شبیه‌ساز شبکه‌ی اجتماعی بات‌نت؛ جایی برای تجربه حس داشتن دنبال‌کننده‌های میلیونی

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
شبکه‌ی اجتماعی Botnet تلاش می‌کند تا با لایک و کامنت‌های فراوان توسط ربات‌های هوشمند، احساس اینفلوئنسر بودن در فضای مجازی را به کاربران خود منتقل کند.
تبلیغات

شبکه‌های اجتماعی امروز به عضو جدانشدنی زندگی ما تبدیل شده‌اند و حتی روی رفتار و عادت‌های مردم نیز تأثیر دارند. بسیاری افراد تحت تأثیر کاربران مشهور این شبکه‌ها قرار می‌گیرند و عبارت اینفلوئنسر، زاده‌ی همین سبک زندگی و قهرمان‌پروری جدید است. شاید برخی تمایل داشته باشند که کمی از زندگی اینفلوئنسرهای امروز جهان را تجربه کنند. یک شبکه‌ی اجتماعی موسوم به Botnet با همین هدف توسعه یافته است.

بیلی چیسن چندی پیش به این ایده فکر می‌کرد که مشهور بودن در دنیای اینترنت چه حسی دارد. او در دنیای شبکه‌‌های اجتماعی تقریبا هیچ شهرتی ندارد. اگرچه بیلی توسعه‌دهنده‌ی سرویس‌های مشهوری همچون Chartbeat (ابزار تحلیلی مخصوص روزنامه‌نگارها) و Turntable.fm (جامعه‌ی اینترنتی موسیقی‌محور) است، اما درمقایسه با اینفلوئنسرها تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. او تنها ۶۰۰ فالور در اینستاگرام و چهار هزار فالور در توییتر دارد.

جذب کردن تعداد زیادی فالور در شبکه‌های اجتماعی، نیاز به زمان و هزینه‌ی زیادی دارد. چیسن چنین هدفی نداشته و همچنین تمایلی هم به جذب فالورهای زیاد نداشت. او در عوض تصمیم گرفت تا ربات‌هایی را برای شبکه‌ی اجتماعی مورد نظر خود توسعه دهد. درنتیجه پس از مدتی، چند صد هزار ربات توسط چیسن آماده شدند.

ربات‌هایی که چیسن به‌صورت آزمایشی توسعه داد، اکنون در شبکه‌ی اجتماعی جالبی به‌نام بات‌نت فعال هستند. بات‌نت به‌صورت یک اپلیکیشن رایگان برای همه‌ی کاربران عرضه می‌شود. محیط کاربری بات‌نت، شبیه به فید فیسبوک به‌نظر می‌رسد، اما کاربر در آن تنها پست‌های خودش را مشاهده می‌کند. درواقع در بات‌نت شما تنها با ربات‌ها سروکار دارید که پست‌ها را با شدت زیادی لایک و کامنت می‌کنند.

چیسن در مصاحبه‌های خود می‌گوید که بات‌نت را با هدف شبیه‌سازی شهرت در اینترنت توسعه داده است. هدف او تجربه‌ی زندگی در اینترنت نه به‌عنوان یک اینفلوئنسر محلی ساده، بلکه شبیه به افرادی همچون کایلی جنر و کریستیانو رونالدو بوده است. هر پست کاربر در بات‌نت، صرف‌نظر از محتوا و ماهیت، صدها هزار لایک دریافت می‌کند. چیسن اعتقاد دارد که اینفلوئنسرهای واقعی هم در شبکه‌های دیگر، تفاوتی بین لایک و کامنت واقعی و ربات را درک نمی‌کنند و تنها تعامل زیاد را مشاهده می‌کنند.

اینستاگرام / Instagram

وقتی اولین محتوای خود را در شبکه‌ی اجتماعی Botnet منتشر کنید، با صدها هزار لایک و کامنت روبه‌رو می‌شوید که به‌عنوان یک کاربر ساده، شاید جذابیت زیادی برایتان داشته باشد. کامنت‌ها نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا کاربر هرچه بیشتر تصور تأیید شدن و محبوب بودن داشته باشد. البته پس از مدتی آزمایش کردن، متوجه اشکال ربات‌ها هم می‌شوید. برخی از آن‌ها کامنت‌هایی برای پست‌ها منتشر می‌کنند که ارتباطی به محتوا ندارد و تنها با هدف تشویق کاربر نوشته می‌شود.

محبوبیت و پذیرشی که توسط کاربران تقلبی در شبکه‌ی اجتماعی بات‌نت برای کاربران ارسال می‌شود، با آن‌چه در دنیای واقعی رخ می‌دهد قطعا تفاوت دارد. اگر نگاهی به حساب‌های کاربری افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، قطعا نظرات منفی و حتی توهین‌های زیادی را در پایین پست‌های آن‌ها مشاهده می‌کنید. چیسن برای طبیعی‌تر شدن شبکه‌ی اجتماعی خود، بخش‌های پولی هم در نظر دارد که همین شباهت‌ها را ایجاد می‌کنند. به‌عنوان مثال کاربر با پرداخت ۰/۹۹ دلار می‌تواند تعداد تعامل‌ها با پستش را دوبرابر کند. به‌علاوه قابلیت‌های دیگر همچون ربات‌های توهین‌کننده یا ترول نیز با پرداخت هزینه فعال می‌شوند. بات‌نت اکنون ۲۰ هزار کاربر دارد و حدود ۶۰۰ نفر از آن‌ها حتی برای گزینه‌های بیشتر همچون ربات‌های ترول، هزینه پرداخت کرده‌اند.

نویسنده‌ی مقاله‌ی منبع برای بررسی بیشتر بات‌نت، بخش ترول‌های آن را نیز فعال کرد. او پس از انتشار چند پست متوجه شد که باز هم کامنت‌های تحسین‌آمیز نسبت به کامنت‌های توهین‌آمیز بیشتر هستند. هرچند برخی از ربات‌های ترول، کامنت‌های بسیار توهین‌آمیزی ارسال می‌کردند. در دنیای واقعی، قطعا درصد کامنت‌های ترول و توهین‌آمیز برای سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها بیشتر است.

گزارش‌های متعدد رسانه‌ای نشان می‌دهند که بسیاری از افراد مشهور، پس از مدتی فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای فرار از محیط توهین‌آمیز آن، مجبور به پاک کردن حساب‌های کاربری خود شده‌اند. برخی از آن‌ها حتی محیط اینترنت را شیطانی توصیف کرده‌اند. نظرات توهین‌آمیز و نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی، برخی اوقات به‌حدی آزاردهنده می‌شوند که بازیگران و افراد مشهور، آن را با نژادپرستی‌ در قرن‌های گذشته مقایسه می‌کنند. البته رفتارهای توهین‌آمیز تنها محدود به افراد با نژادهای خاص نیست و همه‌ی افراد مشهور جهان گاهی آن را تجربه کرده‌اند.

اینفلوئنسر

مردم همیشه از سرک کشیدن به زندگی افراد مشهور لذت برده‌اند و شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را به افراد مورد نظرشان نزدیک‌تر کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶، اپلیکیشنی به‌نام Being توسعه یافت که تجربه‌ی گشت زدن در فید اینستاگرام یک شخص مشهور را شبیه‌سازی می‌کرد. پس از وارد کردن نام کاربری سلبریتی مورد نظر، یک فید شامل پست‌های صفحاتی ساخته می‌شود که او دنبال می‌کند. درواقع کاربر تصور می‌کرد که مانند خود سلبریتی، درحال گشت زدن در پست‌های اینستاگرام است.

اخیرا پلتفرمی به‌نام Cameo توسعه یافت که پست‌های شبیه‌سازی شده توسط افراد مشهور تولید می‌کند. کاربر با پرداخت ۵۰ دلار، یک ویدئوی اختصاصی از بازیگر یا موسیقی‌دان یا ورزشکار محبوب خود دریافت می‌کند. البته همه‌ی تجربه‌های گذشته، به‌نوعی ناشی از حس طرفداری کاربران بودند و هیچ‌کدام، احساس اضطراب اصلی اینفلوئنسری با چند میلیون دنبال کننده را منتقل نمی‌کردند. البته بات‌نت هم این احساس اضطراب را به‌‌صورت کامل شبیه‌سازی نمی‌کند. درواقع شما در بات‌نت تنها احساس تأیید شدن توسط تعداد زیادی کاربر مهربان و پشتیبان را تجربه می‌کنید.

تجربه‌ی اینفلوئنسرها در دنیای واقعی، برخلاف بات‌نت تنها شامل تعریف و تمجید نیست

چیسن شبکه‌ی اجتماعی خود را با استفاده از مدل زبان OpenAI به‌نام GPT-2 توسعه داد. این مدل می‌تواند متن را براساس محتوا و فرم یک متن اولیه‌ی شرطی تولید کند. برای آموزش ربات‌ها نیز از کامنت‌‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و ردیت اسفتاده شد. او بیشتر به‌دنبال کامنت‌های مثبت بود، چون بات‌نت از ابتدا برای ایجاد حس مثبت توسعه یافت. پیدا کردن کامنت‌های مثبت در ردیت آسان‌تر بود چون کاربران دیگر، کامنت‌ها را با رأی‌های مثبت و منفی رتبه‌بندی می‌کنند.

بات‌نت را می‌توان ابزاری برای مطالعه‌ی شهرت در دنیای اینترنت و همچنین آزمایش توانایی‌های پردازش زبان طبیعی دانست. نگاه کردن به کامنت‌های نوشته شده توسط ربات‌ها جذاب به‌نظر می‌رسد و برخی اوقات که متن‌هایی نامرتبط با محتوای اصلی می‌نویسند، تجربه‌ی جالبی ایجاد می‌شود. درنهایت، باوجود تلقبی بودن لایک‌ها و کامنت‌ها در بات‌نت، شاید در تجربه‌های اولیه احساس شادی خاصی از آن‌ها داشته باشید. حتی شاید مجددا به انتشار محتوا در بات‌نت تشویق شوید.

چیسن توسعه‌ی بات‌نت را یک انتقاد به طبیعت اعتیادآور شبکه‌های اجتماعی نمی‌داند. او تنها تلاش کرده است تا فضایی برای مردم ایجاد کند که محتوای مورد علاقه‌ی خود را در آن منتشر کنند. به‌علاوه کاربران می‌توانند در هر محتوای پست شده، احساس یک فرد مشهور را داشته و نگران طرد شدن از جامعه یا مسدود شدن حساب کاربری هم نباشند. قوانین حریم خصوصی بات‌نت تأکید می‌کند که هیچ‌گونه محتوای شخصی کاربر جمع‌آوری نمی‌شوند. درنهایت شاید افراد در بات‌نت فضایی داشته باشند که بدون ترس از قضاوت شدن، با مخاطبان (رباتی و تقلبی) خود تعامل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات