امکان مسدودسازی کامل کوکی‌های شخص‌ثالث در به‌روزرسانی جدید مرورگر سافاری

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل در به‌روزرسانی جدید مرورگر سافاری، فناوری ITP را ارتقا داده و قابلیت ردیابی کاربران را با داده‌های Fingerprinting مسدود کرده است.
تبلیغات

قابلیت پیش‌گیری‌کننده از ردیابی هوشمند (ITP) در سال ۲۰۱۷ میلادی برای مرورگر سافاری معرفی شد و از آن زمان، ویژگی‌های متعددی برای حفظ حریم خصوصی به این قابلیت اضافه شده است. واکنش‌های اولیه نسبت‌به ITP متفاوت بود؛ زیرا ناشران، نگران تأثیر قابلیت یادشده روی ردیابی درون سایت‌ها و منابع داده‌ی مربوط‌به فروش فضای تبلیغات بودند.

پیش‌تر، ITP کوکی‌ها (cookies) را مسدود می‌کرد، ولی آن‌میزان از اطلاعاتی که جهت ازسرگیری ردیابی کاربران براساس موارد مسدودشده، برای ردیابی‌کنندگان کافی بود را دست‌نخورده باقی می‌گذاشت. با جدیدترین به‌روزرسانی در مرورگر سافاری، حتی این نوع ردیابی و Fingerprinting مسدود شده است. Fingerprinting، داده‌هایی هستند که برای شناسایی پروتکل‌های شبکه، سیستم‌های عامل، دستگاه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزارها و مواردی ازاین‌دست استفاده می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود مرورگر گوگل کروم، کوکی‌های شخص ثالث را تا سال ۲۰۲۲ میلادی کاملا مسدود کند.

به‌روزرسانی جدید مرورگر سافاری، نقطه‌ی عطفی مهم برای حفظ حریم خصوصی در حوزه‌ی وب است. باتوجه به گفته‌های گوگل در ماه ژانویه، مبنی‌بر آغاز مسدودکردن بخشی از کوکی‌های شخص ثالت از سال ۲۰۲۲ میلادی در مرورگر کروم، سافاری رسما دو سال تمام، جلوتر از مرورگر گوگل قرار دارد.

براساس گزارشی از وب‌سایت WebKit Blog، مدت‌زمانی طولانی است که وب‌سایت‌ها برای ردیابی کاربران براساس اطلاعات ورودی‌شان، از داده‌های Fingerprinting در بخش ورودی کاربر استفاده می‌کنند. مسدود کردن کامل کوکی‌های شخص ثالت مانع از این می‌شود که وب‌سایت‌ها، اطلاعات درباره‌ی «وضعیت مرورگر جهانی» را رصد کنند. چنین اطلاعاتی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌هایی که کاربران پیش‌تر به آن وارد شده‌اند را شناسایی کنند.

پرواضح است که به‌روزرسانی ارائه‌شده برای قابلیت ITP در سافاری، تأثیر زیادی روی شرکت‌های تبلیغاتی خواهد داشت؛ براساس گزارش‌ها، حتی اندک محدودیت‌هایی که قابلیت یادشده پیش‌ازاین ایجاد کرده بود، صدها میلیون دلار از درآمدها را از بین برده بود. اپل همیشه مواضع سخت‌گیرانه‌ای درقبال حفظ حریم خصوصی در دستگاه‌ها و سرویس‌هایش داشته است. چنین روالی، حتی زمانی‌که دولت‌های جهان برای تضعیف امنیت محصولات این شرکت، فشارها روی اپل را افزایش داده بودند ادامه داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات