استفاده از آب و صابون یکی از راهکارهای مؤثر برای پاک‌کردن گوشی‌های هوشمند است

شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس جدیدترین تحقیقات، استفاده از آب و صابون یکی از راهکارهای مؤثر برای پاک‌کردن گوشی‌های هوشمند از ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا است.
تبلیغات

این روزها حجم زیادی از مطالب بی‌اساس شبه‌پزشکی در اینترنت منتشر می‌شود که بسیاری از کاربران را گمراه کرده است. متأسفانه هم افراد ناآگاه و درعین‌حال خوش‌نیت و هم افراد کلاه‌بردار و به‌دنبال کسب منفعت این ادعاهای کذب درباره‌ی بیماری ناشی‌ از ویروس کرونا، یعنی کووید ۱۹ را بازنشر می‌کنند.

مطالب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که در آن، استفاده از لوله‌های فلزی مخصوص پرشده از پودر توریوم دی‌اکسید رادیواکتیو به کاربران توصیه شده است تا از آن برای شستن دستانشان بهره ببرند و گوشی‌های هوشمندشان را پاک و حتی این آب را صرف مصارف آشامیدنی کنند. این محصول هم‌اکنون حتی در فروشگاه آنلاین eBay  نیز دردسترس کاربران است!

اپل برای آموزش نحوه‌ی ضدعفونی‌کردن گجت‌ها، دستورالعمل‌هایی به کاربران داده است. این شرکت استفاده از از پاک‌کننده‌های ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد یا دستمال‌های ضدعفونی‌کننده‌ی کلوراکس را برای پاک‌کردن سطوح سخت یا غیرمتخلخل محصولات اپل شامل نمایشگر یا صفحه‌کلید یا سایر سطوح بیرونی پیشنهاد می‌کند. بااین‌حال، اگر پاک‌کننده‌های ایزوپروپیل الکل ۷۰ درصد یا دستمال‌های ضدعفونی‌کننده‌ی کلوراکس دردسترس نباشد، کاربران باید چه اقداماتی انجام دهند؟

در چنین وضعیتی، کاربران می‌توانند از آب و صابون استفاده کنند که بسیار نیز مؤثر است. درواقع، دکتر لنا سیریک، میکروبیولوژیست برجسته در دانشگاه کالج لندن، اثبات کرده است که استفاده از مواد یادشده برای ضدعفونی‌کردن گوشی تأثیرگذار خواهد بود.

در گزارشی از خبرگزاری BBC News، دکتر سیریک فعالیت‌های میکروبی روی تلفن‌های هوشمند و قاب‌های این دستگاه‌ها را قبل و بعد از پاک‌کردن آن‌ها با آب و صابون با دستگاه پیشرفته‌ی Hygiena EnSURE آزمایش می‌کند. در این روش، فعالیت میکروب‌ها با واحدهای RLU (واحدهای نسبی نور) اندازه‌گیری شده است؛ واحدی که حاصل از اندازه‌گیری سطوح آدنوزین تری‌فسفات و نشان‌دهنده‌ی میزان پاکیزگی دستگاه‌ها است. بنابر گفته‌ی دکتر سیریک، RLU در سطوح و لوازم اتاق جراحی باید به‌میزان ۵۰ یا کمتر باشد.

پیش از انجام آزمایش، واحد RLU در گوشی‌های هوشمند و قاب‌هایشان بیشتر از ۵۰ و درواقع، بین ۵۷ و ۴۳۵ بود. پس از اینکه موارد یادشده به‌آرامی با آب و صابون تمیز شدند، RLU تمامی آن‌ها زیر ۵۰ بود. اگر دقیق باشیم، RLU پس از شست‌وشو در بیشترین حالت ۴۲ و در کمترین حالت ۲ بود. دستگاه آلوده با ۴۳۵ واحد RLU پس از تمیزکردن، تنها هجده RLU داشت. ذکر این نکته لازم است که تنها باید از پارچه‌ی مرطوب استفاده شود. درصورت استفاده از پارچه‌ی خیس و تماس مواد شوینده با حسگر نشانگر آب‌دیدگی، ممکن است در بخش‌هایی از دستگاه خرابی رخ دهد که البته شامل گارانتی تعویض نخواهد شد. همچنین، مراقب باشید گوشی هوشمندتان را درون مایعات فرونکنید.

درنهایت، استفاده از آب و صابون بسیار تأثیرگذار است. بااین‌حال، دکتر سیریک مشتاقانه خاطرنشان می‌کند پا‌ک‌کردن گوشی فقط یک‌بار فایده‌ای ندارد و گوشی‌های هوشمند به‌محض قرارگرفتن در دست کاربر، میکروب‌ها را جذب می‌کنند و بهترین راه برای جلوگیری از آلوده‌شدن گوشی‌های هوشمند، شستن مداوم دست‌ها است. درادامه، می‌توانید ویدئو مربوط به پاک‌کردن گوشی با آب و صابون را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات