دولت ژاپن از اختصاص اعتبار ۲/۲ میلیارد دلاری به شرکت‌های بومی خود برای خروج از چین خبر داد

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ژاپن از اعطای کمک ۲/۲ میلیارد دلاری به شرکت‌های بومی خود خبر داده است. به‌واسطه‌ی این کمک هنگفت، شرکت‌های ژاپنی مجاب خواهند شد خطوط تولید خود را از چین خارج کنند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته رسانه‌ی South China Morning Post در گزارشی مدعی شد که ژاپن قصد دارد ۲/۲ میلیارد دلار از بسته‌ی حمایتی ویژه‌ی ۹۹۳ میلیارد دلاری را که برای مبارزه با آثار ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تدارک دیده است برای هدفی ویژه کنار بگذارد. ظاهرا دولت ژاپن این ۲/۲ میلیارد دلار را در اختیار شرکت‌های بومی می‌گذارد تا آن‌ها خطوط تولید خود را از کشور چین خارج کنند؛ اقدامی که احتمالا عواقب متعددی برای بسیاری از شرکت‌های ژاپنی فعال در حوزه‌ی تولید دوربین و لنز، به‌همراه خواهد داشت.

براساس گزارش منتشرشده، ۲/۲ میلیارد دلار موردبحث قرار است به دو قسمت برای عملی کردن اهداف مختلف، تقسیم شود. تقریبا ۲ میلیارد دلار از این مبلغ در راستای کمک‌رسانی به شرکت‌های ژاپنی برای برگرداندن خطوط تولید محصولات‌شان به داخل خاک ژاپن صرف خواهد شد. از طرفی ۲۰۰ میلیون دلار باقی‌مانده به شرکت‌ها به‌منظور انتقال خطوط تولید به دیگر کشورهایِ غیر از ژاپن، کمک خواهد کرد. ژاپن از این طریق سعی می‌کند کمک‌های مختلفی برای آن دسته از شرکت‌های حاضر در زنجیره‌های تولید که بومی این کشور نیستند نیز ارائه دهد.

از زمان اتخاذ این تصمیم توسط دولت ژاپن، کارشناسان مختلفی به بررسی جوانب آن پرداخته‌اند. از طرفی رسانه‌ی Digital Photography Review تصمیم گرفته است با مدیران اجرایی شماری از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید دوربین و لنز تماس بگیرد و نظر آن‌ها را درمورد بسته‌ی حمایتی ویژه‌ی ژاپن جویا شود. توشیهیسا لیدا، مدیرکل بخش تولید محصولات تصویربرداری الکترونیکی و دستگاه‌های نوری در شرکت فوجی‌فیلم،‌ در مصاحبه با رسانه‌ی Digital Photography Review سخنانی جالب در این زمینه به زبان آورده است. او در پاسخ به سؤال خبرنگار این رسانه درمورد بسته‌ی حمایتی ژاپن و اثرات احتمالی آن روی تولیدات فوجی‌فیلم، گفت:

طی سال‌های گذشته تولید محصولات در چین با تغییرات بسیار زیادی مواجه شده است. چالش‌های متعددی در این زمینه وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توانم به چنین مواردی اشاره کنم: وجود قطعات موردنیاز، در دسترس بودن نیروی کار کافی، بالا رفتن هزینه‌های نهایی تولید محصولات، جنگ اقتصادی چین و ایالات متحده‌ی آمریکا و اخیرا، همه‌گیری ویروس کرونا. ما هنوز به‌منظور تأمین قطعات الکترونیکی و مکانیکی موردنیاز برای تولید محصولات‌مان به‌شدت به چین وابسته هستیم. با این حال از مدتی پیش روند تهیه‌ی قطعات موردبحث را از برخی از شرکت‌های فعال در خارج از چین، آغاز کرده‌ایم.طرح استمرار کسب‌و‌کار (COOP) همواره جزو یکی از اقدامات مهم در استراتژی‌های کسب‌و‌کار ما بوده است. ما در گذشته از فجایعی نظیر زمین‌لرزه و سیل درس‌های زیادی یاد گرفته‌ایم و دقت زیادی را به‌کار بسته‌ایم تا بتوانیم خودمان را برای هرگونه شرایطی که ممکن است برای زنجیره‌ی تأمین مشکل‌ساز شود، آماده کنیم. کووید ۱۹ نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

توشیهیسا لیدا در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود درمورد فعالیت‌های فعلی فوجی‌فیلم در حوزه‌ی تولید محصولات گفته است که این شرکت خطوط تولید دیگری نیز در خارج از چین دارد. این شرکت‌های تولیدی تحت مالکیت فوجی‌فیلم در ژاپن و فیلیپین قرار دارند. او همچنین می‌گوید فوجی‌فیلم چندین کارخانه‌ی فرعی دیگر نیز دارد. لیدا در این رابطه می‌گوید:

کیفیت تولید در تمامی شرکت‌های تولیدی ما به‌دقت موردنظارت قرار می‌گیرد تا تمامی محصولاتِ ساخته‌شده دارای یک نوع استاندارد باشند. ما به‌منظور تولید محصولات به تمامی المان‌های مهم و تأثیرگذار نظیر ظرفیت کارخانه‌ها، هزینه تولید و مدت‌زمان صرف‌شده برای تولید محصولات نگاه می‌کنیم. ما همچنین معیارهایی دیگر نیز در نظر می‌گیریم تا در نهایت بتوانیم محصولات را به‌شکلی مناسب به کاربر ارائه دهیم.
فوجی فیلم / Fujifilm

تصویر بالا، بدنه‌ی دوربین X-Pro2 فوجی‌فیلم را نشان می‌دهد که مراحل ساخت آن در یکی از کارخانه‌های ژاپن به اتمام رسیده و در انتظار بررسی‌های نهایی برای بسته‌بندی‌شدن است

با وجود ارائه‌ی بسته‌ی حمایتی از سوی دولت ژاپن، توشیهیسا لیدا می‌گوید هنوز از احتمال اثرگذاری این بسته روی تولیدات فوجی‌فیلم، اطمینان ندارد. او در این رابطه می‌گوید: «خیلی زود است که بخواهیم از احتمال خارج کردن خطوط تولیدمان از چین سخن به‌میان بیاوریم. درضمن اگر این اتفاق نیز عملی شود، نمی‌توانیم بگوییم که چه تعداد از خطوط تولید قرار است به ژاپن بیایند و چه تعداد از آن‌ها به کشورهای دیگر منتقل شوند. با این حال ما قصد داریم همچنان به نظارت روی شرایط فعلی ادامه دهیم و در مواقع نیاز، اقدامات لازم را به کار ببریم».

به‌طور کلی بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که احتمالا تصمیم اخیر دولت ژاپن برای درنظرگرفتن بودجه به‌منظور خروج خطوط تولید شرکت‌های بومی از چین، نمی‌تواند آن‌طور که انتظار می‌رود، تأثیر بسیار زیادی روی صنعت عکاسی بگذارد. بدون درنظرگرفتن این حقیقت که صنعت عکاسی در مقایسه با دیگر صنعت‌ها به‌میزان زیادی شناخته‌شده نیست، نباید فراموش کنیم که حتی پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ نیز صنعت عکاسی روزهایی فوق‌العاده سپری نمی‌کرد و به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری روی چنین بازاری نمی‌تواند کاری چندان منطقی باشد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد تصمیم اخیر دولت ژاپن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات