روند شتابان استقرار زیرساخت‌های شبکه‌ی 5G

جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تحلیلگران معتقد هستند که زودتر از آنچه انتظار داریم امکان استفاده از فناوری 5G در نقاط مختلف دنیا فراهم خواهد شد.
تبلیغات

شرکت تحلیلی امدیا با انجام تحقیقاتی روی سازمان‌های مرتبط با فناوری 5G در ایالات متحده متوجه شده است که فراهم‌سازی بستر مناسب برای ارتباطات 5G نسبت به نسل پیشین با سرعتی به‌مراتب بیشتر در حال پیاده‌سازی است.

امدیا با مقایسه روند فراهم‌سازی بستر 4G در ده سال گذشته با شرایط کنونی تخمین می‌زند که زودتر از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت، به فناوری 5G دسترسی خواهیم داشت. تقریبا ۳۰ ماه از انتهای سال ۲۰۰۹ تا ابتدای سال ۲۰۱۲ طول کشید که تعداد کاربران فناوری 4G به ۱۷/۹ میلیون برسد. حال آن‌که فناوری 5G تنها در عرض یک سال به این تعداد کاربر رسیده است. این یعنی سرعت پیاده‌سازی بستر ارتباطات 5G سه برابر بیشتر از نسل پیشین است. در مقایسه با نسل‌های قبل‌تر نیز می‌توان به بازه زمانی ۳۳ ماهه برای رسیدن تعداد کاربران ارتباطات 3G در ایالات متحده به ۱۷/۹ میلیون اشاره کرد. ارتباطات 2G نیز برای رسیدن به چنین آماری به ۴۲ ماه زمان نیاز داشت.

شرکت تحلیلی امدیا تخمین می‌زند که در انتهای سال ۲۰۲۰ شاهد رسیدن کاربران ارتباطات 5G به رقم ۹۱ میلیون خواهیم بود. از این آمار، ۱۳/۹ میلیون کاربر به کشورهای آمریکای شمالی اختصاص خواهد یافت و تعداد کاربران ارتباطات 5G در آمریکای لاتین و جزایر کارائیب به ۱/۵ میلیون خواهد رسید.

سیر تکاملی ارتباطات

با این حال، شیوع بیماری کرونا ممکن است روی سرعت فراهم‌سازی بستر مناسب برای ارتباطات 5G تأثیر بسیار مخربی بگذارد؛ برای مثال سازمان 3GPP که روی استانداردسازی تکنولوژی‌های بی‌سیم تمرکز دارد، اعلام کرده که به دلیل شیوع بیماری کرونا، دو پروتکل جدید مرتبط با فناوری 5G پس از سه ماه تأخیر منتشر می‌شود.

چنین اتفاقی ممکن است برای موارد دیگر پدید آید و درنهایت شاهد وقفه در ارائه شبکه‌های 5G در ایالات متحده و کشورهای دیگر باشیم. در حال حاضر گوشی‌های هوشمندی که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند، به بازار عرضه شده‌اند؛ اما در بسیاری از نقاط دنیا بسترهای مناسب برای ارتباطات 5G فراهم نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات