رئیس‌جمهور: کرونا ممکن است تا دو سال دیگر بین ما باشد

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
مطالعه 6 دقیقه
رئیس‌جمهور امروز اعلام کرد که احتمال دارد ویروس کرونا تا دو سال دیگر در ایران بماند و ما باید به سبک زندگی متفاوتی خو بگیریم.
تبلیغات

رئیس‌جمهور روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت بااینکه برخی صاحب‌نظران پزشکی می‌گویند در برخی استان‌ها از پیک کرونا عبور کردیم، اما این ویروس ممکن است از چند ماه تا ۲ سال دیگر بین ما باشد.

حسن روحانی گفت روز گذشته جلسه ویدئو کنفرانسی با حدود ۳۰ نفر از متخصصان و پزشکان عالی رتبه در کشور، در بخش‌های مختلف عفونی و ویروس و بخش‌های مختلف مرتبط با ویروس کرونا داشتیم و متوجه شدیم که نظرات بسیار به هم نزدیک است و همه شبیه بهم فکر می‌کنند. روحانی اضافه کرد:

در سوالاتی که داشتم، همه اتفاق‌نظر داشتند که این موضوع برای جهان غافلگیرکننده بود و هیچ کسی در جهان و هیچ مرجع علمی و پزشکی در سال‌های پیش، پیش‌بینی نمی‌کرد ما در این روزها با یک بیماری مسری و مهاجم این‌چنینی مواجه شویم که بتواند در زمان کوتاهی، همه‌ی سطح جهان را شامل شود و مبتلا کند.

روحانی گفت برخی از متخصصان می‌گفتند این وضعیت ۱۴۰ سال پیش به‌وجود آمده اما از ۱۴۰ سال پیش تاکنون، ما چنین بیماری مسری که به این صورت عالم‌گیر باشد و در این حد قدرت سرایت داشته باشد و بتواند همه‌ی ارکان جامعه از سیاست و اقتصاد و روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد، نداشتیم. وی با تأکید بر اینکه این اولین‌بار است که ایران، بعد از بیش از یک قرن با این حادثه مواجه می‌شویم، گفت:

از همه‌ی عزیزان پرسیدیم که ما در ایران در ماجرای کرونا در کجای داستان هستیم؟ آیا ما از نقطه‌ی پیک و اوج عبور کردیم و در نقطه‌ای هستیم که به سمت شرایط بهتر حرکت می‌کنیم؟ پاسخ این بود که بله، در برخی از استان‌ها ما از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم اما در برخی استان‌ها هنوز نمی‌توانیم بااطمینان دراین‌مورد صحبت کنیم.برخی می‌گفتند باید منتظر پایان تعطیلات عید نوروز باشیم و بعد قضاوت کنیم که در چه شرایطی هستیم؛ اما نکته‌ی بسیار مهمی بود که می‌خواهم به مردم بگویم که مورد اتفاق همه بود و آن این است که ماجرای کرونا این نیست که ما یک هفته یا ۲۰ روز دیگر به زمانی برسیم که ویروس کرونایی در عالم یا ایران نباشد.

روحانی در تشریح این موضوع گفت این ویروسی است که آمده، وارد جامعه شده و هست و امکان دارد یک یا دو سال دیگر هم باشد؛ منتهی باید شرایط جامعه را برای نوع مواجه‌شدن با این ویروسی که شرایطش ضعیف می‌شود و اکثریت جامعه قدرتمند می‌شوند و بدن‌ها در مقابل این ویروس قوی می‌شوند، قابل تحمل کنیم.

رئیس جمهور با بیان نظر یکی از پزشکان مبنی بر اینکه کرونا مانند آنفولانزایی است که می‌رود و می‌آید، اوج‌ می‌گیرد و تمام می‌شود و دوباره می‌آید، گفت:

بنابراین ما باید خود را برای زندگی با این ویروس، تا زمانی‌که معالجه یا واکسن قطعی برایش پیدا شود، آماده کنیم که تاکنون هیچ‌یک از این‌ها اتفاق نیفتاده است.تلاش‌ها باید این باشد که ما نگذاریم در یک استان، شهر و جامعه‌ای، اوج و پیکی اتفاق بیفتد که دستگاه درمان ما را با اضطراب و مشکل مواجه کند. ما باید شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که دستگاه درمان ما بتواند آن‌ها را درمان کند و به‌تدریج از آن مسئله عبور کنیم. البته شاید بسیاری از متخصصان دیروز تأکید کردند شرایط سختگیرانه‌ای که شروع شده است یک هفته دیگر ادامه پیدا کند.مقاله‌های مرتبط:جهان پس از کرونا؛ دنیاگیری کووید ۱۹ چگونه به پایان خواهد رسید؟ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و روند شیوع

روحانی تصریح کرد، ما برای اینکه فعالیت‌های‌مان به‌خوبی شروع شود، مطمئن‌تر خواهیم بود که فعالیت‌ها به‌خوبی و به ترتیبی که گفته می‌شود آغاز شود. وی افزود:

آغاز فعالیت‌ها به این معنا نیست که همه‌ی پروتکل‌های بهداشتی را باز کنار بگذاریم. این سبک زندگی جدیدی که شروع کردیم، مثلا با هم دست نمی‌دهیم، قرب و نزدیکی به هم نداریم و بافاصله از هم صحبت می‌کنیم، کار و امور از طریق تلفن و فضای مجازی انجام می‌شود و زندگی ما زندگی الکترونیکی شده است را باید برای مدتی ادامه دهیم. حتی شاید همین بیماری در برخی زمینه‌ها برای ما فرصتی ایجاد کند که بخشی از زندگی را الکترونیکی کنیم و شرایط را تغییر دهیم و این به نفع جامعه‌ی ماست و ارتباط مردم‌ با ادارات و خدمات جامعه، حتی با مراکز توزیع که مواد لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند ممکن است روابط خود را تغییر دهیم و در سبک زندگی ما تغییراتی ایجاد شود که این تغییرات احتمالا باید برای مدتی باقی بماند.

به‌گفته‌ی رئیس‌جمهور، اقدامات دولت از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور درمقابله با آن، موردقبول و درست بوده است. البته او می‌گوید که توصیه‌هایی ازسوی متخصصان برای اختصاص سرمایه‌گذاری ویژه به‌منظور یافتن درمان بیماری کووید ۱۹ و تهیه‌ی واکسن وجود دارد که این‌ها، همه مورد قبول است و حتما وزارت بهداشت و درمان به توصیه‌ها عمل می‌کند و دولت هم حمایت می‌کنیم تا کارها به‌خوبی انجام گیرد.

روحانی چندی پیش، درابتدای زمان شیوع کرونا در کشور نیز گفته بود زمانی از این بحران عبور می‌کنیم که ۷۰ درصد جمعیت مبتلا شوند؛ ایده‌ای که در روزهای اخیر و با گفته‌های دکتر زالی، فرمانده‌ی ستاد مقابله با کرونا در تهران، منسوخ شناخته می‌شود و وی هشدار داده که نتیجه‌ی آن، مرگ شمار فراوانی از افراد در کشور خواهد بود.

انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران در واکنش به این موضوع، چند روز پیش در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشت:

آلوده‌شدن ۷۰ درصد جمعیت برای دستیابی به ایمنی جمعی درمورد کووید ۱۹ با عوارض زیاد و احتمال سرایت بالا که فاقد دارو و واکنسی قطعی است، با اصول اخلاق پزشکی در تضاد است.در این شرایط که داروی اختصاصی بیماری موجود نیست، ابتلای ۷۰ درصد جمعیت (حتی با روند کند) به‌معنی به‌مخاطره‌انداختن زندگی قریب به ۲ میلیون نفر به بهانه‌ی ایجاد ایمنی جمعی است؛ بی‌تردید در این صورت، بخش قابل‌توجهی از قربانیان، کادر بهداشت و درمان کشور خواهند بود.

این انجمن در ادامه گفته:

از دیگر مخاطرت ایجاد ایمنی جمعی به‌وسیله‌ی عامل بیماری‌زای فعال و درگردش (و نه یک واکسن غیرفعال)، فشار بیولوژیک بر ویروس درحال انتقال است؛ فشاری که به‌راحتی می‌تواند با ایجاد جهش در ویروس، سویه‌ی جدیدی ایجاد کند و سیستم ایمنی بدن افراد با ویروس جدیدی مواجه خواهد شد و در مقابل آن نیز از نو باید ۷۰ درصد جمعیت آلوده شوند. به این ترتیب این بازی خطرناک تا کی ادامه می‌یابد؟

درانتها گفته شده درصورتی‌که با اتخاذ روش صحیح از ابتلای جمعیت ممانعت به‌عمل بیاید، زنجیره‌ی انتقال متوقف می‌شود. همچنین آمده است که ایمنی جمعی (بدون داشتن تلفاتی چند میلیونی) پس از تولید واکسن به‌راحتی دست‌یافتنی است. بنابراین این انجمن از دولت خواسته است تا فعالیت‌های غیرضروری ادارات و سطح شهرها متوقف و تردد درون شهری و برون شهری در کشور بدون کوچک‌ترین اغماض، محدود و مدیریت شود.

متن نامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیک کنید

رئیس جمهور همچنین درانتهای جلسه‌ی ستاد مقابله با کرونا گفت:

ما باید [وضعیت] خودمان را در نظر بگیریم؛ زندگی با کرونای ضعیف‌تر و محدودتر در ماه‌های آینده، نه زندگی بدون کرونا. به این سادگی نیست که بگوییم ۲۰ روز دیگر، ۲۰ روز دیگر یا یک ماه دیگر کرونایی نیست. عده‌ای ممکن است مبتلا شوند و در همه‌ی دنیا این‌گونه است. ما باید خود را برای پساکرونا و روزی که درمان و واکسن این بیماری پیدا شود آماده کنیم.

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور کنترل و کاهش ۷۰ درصدی ترددها از روز جمعه، ۸ فروردین ماه، در کشور اجرا شد. این درحالی است که وزارت بهداشت از اوایل اسفندماه نسبت به ممنوعیت رفت‌وآمدهای غیرضرور و محدودیت شدید ترددها و تعطیلی مراکز مختلف جمعیتی توصیه کرده بود. حال که باوجود هشدارها نسبت به سفر نکردن در روزهای پایانی سال و ایام سال نو، بیش از ۱۱ میلیون سفر در کشور انجام شده و هنوز نیز محدودیت‌های شدیدی برای دیگر وسایل حمل مسافر برون‌شهری اعمال نشده، باید منتظر موج یا موج‌های دیگری از شیوع بیماری کووید ۱۹ باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات