱۰ / ۲۰

۶۵ وات (PL1 پردازنده معادل ۱۷۰ وات و PL2 معادل ۲۲۴ وات است)

۵٬۷۴۷

۲۹٬۳۶۳

پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 4900HS که مخصوص لپ‌تاپ‌ها است دو هسته‌ و چهار ترد کمتر نسبت‌به پردازنده‌ی نسل دهمی اینتل دارد و حتی فرکانس پردازشی پایه و بوست آن نیز پایین‌تر است. همچنین تراشه‌ی تیم قرمز نسبت‌به Core i9-10900F حافظه‌ی کش کمتری دارد و توان طراحی حرارتی آن نیز پایین‌تر است. با وجود تمامی این موارد، Ryzen 9 4900HS عملکردی در حد Core i9-10900F ارائه می‌دهد و حتی در بخش چند هسته‌ای امتیاز اندکی بیشتری هم کسب می‌کند. فراموش نکنید انتظار می‌رود Core i9-10900F به‌هنگام عرضه چیزی در حدود ۴۵۰ دلار آمریکا قیمت داشته باشد.

نکته‌ی مهم دیگر این است که Ryzen 9 4900HS از توان طراحی حرارتی ۳۵ وات استفاده می‌کند و بررسی‌های رسانه‌ی تک‌اسپات نشان می‌دهد توانایی دستیابی به فرکانس پردازشی پایه‌ی بین ۳/۲ تا ۳/۳ گیگاهرتز را در حالت چند هسته‌ای دارد. همچنین تراشه‌ی موردبحث AMD با مصرف برق ۵۰ تا ۶۰ وات می‌تواند به فرکانس ۳/۷ گیگاهرتز برای تمامی هسته‌ها دست پیدا کند. به‌علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد Ryzen 9 4900HS می‌تواند فرکانس پردازشی بوست حداکثر ۴ گیگاهرتز را به‌هنگام داشتن توان طراحی حرارتی ۶۵ وات برای تمام هسته‌ها ارائه دهد. ناگفته نماند توان یادشده همان توان طراحی حرارتی پایه‌ی Core i9-10900F است.

در اسکرین‌شات بالا که توسط رسانه‌ی تک‌اسپات منتشر شده است می‌توانید نظاره‌گر مصرف انرژی Ryzen 9 4900HS و فرکانس پردازشی پایه‌ی آن در حالت چند هسته‌ای باشید

نمودار بالا به‌خوبی نشان می‌دهد که تراشه‌ی ۷ نانومتری جدید AMD برای لپ‌تاپ‌ها از لحاظ مصرف انرژی عملکردی بسیار بهتر نسبت‌به تراشه‌ی ۱۴ نانومتری نسل دهمی اینتل دارد. پردازنده‌ی Core i9-10900F با وجود داشتن توان مصرفی بیش از ۲۰۰ وات عملکردی ضعیف‌تر از Ryzen 9 4900HS نشان می‌دهد؛ درحالی که Ryzen 9 4900HS در بهترین حالت به توان مصرفی ۵۵ تا ۶۵ وات دست پیدا می‌کند. این اعداد به‌خوبی به ما نشان می‌دهند که لیتوگرافی تراشه‌ها تا چه حد روی قدرت پردازشی و البته مصرف انرژی آن‌ها اثرگذار است.

با نگاهی به تمامی بنچمارک‌های منتشرشده به‌‌ویژه آن‌هایی که اخیرا در فضای وب فاش شده‌اند، می‌توانیم برخی نکات مثبت و منفی برای پردازنده‌های اینتل و AMD بیان کنیم. آن‌طور که بنچمارک‌ها می‌گویند، تراشه‌های نسل دهمی دسکتاپ اینتل دارای این نقاط قوت هستند: عملکرد بهتر در حالت تک تردی، فرکانس پردازشی بیشتر، قابلیت‌های بیشتر در زمینه‌ی اورکلاک، پشتیبانی بهتر از حافظه و احتمالا تولید گرمای کمتر نسبت‌به پردازنده‌های AMD. این موارد درحالی مطرح می‌شوند که طبق بنچمارک‌ها، پردازنده‌های مرکزی دسکتاپ نسل سومی سری رایزن AMD دارای چنین نقاط قوتی هستند:‌ عملکرد بهتر در حالت چند تردی،‌ هسته و ترد و حافظه‌ی کش بیشتر، بهره‌مندی از قابلیت‌های جدید به‌لطف لیتوگرافی ۷ نانومتری، ارزش خرید بسیار بالا، عملکرد تک هسته‌ای برابر با تراشه‌های اینتل و مصرف انرژی بسیار کمتر.

ناگفته نماند که پردازنده‌های نسل دهمی سری Comet Lake اینتل قرار است ماه آینده به‌همراه مادربرد Z490 معرفی شوند؛ گفته می‌شود Z490 از سوکت LGA 1200 استفاده می‌کند. با گذر زمان مشخص خواهد شد که آیا پردازنده‌های جدید نسل دهمی اینتل می‌توانند بخشی از بازار را از AMD بازپس بگیرند یا خیر. بااین‌حال نگاهی کلی به اعداد بالا نشان می‌دهد که دستیابی به چنین هدفی برای پردازنده‌های جدید اینتل بسیار سخت خواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات