چالش خودروسازان جهان برای مواجهه با ویروس کرونا

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۴
مطالعه 6 دقیقه
به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، شرکت‌های خودروسازی بزرگ مانند فیات کرایسلر، دایملر و تویوتا به‌دنبال دریافت وام‌های چند میلیارد دلاری برای مواجهه با این بحران هستند.
تبلیغات

خودروسازان در سرتاسر جهان مشغول به تحقیق درباره‌ی گزینه‌های مختلفی هستند تا تولید خود را در طول همه‌گیری ویروس کرونا ادامه دهند. دولت‌ها از کارگران کسب‌وکارهای غیرضروری می‌خواهند که در خانه بمانند و این بدان معنا است که چند خودروساز مجبور شده‌اند تولید خودرو را متوقف کنند. براساس چند گزارش، فیات کرایسلر، دایملر و تویوتا همگی دریافت وام‌های میلیارد دلاری را بررسی می‌کنند.

اتوموتیو نیوز به نقل از افراد مطلع اعلام کرد که تویوتا به‌دنبال دریافت وام ۹ میلیارد دلاری است. خودروساز ژاپنی در پاسخ به بحران کووید ۱۹ چند کارخانه را در سراسر جهان از جمله ایالات متحده، فرانسه، هند، برزیل، فیلیپین و سایر کشورها را تعطیل کرده است. در ایالات متحده آمریکا، کارخانه‌های تویوتا از روز ۱ فروردین (۲۳ مارس) تعطیل شدند، اگرچه این خودروساز دیروز اعلام کرد که امیدوار است تولید خود را در اول اردیبهشت (۲۰ آوریل) دوباره آغاز کند.

toyota / تویوتا

به گزارش بلومبرگ، دایملر نیز در وضعیت مشابهی به سر می‌برد و اخباری مبنی بر اینکه این خودروساز آلمانی در حال مذاکره برای دریافت وام است، به گوش می‌رسد. طبق گفته افراد مطلع، دایملر به‌دنبال دریافت وام ۱۰ میلیارد یورویی (۱۱/۰۳ میلیارد دلار) است. دایملر نیز مانند سایر خودروسازان، چند کارخانه خود را در سراسر جهان تعطیل کرد و ساعت کار در کارخانه آلاباما در ایالات متحده را کاهش داد.

به گزارش رویترز، فیات کرایسلر (FCA) نیز برای تأمین اعتبار اضافی تلاش می‌کند و برای دریافت تسهیلات ۳/۵ میلیارد یورویی (۳/۸ میلیارد دلار) با دو بانک توافق کرده است. بسیاری از کارخانه‌های این خودروساز در سراسر جهان، از جمله مواردی که در آمریکای شمالی وجود دارد، تعطیل است. وام جدید به تسهیلات اعتباری ۷/۷ میلیارد یورویی (۸/۶ میلیارد دلار) موجود این خودروساز اضافه می‌شود. این خودروساز امیدوار است که عملیات تولید را در ایالات متحده و کانادا از ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) دوباره آغاز کند.

تلاش این شرکت‌های برای وام گرفتن در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از مردم سراسر جهان در کشورهای مختلف قرنطینه هستند، زیرا دولت‌ها برای آهسته‌تر شدن روند شیوع ویروس کرونا تلاش می‌کنند. فورد هفته گذشته اعلام کرد که در حال بهره‌برداری از خطوط اعتباری موجود است تا طوفان اقتصادی پیش رو را پشت سر بگذارد. ویروس کرونا تأثیر عمیقی بر خودروسازان و رویدادهای مربوط به خودرو مانند گودوود (Goodwood) داشته است.

جنرال موتورز به‌دنبال کاهش حقوق کارمندان

ویروس کرونا اکثر افراد و مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است و نه‌تنها بر سلامت جسمی، بلکه بر سلامت مالی نیز تأثیر می‌گذارد. طبق گزارش‌ها، جنرال موتورز با پیش‌بینی شرایط رکود، دور جدیدی از مرخصی‌ها و کاهش حقوق نیروی کار اداری را در دستور کار خود قرار داده است. طبق گزارش اتوموتیو نیوز، در این اقدام شاهد کاهش حقوق ۲۰ درصدی یا بیشتر کارکنان جنرال موتورز خواهیم بود، درحالی‌که تقریبا ۶،۵۰۰ کارگر علاوه بر کاهش حقوق مرخص شده‌اند. برخی از برنامه‌های توسعه و تولید، حداقل به‌طور موقت متوقف می‌شوند؛ با این حال مزایای سلامت (بیمه درمانی) تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

موقعیت‌های کاری درگیر در درجه اول در بخش‌های مهندسی و تولید هستند که کارهای آن‌ها نمی‌تواند در خانه انجام شود. با این حال چنین شرایطی به‌معنای بیکاری نیست، اما در این گزارش آمده است که ۶،۵۰۰ کارمند جنرال موتورز به مرخصی فرستاده می‌شوند و تا زمان از سرگیری کار، حقوق آن‌ها ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. کسانی که هنوز مشغول به کار هستند، کاهش ۲۰ درصدی دستمزد را تجربه خواهند کرد؛ هرچند جنرال موتورز متعهد است تا ۱۵ مارس ۲۰۲۱، کلیه دستمزدهای پرداخت نشده معوق را بپردازد.

General Motors / جنرال موتورز

مدیران نیز از این کاهش حقوق مصون نیستند. این طرح شامل ۳۰ درصد کاهش برای مدیران ارشد جنرال موتورز است و حقوق سایر مدیران نیز ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. کاهش ۲۰ درصدی دستمزد همچنین به هیئت مدیره جنرال موتورز نیز می‌رسد، اما برخلاف سایر کارمندان، دستمزدهای معوق پرداخت نمی‌شود.

هدف این است که کمک‌های مالی فوری به جنرال موتورز ارائه شود، زیرا هم‌اکنون درآمد غول خودروسازی آمریکا تقریبا صفر است. چنین اتفاقی پس از اخراج بخشی از نیروی کار در پایان سال ۲۰۱۸ نیز رخ داد که این شرکت ۱۵ درصد از کارکنان حقوق‌بگیر خود را اخراج کرد. در این طرح همچنین شاهد بسته شدن چند کارخانه جنرال موتورز، از جمله کارخانه لرداستاون (Lordstown) در اوهایو بودیم که شورولت کروز قبلا در آن ساخته می‌شد.

چند خودروساز اعلام کردند که تولید خودرو می‌تواند از نیمه ماه آوریل در آمریکای شمالی ازسر گرفته شود. تا زمانی‌که آمار قربانیان و مبتلایان به بیماری کرونا در ایالات متحده آمریکا افزایش می‌یابد، نمی‌توان امیدی به پایان تعطیلی و بازگشایی مجدد کارخانه‌ها داشت. 

فولکس‌واگن و مواجهه با ویروس کرونا

هفته گذشته فولکس‌واگن اعلام کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تولید خودرو را در سراسر اروپا متوقف خواهد کرد. با این حال براساس گزارش جدید اتوموتیو نیوز اروپا، این خودروساز هنوز هر هفته حدود ۲/۲ میلیارد دلار (حدود ۲ میلیارد یورو) برای هزینه‌های ثابت می‌پردازد؛ کاری که هیچ خودروساز دیگری نمی‌تواند به‌طور نامحدود انجام دهد.

فولکس‌واگن مانند فورد، FCA و تویوتا، به‌دنبال از سرگیری تولید خودرو در هر کجا که ممکن باشد، است. این به‌معنای بازگشت کارگران به کار، حفظ مسافت ایمن از یکدیگر و در عین حال ضد عفونی کردن تجهیزات است. هربرت دیس به‌تازگی اعلام کرد که تولید خودرو در چین به حالت قبل باز می‌گردد، اگرچه هنوز به‌صورت کامل به وضعیت گذشته بازنگشته است.

car production / تولید خودرو

خودروساز آلمانی تمام گزینه‌های خود را بررسی می‌کند؛ زیرا با همان وضعیت اقتصادی نامشخصی که بسیاری از شرکت‌ها و مردم با آن رو‌به‌رو هستند، سروکار دارد. کاهش نیروی کار، ممکن به‌نظر می‌رسد، اگرچه این خودروساز هیچ‌گونه روش مشخصی ارائه نکرده است. با این حال، هربرت دیس اظهار داشت که فولکس‌واگن تنها در صورت «مداخله شدید» می‌تواند بحران را بدون زیان و کاهش مشاغل پشت سر بگذارد.

یکی دیگر از طرح‌هایی که فولکس‌واگن برای مواجهه با این مشکل بررسی می‌کند، امکان فروش اوراق بهادار تجاری برای پوشش تعهدات خود است. خودروساز آلمانی هنوز به‌دنبال وام بانکی نرفته است. براساس گزارش اتوموتیو نیوز، فولکس‌واگن به بیش از ۲۰ میلیارد دلار اعتبار دسترسی دارد. 

دیروز چند خودروساز اعلام کردند که قصد دارند از ماه آینده تولید و کار خود را از سر بگیرند. فورد از ۱۸ فروردین (۶ آوریل) کارخانه‌ای را در مکزیک بازگشایی مجدد می‌کند و سایر کارخانه‌های آن در آمریکای شمالی از ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) کار خود را دوباره آغاز می‌کنند. فیات کرایسلر نیز در نظر دارد از ۲۶ فروردین تولید را از سر بگیرد. تویوتا اعلام کرد تولید خودرو را در آمریکای شمالی از ابتدای اردیبهشت آغاز خواهد کرد.

خودروسازان همچنین درصدد هستند تا در تولید تجهیزات پزشکی موردنیاز به کمک مراکز درمانی بشتابند. کارگران فورد و UAW در حال ساخت محافظ صورت هستند و FCA نیز در حال تولید یک میلیون ماسک در ماه برای کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات