دنیاگیری ویروس کرونا و قرنطینه شهرها، نحوه حرکت زمین را تغییر داده است

سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شیوع ویروس کرونا در سرتاسر جهان، علاوه بر کاهش ارتباطات، جابه‌جایی‌ها و رفت‌وآمدهای انسانی، حرکت کمتر زمین را نیز به‌دنبال داشته است.
تبلیغات

در دوران شیوع ویروس کرونا، کاهش در نویزهای لرزه‌ای (نوفه‌های لرزه‌ای) به‌علت تغییر در فعالیت‌های انسانی، فرصتی برای دانشمندان علوم زمین فراهم آورده است. پژوهشگرانی که حرکات زمین را مورد مطالعه قرار می‌دهند، کاهشی را در نویزهای لرزه‌ای (صدای لرزش‌ها در پوسته‌ی زمین) گزارش کرده‌اند که می‌تواند نتیجه‌ی تعطیلی شبکه‌های حمل‌و‌نقل و دیگر فعالیت‌های انسانی باشد. آن‌ها می‌گویند این مسئله می‌تواند به آشکارسازها اجازه دهد تا زمین‌لرزه‌های کوچک‌تر را تشخیص دهند و تلاش برای نظارت بر فعالیت‌های آتشفشانی و دیگر وقایع لرزه‌ای را بهبود می‌بخشد. توماس لکوک، زلزله‌شناس رصدخانه‌ی رویال بلژیک در بروکسل، جایی که این کاهش در آن مشاهده شده است، می‌گوید کاهش نویز در این اندازه معمولا به‌مدت کوتاهی در حوالی زمان کریسمس مشاهده می‌شد.

درست همان‌طور که حوادث طبیعی مانند زمین‌لرزه‌ها موجب حرکت پوسته‌ی زمین می‌شوند، لرزش‌های ناشی‌از حرکت وسایل نقلیه و ماشین‌آلات صنعتی نیز همین اثر را دارد. اگرچه اثرات هر کدام از منابع به‌طور جداگانه ممکن است کم باشد، آن‌ها درمجموع صدای پشت‌صحنه‌ای ایجاد می‌کنند که موجب کاهش توانایی زلزله‌شناسان برای تشخیص سیگنال‌های دیگری می‌شود که در همان فرکانس رخ می‌دهد.

کاهش حرکت زمین درپی قرنطینه شهرها

در کشور بلژیک، لرزه‌های ناشی‌از فعالیت‌های انسانی از زمان آغاز اقدامات مهار ویروس کرونا حدود یک‌سوم کاهش پیدا کرده است

لکوک می‌گوید داده‌های یک لرزه‌سنج در رصدخانه نشان می‌دهد اقداماتی که برای مهار شیوع کووید ۱۹ در بروکسل انجام شده، موجب شده است که نویزهای لرزه‌ای ناشی‌از فعالیت‌های انسانی حدود یک‌سوم کاهش پیدا کند. این اقدامات شامل بستن مدارس، رستوران‌ها و دیگر اماکن عمومی از تارخ ۱۴ مارس و ممنوعیت تمام مسافرت‌های غیرضروری از ۱۸ مارس می‌شود. کاهش فعلی موجب تقویت حساسیت تجهیزات رصدخانه شده است به گونه‌ای که تجهیزات اکنون می‌توانند امواج دارای همان محدوده‌ی فرکانس نویزها را تشخیص دهند. وی می‌افزاید:

اکنون تجهیزات سطحی زلزله‌سنج به‌اندازه‌ی آشکارساز مشابهی که در عمق صد متری مدفون شده باشد، دربرابر لرزش‌های کوچک و انفجار معدن‌ها حساس است.

تقویت اطلاعات

اندی فراستو، زلزله‌شناس مؤسسات پژوهشی متحد لرزه‌شناسی در واشنگتن می‌گوید اگر قرنطینه‌ی شهرها در ماه‌های آینده نیز ادامه پیدا کند، آشکارسازهای مستقر در شهرهای سرتاسر جهان ممکن است نسبت‌به حالت معمول در مکان‌یابی پس‌لرزه‌ها بهتر عمل کنند. او می‌گوید:

شما سیگنال را با نویز کمتری دریافت می‌کنید و این امر اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری از این رویدادها استخراج کنید.

کاهش نویز همچنین می‌تواند برای لرزه‌شناسانی که برای بررسی پوسته‌ی زمین، از لرزش‌های پس‌زمینه‌ی طبیعی مانند لرزه‌های ناشی‌از فروافتادن امواج اقیانوس استفاده می‌کنند، مفید باشد. از آنجا که فعالیت آتشفشانی و تغییر سطح ایستابی روی سرعت حرکت این امواج طبیعی اثر می‌گذارد، دانشمندان می‌توانند با نظارت مدت زمانی‌که طول می‌کشد تا موج به یک آشکارساز خاص برسد، این رویدادها را مورد مطالعه قرار می‌دهند.

لکوک می‌گوید کاهش در سروصدای ناشی‌از فعالیت انسان‌ها می‌تواند حساسیت آشکارسازها را نسبت‌به امواج طبیعی با فرکانس مشابه افزایش دهد. گروه او قصد دارند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. او می‌گوید:

این واقعا فرصتی بزرگ است که می‌تواند به اندازه‌گیری‌های بهتر منجر شود.
بروکسل خلوت شیوع کرونا

به ساکنان بروکسل گفته شده است که در خانه مانده و خیابان‌های شهر را خالی بگذارند

زلزله‌شناسان بلژیک تنها افرادی نیستند که متوجه اثرات این تعطیلی‌ها شده‌اند. سلست لابدز، دانش‌آموخته‌ی ژئوفیزیک در مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا در پاسادنا ازطریق توییتر گزارش کرده که ایستگاهی در لس‌آنجلس کاهش مشابهی در نویز را ثبت کرده است.

البته امیلی وولین زمین‌شناس سازمان زمین‌شناسی آمریکا در البوکرکی می‌گوید تمام ایستگاه‌های نظارت لرزه‌ای اثری به اندازه آنچه در بروکسل مشاهده شده است، نخواهند دید. بسیاری از ایستگاه‌ها به‌طور عمدی در مناطق دورافتاده یا در گودال‌هایی در عمق زمین مستقر شده‌اند تا تحت‌تأثیر نویزهای انسانی قرار نگیرند. او می‌گوید این ایستگاه‌ها احتمالا شاهد کاهش کمتری بوده یا اصلا تغییری را حس نکرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات