از سفر برگردید؛ احتمال بستن جاده‌ها برای کاهش شیوع کرونا وجود دارد

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد مقابله با کرونا از احتمال انسداد جاده‌های بین شهری خبر داد و از تمام مردم ایران خواست چنانچه به سفر رفته‌اند، هرچه سریع‌تر به محل سکونت خود بازگردند.
تبلیغات

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در راستای اجرای طرح قطع زنجیره انتقال بیماری از مسافران نوروزی درخواست کرد هرچه زودتر به محل سکونت خود بازگردند. رئیس ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، صبح امروز  (پنجشنبه ۷ فروردین)  در نشست خبری با بیان جزئیاتی از طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت: 

شاهد هستیم کشورهای مختلف در جهت مقابله با کرونا براساس فرهنگ جامعه، تصمیمات مختلفی گرفتند. برخی کشورها تصمیمات سخت و حداکثری انجام دادند و برخی تصمیمات ایجابی اخذ کردند. در کشور ما نیز در این مدت اقدامات گسترده‌ای برای پیشگیری و درمان صورت گرفته است و عده‌ای از عزیزان ما در بخش درمان، در این راه به شهادت رسیدند. طرح مشارکت مردم در کمیته اجتماعی-انتظامی مطرح و در ستاد ملی به تصویب رسید. امیدواریم که این طرح به خوبی انجام شود. در طول این مدت اکثر مردم به توصیه ها توجه کردند ولی تعدادی، مسئله را جدی نگرفتند. به طبع مردم مطالباتی از مسئولان دارند تا قاطعیت بیشتری برای کنترل ها صورت گیرد تا زنجیره بیماری قطع شود. اگر زنجیره قطع نشود، نمی توانیم به این بیماری فائق آییم. باتوجه به اینکه روند این بیماری نشان می‌دهد که ما هنوز به قله این بیماری نرسیدیم به طبع باید تمامی تلاش خود را برای قطع هرچه سریع‌تر این زنجیره اعمال کنیم. طرح شامل تشدید محدودیت‌هایی در اردوها و شهرها خواهد بود. کسانی که قصد سفر دارند باید سفر خود را لغو کنند؛ چون در این طرح این‌طور دیده شده که تنها افراد ساکن در یک شهر اجازه ورود به یک شهر را دارند و حداکثر امکان عبور از کنار گذر شهر را خواهند داشت. کسانی که هم‌اکنون در سفر هستند هرچه سریع‌تر به محل سکوت خود باز گردند. به‌طور مثال اگر کسی امروز در اهواز مسافر است و قصد سفر به تهران دارد، باید امکانات سفر خود را به طوری تنظیم کند که وارد شهرهای بین راه نشوند. چرا که اجازه ورود به آن‌ها داده نمی‌شود.

احتمال ممنوعیت تردد بین استانی برای خودروها 

محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در جلسه شورای اضطراری ترافیک با اشاره به تجمیع پیشنهاد‌ها برای ارائه به شورای عالی ترافیک گفت:

برای جلوگیری از شیوع کرونا، ممنوعیت تردد به خارج از استان و همچنین ممنوعیت در درون استان باید اعمال شود.  پیشنهاد‌ها کوتاه مدت بازه زمانی تا ۱۵ فروردین را شامل می‌شود و تصمیمات و پیشنهاد‌ها بلندمدت برای بعد از آن اتخاذ می‌شود. برای جلوگیری از شیوع کرونا، ممنوعیت تردد به خارج از استان و همچنین ممنوعیت در درون استان باید اعمال شود؛ ضمن اینکه یکی از پیشنهاد‌ها اعمال جریمه است که این پیشنهاد‌ها بررسی و به شورای عالی ترافیک ارائه می‌شود. به سبب تداخل استان تهران با البرز باید محدودیت‌های این دو استان به‌صورت مشترک لحاظ شود چرا که تلاقی و تعاملات به‌شدت بالایی بین این دو استان وجود دارد. استان تهران همواره الگو است و به لحاظ تمرکز سیاسی، اداری و اقتصادی بسیاری از خدمات ملی در این استان ارائه می‌شود؛ بنابراین باید تمهیدات و پیشنهاداتی ارائه کنیم که اگر محدودیت ایجاد شود در مواقع اضطراری امکان خدمت‌رسانی به مردم تمام استان‌ها فراهم شود. زمانی‌که تعطیلی برخی از اصناف اعلام می‌شود، اصناف موظف به اجرای آن هستند از اینرو سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات، فرمانداری‌ها و نیروهای انتظامی باید با متخلفین برخورد و نسبت به پلمب واحدهای متخلف اقدام کنند ضمن اینکه دستگاه قضایی هم پشتیبانی لازم را دراین‌زمینه به عمل می‌آورد.
سفر به مشهد

بیش از هزار مسافر با علایم اولیه کرونا در خراسان رضوی شناسایی شدند

مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت:

با اجرای طرح بازرسی سلامت در مبادی ورودی و خروجی استان تاکنون هزار و ۲۵۷ مسافر مبتلا به علایم اولیه کرونا شناسایی شده‌اند. اجرای طرح بازرسی سلامت در مبادی ورودی و خروجی شهرهای خراسان رضوی از ۲۵ اسفند سال گذشته تا پایان روز پنجم فروردین ماه جاری در قالب ۵۱ پایگاه سنجش اجرا شده است. طی این مدت سرنشینان ۱۸۵ هزار و ۳۹۷ دستگاه خودرو مورد ارزیابی سلامتی و تب‌سنجی قرار گرفتند. تعداد ۵۱۱ هزار و ۴۰۰ مسافر سرنشین این خودروها غربالگری و پایش سلامت شدند که از این تعداد هزار و ۲۵۷ نفر دارای علایم اولیه بیماری کرونا و تبدار بودند لذا به مراکز درمانی و بیمارستان هدایت شدند. در اجرای این طرح ۸۶۰ داوطلب و ۲۸۳ نفر از کارکنان مشارکت فعالانه و شبانه‌روزی داشتند و ۲۰ دستگاه آمبولانس، ۲۷ خودرو کمک‌دار امدادی و ۳۵ خودرو سبک نیز از جمله خودروهای فعال در این طرح بودند. تب‌سنجی، شاخص تأیید سلامت قطعی افراد در خصوص ابتلا به کرونا نیست؛ زیرا برخی علایم این بیماری با تأخیر بروز می‌کند. براساس آخرین آمار رسمی، شمار مبتلایان قطعی به ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا که نوع بسیار حاد عفونت تنفسی و یک بیماری نوپدید همه‌گیر است در استان خراسان رضوی هزار و ۱۸۳ نفر گزارش شده است.تعداد جانباختگان در خراسان رضوی بر اثر بیماری کرونا نیز که آزمایش آن‌ها به‌طور  قطعی مثبت شده ۱۵۸ نفر است.

۲۰۰ هزار نفر از مردم قم در ایام عید به مسافرت رفتند

استاندار قم در روزهای گذشته از وضعیت ورودی‌های قم و تعداد بالای مسافرت‌های نوروزی و احتمال پیک دوم کرونا در استان به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌است. بهرام سرمست، استاندارد قم به خبرنگاران گفت:

متأسفانه بعد از تعطیلات نوروزی شاهد موج دوم گسترش این ویروس در کشور خواهیم بود و استان قم نیز تمهیدات لازم را برای مقابله با آن اندیشیده است. اجرای طرح بسیج ملی یکی از اقدامات مؤثر در جهت کنترل شیوع این ویروس در استان است. این طرح در قالب کارگروه‌های مختلف با اهداف مشخص در حال اجراست و امیدواریم به کاهش سیر نزولی این بیماری کمک کند. از شهروندان درخواست داریم تا در مدت ۱۴ روز تعطیلات نوروزی ترددهای خود را به حداقل برسانند و قرنطینه را رعایت کنند و اصناف نیز با تعطیلی مشاغل غیرضروری به این قرنطینه کمک کنند. به نتیجه رسیدن تمام اقدامات انجام‌شده در شهر بستگی به رعایت مردم و رعایت قرنطینه خانگی دارد تا موج دوم را نیز به‌سلامتی پشت‌سر بگذاریم.

در این رابطه، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:

۲۰۰ هزار تن از مردم قم در ایام عید به مسافرت رفته و از استان خارج‌ شده‌اند و باید تمام این افراد درلحظه برگشت از سفر مورد ارزیابی و پایش قرارگرفته و درصورت نیاز قرنطینه شوند. این افراد باید بعد از بازگشت از سفر تا مدتی قرنطینه باشند و تمام اطرافیان و نزدیکان از برخورد با آن‌ها خودداری کنند. این ۲۰۰ هزار شهروند قمی هرچه زودتر به استان برگردند تا موارد مشکوک را از بین افراد سالم جدا کنیم. وظیفه اصلی مسئولان استان در این شرایط قطع کردن زنجیره شیوع است و نباید به‌دنبال افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برویم.سیر نزولی بستری بیماران مبتلا به کرونا نشان‌دهنده تمام شدن این ویروس نیست و هم‌اکنون ۴۷۵ بیمار با علایم حاد تنفسی و کرونا در مراکز درمانی قم بستری هستند. از صبح امروز ۶۰ بیمار با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند، همچنین تست کرونایی ۱۴ بیمار مشکوک به این ویروس نیز طی ۲۴ ساعت گذشته مثبت بوده است. ما از جانب برخی دورهمی‌های دوستانه و همچنین سنت روز طبیعت در پایان تعطیلات نوروزی برای فعال شدن پیک دوم بیماری به‌شدت نگران هستیم.
پمپ بنزین

اختلال در فعالیت پمپ بنزین و ایستگاه گاز CNG شهری و بین شهری

محمد عطاپور، مشاور عالی انجمن مالکان جایگاه‌ها و مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و بین‌راهی گفت:

در حال حاضر وضعیت جایگاه‌های سوخت مطلوب نیست و حداقل ۳۰ تا ۴۰ جایگاه در کشور تعطیل شده‌اند و ما خواستار حمایت دولت در این شرایط هستیم. پمپ بنزین یکی از مکان‌هایی هستند که بیشترین احتمال انتقال ویروس کرونا را دارد. با وجود اینکه جایگاه‌ها تا حد زیادی خود را آماده مقابله با این ویروس کرده‌اند؛ اما از سوی دولت حمایت نشدند و این مسئله مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است. پس از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین حق‌العمل که به جایگاهداران پرداخت می‌شود تغییری پیدا نکرد و همچنان براساس قیمت سال گذشته محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که بیش از پنج ماه از اجرای این طرح می‌گذرد.ما از وزارت نفت انتظار داریم که به فکر جایگاه‌ها باشند. در حال حاضر بسیاری از مجتمع‌های خدمات رفاهی بسته شده‌اند و منبع درآمدی ندارند و از جیب خودشان هزینه می‌کنند. هزینه‌های زیادی در آخر سال به جایگاه‌ها تحمیل شد و این در شرایطی است که میزان فروش جایگاه‌ها کاهش یافته و انتظار دارند که بسته حمایتی داشته باشند و این موضوع در توان وزیر نفت است؛ لذا ما انتظار کمک و حمایت داریم. بسیاری از جایگاه‌ها مشکل پیدا کرده و در آستانه تعطیل شدن هستند. برای مقابله با بحران کرونا بسیاری از جایگاه‌ها به ماسک و دستکس مجهز شده‌اند؛ حتی در برخی جایگاه‌ها شاهد افزایش تعداد اپراتورها هم هستیم و تمام این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که هیچ کدام از جایگاه‌ها از سوی دولت حمایت نشده‌اند.در این شرایط لازم است که وزیر نفت نگاه ویژه‌ای به جایگاه‌ها داشته باشد.در چند جایگاه‌ اپراتورها لباسی مشابه فضانوردان تهیه کردند که این سلیقه جایگاه‌دار است و ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا الزامات وزارت بهداشت را رعایت کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات