ارائه‌ خدمات ضروری دستگاه‌ها به صورت الکترونیکی تسریع می‌شود

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور اعلام کرد ارائه‌ی سرویس‌ها و زیرساخت‌های خدمات یکپارچه‌ی دولت برای کاهش مراجعه‌ی حضوری مردم به دستگاه‌های دولتی تسریع می‌شود.
تبلیغات

رضا باقری‌اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در نخستین جلسه‌ی کارگروه ویژه‌ی پیگیری اجرای دولت الکترونیکی اعلام کرد: سرویس‌ها و زیرساخت‌های خدمات یکپارچه‌ی دولت برای ارائه‌ی خدمات دولت الکترونیک به مردم در شرایط فعلی کشور، باید سریع‌تر تکمیل شود. این جلسه با حضور نمایندگان دبیرخانه‌ی شورای اجرایی فناوری اطلاعات، دفتر معاون اول رییس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ی قضاییه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه‌ی هیات مقررات‌زدایی و سازمان فناوری اطلاعات همزمان به صورت حضوری و آنلاین در محل دبیرخانه‌ی شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست تسهیلات ضوابط و تأمین مالی پروژه‌ها، کیفیت و افزایش خدمات برخط در حوزه‌های مختلف در شرایط مقابله با ویروس کرونا بررسی و تصویب شد. مالیات، خدمات بیمه‌ای کارفرمایی، سلامت پایه، تکمیلی، مستمری، قبوض پرداختی، شماره‌گذاری خودرو و تعویض پلاک، خدمات بانکی، ابلاغیه‌های قضایی، ارسال و دریافت مکاتبات دستگاه‌های اجرایی برای کمک به کاهش رفت‌وآمدهای مردم و خدمات از راه دور دولت الکترونیکی از جمله حوزه‌هایی هستند که در نشست مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین مقرر شده است سامانه‌های یکپارچه‌ی خدمات دولت نظیر کارپوشه‌ی ملی ایرانیان، درگاه اینترنتی خدمات دولت (iran.gov.ir)، سامانه‌ی دولت همراه و سامانه‌ی خدمات دولت برای ارائه‌ی خدمات به کسب‌وکارها (G4B) تجهیز شوند. قرار شده است جلسات کارگروه ویژه‌ی پیگیری اجرای دولت الکترونیکی به‌طور مستمر با سازمان‌ها و دست‌اندرکاران طرح‌ها و پروژه‌ها برگزار شده و نتیجه و جمع‌بندی گزارش اجرای مصوبه‌ی سیزدهم شورای اجرایی فناروی اطلاعات برای ریاست جمهوری ارسال شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات می‌گوید دستگاه‌ها فرصت دارند تا ۲ روز آینده پیشنهادات خود برای تکمیل فهرست سرویس‌های پرکاربرد شهروندان را به این کارگروه ارائه کنند. او گفت:

یکی از حوزه‌هایی که از سوی اعضای کارگروه ویژه‌ی اجرای دولت الکترونیکی مورد تأکید قرار گرفته است، صدور و پرداخت قبوض به صورت یکپارچه بود تا عملا دیگر قبضی به صورت کاغذی صادر نشود. هرچند در این بخش پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است و بخشی از قبوض کاغذی حذف شده‌اند اما در شرایط شیوع کرونا باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که اعلام شود قبوض کاغذی به صورت کامل حذف شده‌اند.

به گفته‌ی دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در جلسه‌ی بعدی این کارگروه فهرست سرویس‌های پرکاربرد نهایی شده و به دستگاه‌های مورد نظر ابلاغ می‌شود تا سرویس‌های خود را بر یک بستر یکپارچه عرضه کنند. اولویت کاری این کارگروه عدم مراجعه‌ی مردم به دستگاه‌های دولتی و عدم حمل کاغذ و اسناد کاغذی است. اولویت دوم کارگروه نیز پیگیری پروژه‌هایی است که بخشی زیادی از آن‌ها اجرایی شده است و فقط بخش کوچکی از آن‌ها باقی مانده است.

 باقری‌اصل در ادامه افزود برخی از سرویس‌ها ممکن است عام تعریف شوند و برخی خاص، سرویس‌های عام را تمامی دستگاه‌ها به صورت یکپارچه ارائه خواهند کرد و سرویس‌های خاص را هر دستگاهی بر اساس وظیفه‌ای که به وی محول خواهد شد پیش‌می‌برد. او گفت:

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اگر با رویکرد حفظ سلامت مردم و همچنین حفظ سلامت کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی پیش رویم، بسیاری از موانع اجرایی دولت‌الکترونیکی برطرف خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات