رئیس جمهور: اجرای مدل قرنطینه چینی در ایران و هیچ کشور دیگری امکان‌پذیر نبود

چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
مطالعه 4 دقیقه
رئیس جمهور اعلام کرد قرنطینه به روش چینی‌ها مخصوص خودشان بود که در هیچ کجای دنیا پسندیده و اجرایی نشد.
تبلیغات

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در جلسه‌ی هیأت دولت که امروز چهارشنبه ۱۳ فروردین‌ماه ۹۹ برگزار شد با اشاره به سیر نزولی ابتلا به ویروس کرونا در همه‌ی استان‌های کشور اعلام کرد که اجرای مدل قرنطینه‌ی چینی، در ایران و هیچ کشور دیگری امکان‌پذیر نبود. او همچنین اعلام کرد حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب‌وکارها در نظر گرفته شده است که این کمک‌ها به‌صورت تسهیلات، کمک‌های بلاعوض و بسته‌های معیشتی است.

رئیس جمهور در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود دولت و ستاد ملی کرونا از آغاز امر، تصمیمات بسیار خوبی اتخاذ کردند و گفت:

اولین جلسه‌ای که به ریاست خود من در این روزها تشکیل شد به ششم اسفندماه مربوط می‌شود که اولین جلسه‌ی ستاد ملی کرونا را برگزار کردیم و در همان جلسه برای فاصله‌ی اجتماعی تصمیم گرفتیم و از مردم دعوت کردیم به سفرهای نوروزی نروند و استاندارها اعلام کنند که امکاناتی که سال‌های پیش در اختیار مسافرین قرار می‌دادند امسال قادر نیستند آن امکانات را در اختیار آنان قرار دهند. بسیاری از مراکز دیدنی و تفریحی تعطیل اعلام شد. مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد و این دعوت مسئولان از سوی مردم به خوبی اجابت شد. امروز دیدیم که وزیر راه اعلام کرد مسافرت مردم توسط قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد و هواپیما ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است و اساسا به‌طور کلی در همان روزهای اول فروردین سفرهای نوروزی ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد. عبور از پیک بیماری در اکثر استان‌ها مربوط به روزهای اول فروردین می‌شود. یعنی الان آمار را در استان‌های مختلف نگاه می‌کنیم، دوم و سوم فروردین از پیک عبور کردند و شرایط نزولی شروع شد و بعد از آن هم تصمیم‌گیری شد برای اماکن مقدسه که تعطیل شوند.

به‌گفته‌ی رئیس جمهور در تاریخ ۶ فروردین‌ماه سال جاری مرحله‌ی دوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی شروع شد که مقررات سخت‌تری برای مردم بود و در مرحله‌ی دوم طرح فاصله‌گذاری مسافرت‌ها مجدد ۳۰ درصد کاهش داشت. او همچنین افزود به‌نظر همه‌ی متخصصان و پزشکان، در مرحله‌ی اول و دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اقدامات لازم، مفید و ضروری برای کشور صورت گرفته است. او در مورد قرنطینه به روش چینی گفت:

کشورهای مختلف، شیوه‌های مختلفی در برابر این موضوع اتخاذ کردند. البته از تجربه‌ی همه‌ی کشورها استفاده کردیم ولی هیچ‌وقت خودمان را اسیر راه و مسیر آن‌ها نکردیم. از همان روزهای اولیه‌ای که این ویروس شروع شد (در اسفندماه)، بعضی‌ها پیشنهاد می‌کردند قرنطینه‌ی چینی را پیاده کنیم.لازم است توضیحی برای مردم بدهم که قرنطینه‌ی چینی یعنی چه. قرنطینه‌ی چینی معنایش این بود که دستور دادند تمام مغازه‌ها بسته و تمام ماشین‌ها از حرکت متوقف و تمام در خانه‌ها بسته شود و هیچ کس حق ندارد از خانه خارج شود و غذای ۲۴ ساعت توسط مأمورین به داخل خانه‌ انداخته می‌شد. این مدل قرنطینه چینی در ووهان بود.

رئیس جمهور در ادامه افزود که این مدل را هیچ کس در دنیا نپسندید و هیچ کس آن را اجرا نکرد. به‌گفته‌ی او این مدل قرنطینه مخصوص چینی‌ها بود که در هیچ کشور دیگری امکان اجرای آن وجود نداشت. وزارت بهداشت و درمان، مسئولیت طراحی طرحی ویژه برای ایران را برعهده داشتند که قدم‌به‌قدم در مراحل مختلف اجرا و پیاده‌سازی شد؛ در ۱۲ روز اخیر، هر روز قدم جدیدتری برداشته شد و کارها مقداری سخت‌تر شد. وی همچنین گفت:

در تهران و شهرهای بزرگ، نیروهای مسلح ما زحمت کشیدند و نقاهتگاه‌های وسیع و بزرگ با هزاران تخت آماده کردند، آنقدر تخت‌ها زیبا آنکارد شده است، البته معمولا نیروهای مسلح با آن نظم و انضباط‌شان که می‌بینید صندلی و تخت سرجایش است و پتو و ملحفه آنکارد شده است و با همان زیبایی خالی مانده است. آمار چند روز پیش وزیر این بود که ۱۳ هزار تخت ما خالی است و نه‌تنها تخت معمولی ما خالی است، تخت ویژه و مراقبت‌های ویژه و آی‌سی‌یوی ما در شهرها نیز خالی است. در مجموع ۶ هزار و ۸۰۰ تخت آی‌سی‌یو داریم که ۴ هزار عدد آن الان مشغول است و سایر تخت‌ها در کشور خالی است.

رئیس جمهور با اشاره به بخش تولید نیز گفت که در همین روزها تولید مواد ضدعفونی هشت برابر شده است و البته به این هشت برابر در بخش‌های دولتی، بخش خصوصی نیز اضافه می‌شود که چند برابر می‌شود. به‌گفته‌ی او تولید ماسک در بخش‌های دولتی چهار برابر شده و بسیاری از بخش‌های خصوصی نیز خودشان ماسک تولید می‌کنند. ماسک مورد نیاز بیمارستانی یعنی N۹۵ به اندازه‌ی کافی در بخش خصوصی و بخش دولتی تولید می‌شود. به‌گفته‌ی او ونتیلاتور به اندازه کافی در کشور تولید و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد و مشکلی دراین‌زمینه وجود ندارد، همچنین سایر نیازمندی‌ها مانند گان، لباس حفاظتی که پرستارها و پزشک‌ها نیاز دارند و کیت تشخیصی برای آزمایشگاه هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی تولید شده و در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

روحانی در پایان افزود که از همان روزهای اولیه برای رفع مشکلات ۱۰ رسته‌ی کاری که کسب‌وکارهای آن‌ها دچار مشکل شده‌اند، تلاش شده است؛ این ۱۰ رسته کسب‌وکارهایی هستند که به سیر و سفر و تفریحات مردم مربوط می‌شوند، یا مربوط به بخش‌های دیگری از قبیل حمل‌ونقل و کلیه‌ی رسته‌هایی که در این ایام نتوانستند فعالیت کنند مانند رستوران‌ها و هتل‌ها است. او در پایان گفت:

تصمیم گرفتیم این شرایط سخت را تا ۲۰ فروردین ادامه دهیم. باوجود تحریم، سختی‌ها و مشکلات دولت حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب‌وکارهایی که دچار مشکل شده‌اند، در نظر گرفته‌است. بخشی از این ۱۰ میلیارد دلار به‌صورت تسهیلات و بخشی به‌صورت کمک‌های بلاعوض بسته‌های معیشتی و حمایتی به افرادی که دارای مشکل شده‌اند، پرداخت می‌شود. ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات فوری برای رونق کسب‌وکارها در نظر گرفتیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات