اثرات زیست محیطی مربوط به ظهور پردازش ابری کمتر از حد انتظار بوده است

دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج پژوهشی جدید از بی‌موردبودن نگرانی‌های زیست‌محیطی مرتبط با رشد دیتاسنترها حکایت می‌کند.
تبلیغات

گسترش روزافزون دیتاسنترها باعث نگرانی فعالان محیط‌زیستی بابت افزایش شدید مصرف الکتریسیته و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از آن شده است. با‌این‌حال، طبق پژوهشی که به‌تازگی در وب‌سایت علمی ساینس (Science) منتشر شده، به‌نظر می‌رسد این نگرانی‌ها بی‌مورد بوده‌اند. با وجود جهش ۶۰۰ درصدی توان پردازش ابری در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸، مصرف انرژی آن‌ها فقط ۶ درصد افزایش یافته است. دلیل این امر را می‌توان در تمهیدات شرکت‌ها برای افزایش چشمگیر بازدهی عملکرد تجهیزات جست‌وجو کرد. به‌عنوان مثال، گوگل با به‌کارگیری طراحی‌های جدیدی از تراشه‌ها و راهکارهای اختصاصی برای تهویه و خنک‌کاری دیتاسنترهای خود توانسته است گام بزرگی برای افزایش بازدهی بردارد.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰، مصرف الکتریسیته‌ی دیتاسنترها افزایش ۵۶ درصدی را تجربه کرده بود که درمقایسه‌با هشت سال بعد از آن، رقم بسیار زیادی محسوب می‌شود. پژوهش جدید چرایی این مطلب را تشریح کرده است. به‌گفته‌ی محققان، در این مدت رویکردها درقبال دیتاسنترها دچار تغییر شده و دیتاسنترهای کوچک جای خود را به تأسیسات بزرگ‌تر زیرنظر غول‌های دنیای فناوری نظیر گوگل و مایکروسافت و آمازون داده‌اند.

غول‌های دنیای فناوری با‌توجه‌به دامنه‌ی وسیع فعالیت‌هایشان انگیزه‌ی زیادی برای صرفه‌جویی مالی دارند. طبق ادعای اورس هلتزله (Urs Hölzle)، نایب‌رئیس ارشد بخش زیرساخت‌های فنی گوگل، توان پردازشی دیتاسنترهای این غول موتورهای جست‌وجوی اینترنتی در‌حال‌حاضر به هفت‌برابر میزان آن درمقایسه‌با سال ۲۰۱۵ رسیده؛ اما مصرف انرژی همچنان ثابت مانده است. او درادامه استفاده از تراشه‌های پردازش شبکه‌های عصبی (TPU) با بازده درخورتوجه و به‌کارگیری یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی خنک‌کاری تجهیزات را از دلایل این دستاورد گوگل برشمرد.

تاکنون، برخی از نام‌های بزرگ دنیای فناوری نظیر گوگل و اپل با توسعه‌ی مزارع سلول‌های خورشیدی یا انواع دیگری از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌منظور ایجاد دیتاسنترهایی گام‌هایی برداشته‌اند که تنها از انرژی‌های پاک استفاده می‌کنند.

در‌حال‌حاضر، دیتاسنترها سهمی حدودا ۱ درصدی از مصرف جهانی برق را ازآنِ خود کرده‌اند. این رقم معادل برق مصرفی ۱۷ میلیون خانوار در ایالات‌ متحده‌ی آمریکا است. پژوهشگران بر این باورند سهم فعلی دیتاسنترها از مصرف جهانی انرژی در سه‌چهار سال آینده تغییر چندانی نخواهد کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات