شهردار تهران: قرنطینه پایتخت امکان‌پذیر نیست

یک‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
شهردار تهران گفت با توجه به شرایط اقتصادی امکان قرنطینه تهران وجود ندارد.
تبلیغات

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تأمین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به‌طور کامل نمی‌تواند اجرا شود.

حناچی گفت درعوض، تصمیم گرفته شده تا افرادی که دارای علامت هستند شناسائی شوند. توضیحات علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در این مورد و اجرای طرح بیماریابی کرونا حاکی از آن است که:

از ۷/۵ میلیون نفر از کسانی که غربالگری شدند، فقط ۲/۱ درصد یعنی حدود ۱۷۵ هزار نفر دارای علائمی همچون تب، سرفه، گلودرد، تنگی نفس و… بودند. از این تعداد، سه دهم درصد به پزشک ارجاع شدند که جمعیتی در حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر بودند. از این تعداد هم فقط ۴/۷ درصد یعنی ۱۰۷۷ نفر به بیمارستان ارجاع شدند که فقط ۴۴۱ نفر از این افراد بستری شدند. برای ۷۸۲۸ نفر توصیه شد در منزل استراحت کنند و ۲۵۰ نفر از درمان سرپایی برخوردار شدند. ۴۴۱ مورد بستری از غربالگری ۷/۵ میلیون نفر در سه روز اجرای طرح بیماریابی کرونا، دستاورد بسیار باارزشی محسوب می‌شود.

رئیس ستاد مدیریت کرونا در تهران نیز درمورد موضوع قرنطینه تهران گفته که فاز یک و دو قرنطینه تهران در حال انجام است؛ اما فاز سه که تعطیلی تمام ادارات و در خانه ماندن است، هنوز اجرا نمی‌شود. وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده که براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، از خروج افراد دارای علائم مشکوک و مبتلا به این ویروس از منزل و شهر جلوگیری می‌شود و اعمال محدودیت تردد در ۱۱ استان به همین منظور انجام شده است.

قرنطینه ترازهای مختلفی دارد. شاید اگر می خواستیم کل شهر را جلویش را بگیریم، شدنی نبود، اما می‌شود جلوی خیلی از کارها را بگیریم و همین الان هم می‌شود. مانند اینکه رفت‌وآمد بیرون را کمتر و کنترل کنیم. ادارات تعطیل باشند، کارهایی بکنیم که مردم خیلی در شهر تردد نداشته باشند و ... .متاسفانه اگر این اقدامات انجام نشود، ممکن است وضعیت همینطور ادامه پیدا کند. اگر مردم همراه می‌شدند و کنترل‌ها انجام می‌شد می‌توانستیم امید داشته باشیم که تا ۱۵ فروردین پیک این بیماری طی شود. اگر رعایت نکنیم که متاسفانه نکردیم، بازه‌ی زمانی طولانی‌تر می‌شود و همینطور هرچه رعایت نکنیم درگیری‌ها بیشتر می‌شود.

این موضوع درحالی است که رئیس‌جمهور، امروز در جلسه ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی گفت که ما چیزی به‌نام قرنطینه نداریم درحالی که اکنون شایع شده که در تهران برخی از فروشگاه‌ها و مشاغل مورد قرنطینه قرار می‌گیرند. روحانی گفت که نه امروز قرنطینه است، نه در ایام عید نوروز و نه قبل و بعد از آن و همه در کسب‌و‌کار و فعالیت خود آزاد هستند، خدمات دولت هم به‌طور معمول به مردم خواهد رسید. وی افزود:

ما باید پروتکل‌هایی را در موضوع کرونا از نظر بهداشتی مورد توجه داشته باشیم؛ اما فعالیت‌های اقتصادی باید عادی باشد و نگذاریم دراین‌زمینه مشکلی ایجاد شود. البته در برخی کسب‌و‌کارها به‌طور طبیعی این شرایط، مشکلاتی را ایجاد کرده و ما در این جلسه به‌دنبال این بودیم که بتوانیم به آن‌هایی که دچار مشکل شدند کمک کنیم.
تهران / کرونا

رئیس جمهور گفت تمام تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدمات دولت حتی‌الامکان به‌گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند و در جایی اجتماع نکنند یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد.

نسبت به اینکه کاری، روزی تعطیل شود و کسب خاصی مورد محدودیت قرار گیرد مرجع آن فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا است و استان‌ها و استانداران به هیچ عنوان دراین‌زمینه حق تصمیم‌گیری ندارند؛ هرگونه محدودیتی بخواهد ایجاد شود صرفا در تهران و در ستاد ملی تصمیم‌گیری می‌شود.

روحانی اضافه کرد که مردم مطمئن باشند کالای مورد نیاز آن‌ها حتما تأمین خواهد شد و ذخایر کالاهای مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی و کالاهای مصرفی نیز به اندازه کافی وجود دارد؛ خریدهای لازم هم انجام گرفته و بنادر پُر از کالا است. وی همچنین گفت: «هر موردی هم که نیاز به ثبت سفارش و خرید باشد، بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را تأمین خواهد کرد.»

رئیس جمهور درمورد پرداخت مالیات کسب‌وکارها تصریح کرد:

مهلت سه‌ماهه به افراد داده می‌شود اما مقررات مالیات را احتمالا فردا اعلام می‌کنیم؛ زیرا برخی موارد را فردا باید در ستاد ملی بررسی کنیم. امهال سه ماه و اقدام دراین‌زمینه حتما انجام خواهد شد.در مورد موارد بهداشتی و درمانی، هر کمکی بخش خصوصی بتواند انجام دهد و لوازم مورد نیاز را تأمین کند، همه جزء هزینه‌هایی خواهد بود که از نظر مالیات قابل قبول خواهد بود و درواقع مشمول مالیات نمی‌شود و در پرداخت‌هایی قرار می‌گیرد که جزء مالیات محسوب می‌شود و مورد تأکید است که این نکات مفصل برای مردم توضیح داده شود.اقساطی که مردم باید به بانک ها پرداخت کنند نیز برای سه ماه امهال می‌شود و ماه‌های اسفند، فرودین و اردیبهشت را می‌توانند به تأخیر بیندازند.

وی درمورد چک‌های برگشتی مردم گفت، اگر چک کسی برگشت می‌خورد بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای استفاده از خدمات بانکی برایشان ایجاد می‌کرد که به‌طور کلی برای این سه ماه این محدودیت‌ها را برای همه‌ی کسب‌وکارها برداشتیم. این موضوع تنها مربوط به کسب‌وکارها نمی‌شود و خدمات بانکی برای چک هر کسی در این ایام دچار مشکل شود متوقف نخواهد شد.

در این جلسه تصمیم گرفته شد که حق بیمه سهم کارفرما ظرف سه ماه اسفند، اردیبهشت و فروردین به تأخیر بیفتد و الزام به پرداخت آن نباشد؛ اطلاع‌رسانی دراین‌زمینه از سوی وزارت رفاه صورت خواهد گرفت.

روحانی همچنین خبر داد که چهار بسته‌ حمایتی دولت برای خانوارهای کم‌درآمد پرداخت خواهد شد. وی تصریح کرد:

قبلا اعلام شده بود مردم در زمینه‌ی آب، برق، گاز و عوارض شهرداری می‌توانند بدهی‌ها را به تعویق بیندازند؛ بنابراین به آن‌ها مهلت داده شد. همچنین تصمیم گرفته شد برای افرادی که خیلی کم‌درآمد هستند و قاعدتا دچار مضیقه هستند و در این ایام مضیقه‌شان بیشتر می‌شود، مانند دست‌فروشان، که سه میلیون نفر پیش‌بینی شدند، برای چهار نوبت، بسته‌ی حمایتی پرداخت شود. اولین بسته در همین هفته و قبل از سال جدید اهدا می‌شود و سه بسته دیگر نیز در بهار سال آینده به خانوارها اعطا می‌شود. این بسته‌ها از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هستند که تفسیر آن را سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه برای مردم بیان می‌کند.

روحانی افزود برای چهار میلیون خانواری نیز که دچار مشکل شده و تحت تأثیر شرایط موجود قرار گرفته‌اند و جزو سه میلیون خانواده قبلی قرار نمی‌گیرند، مبلغ یک تا دو میلیون تومان وام با بهره نازل در نظر گرفته‌ایم. این وام‌ها چهار درصد بهره دارند و مابقی بهره‌ی آن‌ها یعنی ۸ درصد را دولت به شبکه بانکی می‌دهد. برای این وام نیز تضمین لازم نیست و به‌تدریج از یارانه افراد کسر می‌شود.

در اظهارنظری ازسوی رضا ملک زاده، معاون وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی دستخط درمورد میزان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور گفته شد که زمانی از این ویروس خلاص می‌شویم که ۵۵ تا ۷۰ درصد مردم آن را بگیرند؛ چون دائماً در کشورمان در حال تجمع و میهمانی رفتن هستیم. ملک زاده گفت وزارت بهداشت درابتدای همه‌گیری این ویروس، به‌طور جدی درخواست بستن مرزهای هوایی با چین را داشت اما این درخواست در دولت جدی گرفته نشد. وی افزود:

قدری دیر متوجه ورود کرونا به ایران شدیم، چون آن را با آنفلوانزا اشتباه گرفته بودیم و خود چین هم دیر متوجه شیوع شده بود. در چین تا ۵۰ درصد تست‌ها نشان نمی‌داد که این ویروس، کرونا است اما ۸۵ درصد افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند، اصلاً متوجه نمی‌شوند و بهبود می‌یابند.

تا ظهر امروز، ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این میان ۷۲۴ نفر نیز فوت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات