وزارت بهداشت: آمار دقیق‌ مبتلایان کرونا قابل برآورد نیست

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد به دلیل محدودیت تعداد تست، امکان برآورد دقیق همه‌ی مبتلایان به ویروس کرونا در هیچ کشوری وجود ندارد؛ اما قطعا آمار واقعی از آمار رسمی بیشتر است.
تبلیغات

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد در هیچ کشوری امکان برآورد دقیق همه‌ی مبتلایان به ویروس کرونا وجود ندارد؛ زیرا تعداد تست‌ها محدود است. به‌گفته‌ی او آمار واقعی بیشتر از آمار رسمی است؛ اما دو یا سه برابر کردن آمار رسمی نیز کار درستی نیست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین می‌گوید به دلیل عدم شناخت کافی از بیماری کووید ۱۹ امکان برآورد آمار واقعی مبتلایان وجود ندارد چنانچه پیش از این گفته شده بود آمار سرایت آن در چین از یک نفر به ۳/۸ نفر است و مدتی بعد گفته شد قدرت سرایت از یک نفر به ۱/۸ نفر است. به گفته‌ی او شیوع بیماری همچنان ادامه دارد و از آنجایی که تعداد زیادی از بیماران علامت ندارند، یکی از راه‌های پیدا کردن آمار واقعی، تست کردن تمامی افراد و برآورد شیوع است.

رئیسی در ادامه توضیح داد که میزان سرایت و شیوع ویروس کرونا در قم و گیلان بیشتر از استان‌های جنوبی کشور است و به همین دلیل نمی‌توان با پنج یا ۶ برابر کردن آمار رسمی، آمار واقعی را تخمین زد. او گفت:

فعلا برآورد دقیقی نمی‌توان از آمار واقعی داشت و همچنین نمی‌توان این آمار را در دو یا سه ضرب کرد؛ اما قطعا مواردی که کشف کردیم، آمار واقعی نیست؛ در هیچ جای دنیا به جز کره‌ی جنوبی میزان تست آن‌ها بالا نبود. در سایر کشورها که روی جمعیت بزرگی تست انجام نشده برآورد دقیقی وجود ندارد. به‌عنوان مثال آمریکا ۵۶۰ هزار مبتلا دارد اگر تست‌ها بیشتر شود میزان ابتلا بیشتر از این است. اسپانیا، ایتالیا و حتی ایران هم مواردی که ما پیدا کردیم و قطعی شده را اعلام می‌کنیم به همین علت برنامه‌ی بیماریابی را اجرا کرده‌ایم و قطعا تعداد بیشتر از این است اما اینکه چقدر بیشتر است معلوم نیست.اینکه ۸۰۰ هزار مبتلا شدند و چندین برابر آمار اعلام شده مرگ داریم قطعا درست است. اما اینکه با مدل‌سازی بگوییم ۵۶ هزار نفر فوت کرده‌اند درست نیست.

رئیسی در ادامه گفت تهران کم‌ترین میزان غربالگری را میان سایر استان‌ها دارد. به‌گفته‌ی او بیش از ۸۰ درصد ساکنین استان‌ها غربالگری شده‌اند؛ اما این رقم در تهران به ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌رسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارشی نوشته است براساس تخمین‌ها، آمار واقعی مرگ‌ومیر که نتوانسته شمارش شود حدود ۰/۸ برابر آمار به دست آمده و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار پروتکل است. براساس آمار تخمین زده شده توسط این مرکز تعداد افراد جان‌باخته براساس ابتلا به کرونا حدود هشت هزار و ۶۰۰ نفر و تعداد مبتلایان حدودا بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر است.

رئیسی در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود در این مرحله باید قطع زنجیره‌ی انتقال ویروس را دنبال کنیم و مراقب باشیم که آرامش و تسلط در مدیریت باعث سهل انگاری نشود. به‌گفته‌ی او ویروس همچنان وجود دارد و افراد زیادی مبتلا می‌شوند. ویروس کرونا اقتصادهای زیادی را فلج می‌کند و کوچک‌ترین سهل‌انگاری باعث پیک مجدد بیماری می‌شود. او با اشاره به اینکه تست سرولوژی یا آنتی‌بادی کرونا برای همه نیست گفت:

مثبت بودن این تست به‌معنای مواجهه است نه ایمنی، یعنی این فرد با ویروس کرونا مواجهه داشته یا خیر. اینکه مواجهه باعث ایمنی می‌شود یا نه هنوز جای بحث دارد. شیوع و تست سرولوژی به هم مرتبط است. تست سرولوژی اگر برای پنج درصد به درد بخور باشد باید برای ۷۰ میلیون نفر تست انجام داد که برای ۳/۵ میلیون نفر مفید باشد. همچنین ممکن است امروز تست سرولوژی یک نفر منفی شد، این فرد فردا ممکن است به ویروس مبتلا شود و دو هفته بعد تست سرولوژی او مثبت شود. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است تست سرولوژی کرونا فقط برای تحقیقات انجام می‌شود.

به‌گفته‌ی معاون بهداشت وزیر بهداشت، کرونا در پاییز و زمستان نیز همچنان وجود خواهد داشت و در سال‌های بعد ابتلای فصلی این بیماری را خواهیم داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات