همکاری اینتل برای بهبود مصرف توان مرورگرهای مبتنی‌بر کرومیوم در ویندوز 10

پنج‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل با همکاری مهندسین کرومیوم قصد دارد با استفاده از یک ویژگی جدید، میزان توان مصرفی در مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم را کاهش دهد.
تبلیغات

همان‌طورکه می‌دانید مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم، مرورگر غالب در کامیپوترهای امروزی است؛ از طرفی میزان انرژی مصرفی این مرورگر، به‌خصوص در ویندوز بسیار زیاد است. به‌طوری‌که آفت جان باتری ها و گوشی‌های موبایل شده است. از همین‌رو مهندسین اینتل و کرومیوم قصد دارند با استفاده از «پوشش RGB10» مصرف انرژی را بهبود دهند.

یکی از مهندسان این‌چنین اظهار می‌کند که پردازنده‌های جدید این شرکت نظیر Ice Lake، از «پوشش RGB10» پشتیبانی می‌کنند؛ این ویژگی باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود. این مهندس اینتل که در Chromium Gerrit با نام «ریچارد» شناخته می‌شود، همچنین گفت، مهندسان هر دو شرکت در حال کار روی ویژگی جدید هستند تا بتوانند امکان پخش ویدئوهای HDR را در مرورگر یادشده فراهم کنند؛ امری که درنهایت باعث افزایش کارایی سیستم می‌شود. وی اشاره می‌کند که با فعال کردن این ویژگی‌ در مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم، محتوای HDR از طریق فناوری جدید با فرمت RGBA10 تولید می‌شوند؛ درنتیجه بازدهی مصرف انرژی دستگاه‌هایی که از پردازنده‌های Ice Lake استفاده می‌کنند، بالاتر می‌رود.

مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم با بیش از ۲ میلیارد نصب، بی‌شک مرورگرهای حاکم بازار هستند و جای خالی چنین پیشرفتی حس می‌شد. این ویژگی در مرحله‌ی توسعه قرار دارد و بعید است به‌این‌زودی در دسترس قرارگیرد. از طرفی ممکن است بحران کروناویروس مراحل توسعه را نیز کندتر کند.

intel and chromium/همکاری اینتل و کرومیوم

هم‌اکنون به‌روزرسانی‌های کروم و اج نیز متوقف شده‌اند. گوگل اخیراْ اعلام کرده است که نسخه‌ی ۸۱ کروم را منتشر نمی‌کند؛ غول فناوری حتی تصمیم دارد که نسخه‌ی ۸۲ کروم را نیز حذف کند. با این تفاسیر نسخه‌ی بعدی گوگل‌کروم ۸۳ است. این تصمیم گوگل بر سایر مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم، از جمله اج، تأثیر مشابهی به‌جای خواهد گذاشت.

مایکروسافت نیز به‌روزرسانی‌های مرورگر Edge را به تعویق اندخته است و تنها به‌روزسانی‌های امنیتی را منتشر می‌کند. نسخه‌ی ۸۱ مرورگر اج نیز که هم‌اکنون در فاز آزمایشی قرار دارد، به‌این‌زودی برای کاربران و شرکت‌ها منتشر نخواهد شد؛ غول ردموندی قصد دارد چندین ماه به‌روزرسانی اج را به تعویق بیندازد و تنها در صورت نیاز به‌روزرسانی‌های پایدار را منتشر کند؛ این اقدام باتوجه‌ به‌اینکه بسیاری از کارمندان گوگل و مایکروسافت به‌صورت دورکاری مشغول به کارهستند، تعجب‌برانگیز نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات