مشخصات پردازنده‌های جدید سری Ice Lake در پایگاه داده محصولات اینتل درج شد

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
مشخصات پردازنده‌های جدید سری آیس‌لیک در پایگاه داده‌ی آنلاین اینتل، بسیار مشابه با تراشه‌های به‌کاررفته در جدیدترین مک‌بوک‌ ایرهای اپل است.
تبلیغات

به‌تازگی مشخص شده است که اینتل، سه نوع پردازنده‌ی جدید شامل Core i7-1060NG7، تراشه‌ی Core i5-1030NG7 و Core i3-1000NG4 از سری آیس‌لیک (Ice Lake) را در پایگاه داده‌ی آنلاین محصولاتش، یعنی ARK، قرار داده است. این تراشه‌ها، با داشتن حرف N در شماره‌ی مدل‌هایشان، متفاوت از پردازنده‌هایی هستند که برای مصرف‌کننده‌گان عرضه می‌شوند و همچنین با درنظرگرفتن جزئیات، توان طراحی حرارتی (TDP) و فرکانس پردازشی پایه‌ی نسبتا بالاتری دارند. علاوه‌براین، تراشه‌های دارای حرف N در شماره‌ی مدل‌هایشان، مساحت کوچک‌تری نسبت‌به پردازنده‌های دیگر دارند.

درواقع، پردازنده‌های یادشده مشخصات بسیار مشابهی با تراشه‌هایی دارند که اپل در جدیدترین مک‌بوک‌های ایر به‌کار گرفته است. خانواده‌ی آیس‌لیک اینتل، اولین نسل از پردازنده‌های ۱۰ نانومتری است که این شرکت، به‌صورت گسترده‌ای دردسترس سازندگان نوت‌بوک‌ها قرار داده‌است. پیش‌تر نقاط ضعف و قوت اینتل در تراشه‌های ۱۰ نانومتری مورد بررسی قرار گرفته بود و در سال گذشته‌ی میلادی، این شرکت سری آیس‌لیک را با تمرکز بیشتر روی محصولات بالارده‌ای که نیازمند قدرت گرافیکی بالا یا شتاب‌دهنده‌ی هوش مصنوعی هستند، به‌عنوان بخشی از پردازنده‌های ۱۰ نانومتری معرفی کرد.

پیش‌تر، اینتل هنگام رونمایی از محصولات جدید اعلام کرده بود که ۹ تراشه‌ی مختلف از سری آیس‌لیک به بازار عرضه خواهد شد. بااین‌حال، بعدها معلوم شد که مدت‌زمان بیشتری طول خواهد کشید تا تراشه‌های کم‌توان از این خانواده روانه‌ی بازار شوند. درحقیقت این سه پردازنده‌ی جدید، در رسته‌ی تراشه‌های کم‌توان سری آیس‌لیک قرار می‌گیرند و درحال‌حاضر نیز به‌بازار عرضه می‌شوند؛ اما جزو پردازنده‌هایی نیستند که تیم آبی درابتدا معرفی کرد. دلیل چنین ادعایی، برچسب «خارج از نقشه‌ی راه» برای پردازنده‌های جدید یادشده است. عبارت مذکور به‌مفهوم دسترسی‌نداشتن تمامی شرکت‌ها، به تراشه‌های جدید سری آیس‌لیک است.

گاهی‌اوقات، سازندگان بزرگ تجهیزات کامپیوتری همچون اپل و گاهی اچ‌پی و سایرین، از اینتل تقاضا می‌کنند تا نسخه‌ای مخصوص از محصولش را تنها برای آن‌ها توسعه دهد. این تراشه، عموما ساختار سیلیکونی و لیتوگرافی مشابهی با نسخه‌ی معمولی دارد؛ ولی به‌گونه‌ی متفاوتی سرهم شده است. نسخه‌ی سفارشی از نظر فرکانس پردازشی، توان طراحی حرارتی، تعداد هسته یا نحوه‌ی چینش قطعات داخلی متفاوت از نسخه‌ی معمولی است. سفارش تراشه معمولا در دنیای کامپیوترهای سرور اتفاق می‌افتد، اما با بیشتر بودن تعداد تراشه‌های درخواستی، این امکان برای نوت‌بوک‌ها نیز میسر است.

شناسه‌ی تراشه از سری Ice Lake-Y

1060N

G7

1060

G7

1030N

G7

1030

G7

 

1000N

G4

1000

G4

تعداد هسته‌ها و رشته‌ها

۴ / ۸

۴ / ۸

۴ / ۸

۴ / ۸

۲ / ۴

۲ / ۴

حافظه‌ی کش L3

۸ مگابایت

۸ مگابایت

۶ مگابایت

۶ مگابایت

۴ مگابایت

۴ مگابایت

فرکانس پردازشی پایه

۱٫۲ گیگاهرتز

۱ گیگاهرتز

۱٫۱ گیگاهرتز

۰٫۸ گیگاهرتز

۱٫۱ گیگاهرتز

۱٫۱ گیگاهرتز

فرکانس توربو

۳٫۸ گیگاهرتز

۳٫۸ گیگاهرتز

۳٫۵ گیگاهرتز

۳٫۵ گیگاهرتز

۳٫۲ گیگاهرتز

۳٫۲ گیگاهرتز

TDP

۱۰ وات

۹وات

۱۰ وات

۹وات

۹وات

۹وات

رم LPDDR4X

۳۷۳۳ مگاهرتز

۳۷۳۳ مگاهرتز

۳۷۳۳ مگاهرتز

۳۷۳۳ مگاهرتز

۳۷۳۳ مگاهرتز

۳۷۳۳ مگاهرتز

واحد‌های اجرایی پردازنده‌ی گرافیکی

۶۴

۶۴

۶۴

۶۴

۴۸

۴۸

فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی

۱۱۰۰ مگاهرتز

۱۱۰۰ مگاهرتز

۱۰۵۰ مگاهرتز

۱۰۵۰ مگاهرتز

۹۰۰ مگاهرتز

۹۰۰ مگاهرتز

نوع ابعاد

T5

T4

T5

T4

T5

T4

پردازنده‌های جدید ازاین‌رو متفاوت هستند که در شماره‌ی مدلشان حرف N را دارند. در پردازنده‌ی جدید نوع Core i7، توان طراحی حرارتی یک وات و فرکانس پردازشی ۲۰۰ وات بیشتر بوده و مساحت تراشه کاهش یافته است. پردازنده‌ی گرافیکی در تمامی اعضای سری آیس‌لیک، از نوع Iris Plus است؛ ولی بخش یادشده در تراشه‌های دارای پسوند G7، شصت‌و چهار واحد اجرایی (EU) و برای تراشه‌های دارای پسوند G4، چهل‌وهشت EU دارد.

جالب است که هیچ‌یک از این پردازنده‌های اینتل، از TXT و حافظه‌ی Optane اینتل پشتیبانی نمی‌کنند. همین نیز دلیلی منطقی، برای افزایش ۱۱ درصدی TDP و بالابردن ۲۰ درصدی فرکانس پردازشی پایه است. درنهایت برای آن‌دسته از مشتریانی که به‌دنبال نسخه‌های سفارشی، احتمالا برای بهینه‌سازی‌های بهتری هستند، میزان TDP بیشتر روی عملکرد پایدار تأثیرگذار خواهد بود.

جنبه‌ی دیگر تغییرات در پردازنده‌های جدید، کوچک‌تر شدن مساحت آن‌ها است. اینتل معمولا برای تراشه‌های سری آیس‌لیک دو نوع ابعاد Type 3 با اندازه‌ی ۵۰ در ۲۵ میلی‌متر و Type 4 با اندازه‌ی ۲۶٫۵ در ۱۸٫۵ میلی‌متر را دارد. در نوع Type 4، پردازنده و تراشه‌های ورودی / خروجی نزدیک به‌هم هستند و موادی در بینشان، آن‌ها را درکنار هم نگه می‌دارد تا تراشه متراکم‌تر باشد. به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به ابعاد این پردازنده‌ی «خارج از نقشه‌ی راه» که احتمالا نوع Type 5 نام خواهد داشت، هیچ موادی بین اجزا وجود ندارد.

مساحت کوچک‌تر پردازنده، به طراحی سیستم کمک می‌کند و فضای بیشتری را برای سایر اجزاء فراهم می‌کند. احتمالا کاهش ابعاد، بزرگ‌ترین تغییر در پردازنده‌های جدید است. ابعاد در تراشه‌های یادشده، از ۲۶٫۵ در ۱۸٫۵ میلی‌متر به ۲۲ در ۱۶٫۵ میلی‌متر کاهش یافته است. احتمال می‌رود اعضای جدید از خانواده‌ی آیس‌لیک، همان تراشه‌هایی باشند که در جدیدترین مک‌بوک‌های ایر اپل به‌کار رفته‌اند. اپل عموما به نوع پردازنده‌های محصولاتش اشاره‌ای نمی‌کند؛ ولی وب‌سایت این شرکت، مشخصات زیر را برای تراشه‌های محصولات یادشده‌ی جدید درج کرده است:

تراشه مک‌بوک ایر 2020

تصویر بالا، مشخصات پردازنده‌های محصولات جدید اپل را نشان می‌دهد. نتایج مربوط‌به دو تراشه از سه نوع پردازنده‌ی یادشده در بنچمارک Geekbench هم‌اکنون نیز دردسترس است. اینتل در توضیح نوع پردازنده‌های آورده‌شده در ARK و تشریح خط رسمی این شرکت گفت:

تراشه‌ی دارای حرف N نشانگر اندکی تغییرات و نسخه‌ی ویژه‌ی مشتری از پردازنده‌های دیگر است. تغییرات جزئی در سیستم‌های مدیریت و سفارش محصول ما نیازمند نشانگر هستند. برای مثال [تراشه‌های نوع] N، زیرخانواده‌ی جدیدی نیستند یا مستقیما به مجموعه‌ی خاصی از ویژگی‌ها اشاره ندارند.

بیانیه‌ی اینتل، تأیید‌کننده‌ی مواردی است که درابتدا درباره‌ی سفارشی بودن تراشه‌ها گفته شد. شکی نیست که اپل، میلیون‌ها عدد از این پردازنده‌ها را سفارش داده است؛ بنابراین، اینتل آماده شده است تا سود چشم‌گیری را نصیب کسب‌و‌کارش کند.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌های مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات