کاهش بی‌سابقه‌ی بهای بلیت قطار و هواپیما در ایام شیوع کرونا

دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
مطالعه 5 دقیقه
درحالی که محدودیت‌هایی برای سفرهای جاده‌ای در طول ایام نوروز اعمال شده، هیچ‌گونه محدودیتی برای سفرهای هوایی و ریلی پیش‌بینی نشده است.
تبلیغات

ستاد مقابله با کرونا برای جلوگیری از سفر مردم در طول ایام نوروز محدودیت‌هایی اعمال کرده؛ این محدودیت‌ها شامل تب‌سنجی در مبادی ورودی شهرها و قرنطینه‌ی افرادی می‌شود که مشکوک به بیماری کووید ۱۹ تشخیص داده می‌شوند. محدودیت ورود به شهرها و استان‌ها نیز تنها در ۱۳ استان اعمال شد. در ورودی برخی شهرها، گواهی سلامت از مسافرین درخواست می‌شود و خودروی غیربومی در ۱۳ استان راه داده نمی‌شود. ذکر این نکته لازم است که تب‌سنجی نمی‌تواند احتمال ناقل بودن افراد مبتلا را مشخص کند و در برخی موارد نیز، مبتلایان به ویروس کرونای جدید، علامت تب را نشان نمی‌دهند. بااین‌حال، محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران گفته است براساس آمار روز گذشته، از یک میلیون نفری که در مبادی خروجی تهران تب‌سنجی شده‌اند، از ادامه‌ی سفر بیش از ۱۵۰۰ نفر جلوگیری شد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، پیش از آغاز تعطیلات نوروز از کاهش ۷۰ درصدی سفرها در تمامی حوزه‌های هوایی، جاده‌ای و ریلی خبر داده و گفته بود، بیش از ۵۰۰ هزار بلیت قطار و هواپیما تاکنون لغو شده است. استان‌های مختلف نیز از کاهش بیش از ۷۰ درصدی سفرها خبر می‌دهند. بااین‌حال هنوز حجم سفرها به‌منظور قطع زنجیره‌ی کرونا زیاد است. معاون استاندار خراسان رضوی می‌گوید از تاریخ ۲۵ اسفند تا اول فروردین ماه امسال یک میلیون و ۲۱۳ هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته حدود ۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کریم همتی، سرپرست جمعیت هلال احمر نیز با بیان اینکه از ۱۹ استان کشور در روزهای گذشته بیش از ۸/۵ میلیون نفر با بیش از ۲/۸ میلیون خودرو خارج شده‌اند، گفت:

در این حجم بالای خروج، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر با علائم مشکوک به کرونا مثل تب از سوی گروه‌های غربالگری و تب‌سنجی هلال احمر در مبادی خروج این استان‌ها شناسایی شدند. فقط در روز ۲۹ اسفند حدود هزار نفر با علائم کرونا شناسایی شدند.

فقط در روز ۲۹ اسفند حدود هزار مسافر در جاده‌ها با علائم کرونا شناسایی شدند

وی در ادامه گفت که باید دورهمی را کنار بگذاریم، سفرهای بی‌مورد را کنار بگذاریم؛ میانگین آلوده شدن، سه نفر است اما کسی که علائم دارد می‌تواند تا ۱۰ نفر را آلوده کند و اگر به سفرها ادامه دهیم، این شرایط و بیماری می‌تواند تا پس از فروردین هم ادامه داشته باشد.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران دیروز از بستری شدن تعدادی از مسافرین نوروزی به‌دلیل بروز علائم بالینی کرونا در مراکز درمانی شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها خبر داد. وی گفت که این موضوع نگرانی‌های جدیدی در زمینه کنترل بیماری کرونا فراهم می‌کند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز امروز درباره‌ی انتشار بیماری کووید ۱۹ در کشور پس از ۲۵ روز از شناسایی آن گفت:

هیچ نقطه‌ی پاکی در کشور در مورد کووید ۱۹ نداریم و هیچ جای کشور عاری از کروناویروس جدید نیست. این ویروس در همه‌جای کشور با شیوع و شدت متفاوت وجود دارد. بنابراین افرادی که سفر می‌کنند، یا ویروس را با خود به آن منطقه خواهند برد یا هنگام بازگشت ویروس را سوغات خواهند آورد.افرادی که سفر می‌کنند، یا ویروس را با خود به آن منطقه خواهند برد یا هنگام بازگشت ویروس را سوغات خواهند آوردبر همین اساس هم از امروز وارد فاز دیگری در اعلام آماردهی استان‌ها شدیم و سیستم را به این سمت برده‌ایم که بیماریابی سریع‌تر انجام شود و بر همین اساس هم طی روزهای آینده، مقداری موارد شناسایی بیماری افزایش خواهد یافت. در مجموع اکنون در همه‌جای کشور موارد مظنون، محتمل و مشکوک به بیماری بر اساس خوداظهاری افراد و همچنین یافته‌های آزمایشگاهی وجود دارد.

با تمامی این اوصاف، این آمارها تنها مربوط به سفرهای جاده‌ای و علی‌الخصوص سفر با اتومبیل شخصی است و به‌نظر می‌رسد در مورد سفرهای هوایی و ریلی محدودیتی اعمال نشده است. علاوه بر این، مشاهده‌ی سامانه‌ی فروش بلیت‌های هواپیما و قطار نشان می‌دهد که به‌دلیل کاهش شدید تعداد سفرها، تخفیف‌های وسوسه‌کننده‌ای نیز اعمال شده است. این موضوع را دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم تأیید کرده و گفته که قیمت‌ها از حداقل نرخ مصوب هم کمتر شده است. تخفیف‌ها به‌میزانی بالا است که در مسیرهای پرمسافر، تعداد کمی صندلی‌ برای رزرو باقی مانده است.

رزرو بلیت هواپیما

ظاهرا تنها مراقبتی که در مورد سفر با این وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در زمان شیوع ویروس کرونا انجام می‌شود، تب‌سنجی مسافران پیش از سوار شدن است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ۲۷ اسفندماه از حجم بالای لغو بلیت قطار و سفرهای ریلی خبر داده بود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم گفته که بیش از ۸۰ درصد پروازهای داخلی و سفرهای هوایی مردم برای تعطیلات نوروز کاهش داشته و به خاطر کمبود تقاضا، پروازها در برخی مسیرها قطع شده و بعضی شرکت‌های هواپیمایی هم پروازها به برخی شهرها را متوقف کرده‌اند.

رزرو بلیت قطار

درمورد سفرهای غیرجاده‌ای تنها ستاد مقابله با کرونا می‌تواند تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور در این مورد گفت:

فقط این ستاد می‌تواند بگوید این مسیر پروازی قطع، این مسیر قطاری قطع باشد و این مسیر اتوبوس نباشد. هیچ استاندار و مقام محلی و فردی در منطقه آزاد، هیچ‌کس حق تصمیم‌گیری در این مورد را ندارد. اگر هم استاندارهای محترم نظری دارند این نظر را از طریق وزیر کشور بفرستند، در ستاد ملی مطرح شود هر موردی که لازم بود تصمیم‌گیری می‌شود، بنابراین، این کار به‌صورت متمرکز مورد توجه قرار بگیرد.

باتوجه به اینکه برای پایین آوردن خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در سفرها نیاز است که کنترل‌های جدی اعمال شود تا افراد مشکوک به داشتن علائم بیماری به دیگر نقاط کشور تردد نکنند، باید دید که چرا محدودیت‌ها تنها محدود به سفرهای جاده‌ای شده است؟ آیا احتمال ابتلا به کرونا تنها در سفرهای جاده‌ای وجود دارد؟

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۲۳ هزار و ۴۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۱۸۱۲ نفر به‌علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۸۳۷۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات