پهنای باند برای اساتید و دانشجویان رایگان می‌شود

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
با ارسال IP همه‌ی سرورهای در حال استفاده برای آموزش مجازی دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات، ترافیک روی همان آدرس اینترنتی برای دانشجو، استاد و دانشگاه رایگان می‌شود.
تبلیغات

بعد از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کلاس‌های آموزشی به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند؛ اما برخی دانشجویان  می‌گویند به دلیل محدودیت‌های اینترنت  در دسترسی به سامانه‌های برخط آموزش مجازی برای استفاده از محتوای آموزشی مشکل دارند یا به دلیل کندی اینترنت قادر به استفاده‌ی آنلاین یا دانلود این محتواها نبوده‌اند.

از طرفی دانشگاه‌ها آموزش‌های الکترونیکی را آغاز کرده‌اند و نیاز به پهنای باند دارند، به‌عنوان مثال دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده است برای اجرای موفق دوره‌های الکترونیکی، بیشتر از یک گیگابایت پهنای باند به آموزش‌های الکترونیکی تخصیص پیدا کرده است که در هفته‌ی اول اجرای طرح در پرترافیک‌ترین زمان ۱۷۸۴ کاربر هم‌زمان در کلاس‌های مجازی شرکت کردند و ۲۰۰ مگابایت پهنای باند استفاده شد. مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی همچنین اعلام کرده است هشت سرور، نرم افزارهای آنلاین را پشتیبانی می‌کنند که دو سرور جایگزین خارج از دانشگاه نیز به عنوان پشتیبان به این طرح اختصاص پیدا کرده است.

در این شرایط وزارت ارتباطات آمادگی خود را برای رایگان شدن ترافیک کلاس‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کرده است. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پیش‌تر اعلام کرده بود ترافیک تمام کلاس‌های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باشند برای کاربران رایگان خواهد شد.  

علیرضا عبدالهی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم نیز از آغاز رایزنی میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات برای تحقق این وعده خبر داده است. او گفت:

با توجه به آمادگی فنی وزارت ارتباطات برای این امکان، وزارت علوم نیز با جدیت پیگیر این موضوع و در حال فراهم کردن مقدمات لازم است.

علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در مورد وعده‌ی رایگان شدن اینترنت کلاس‌های دانشگاه و مدارس گفت قرار شده است وزارتخانه‌ها فهرستی از کلاس‌های درس الکترونیکی مورد تأیید را تهیه و به وزارت ارتباطات ارسال کنند؛ وزارت علوم نیز فهرستی از همه‌ی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم که کلاس آموزشی برگزار می‌کنند را تهیه و برای رایگان شدن به وزارت ارتباطات ارسال کرده است. به گفته خاکی‌صدیق، حدود ۳۰ تا ۶۷ درصد دروس دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی ارائه‌ شده است.

با اعلام فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهنده‌ی کلاس آموزشی مجازی از سوی وزارت علوم به وزارت ارتباطات، این سوال مطرح می‌شود که «آیا اینترنت فقط برای دانشگاه‌ها رایگان می‌شود یا دانشجوها نیز به صورت رایگان از کلاس‌های درس استفاده خواهند کرد؟» سیدعلی‌اکبر صفوی، مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در پاسخ به این سوال گفت:

پس از اینکه وزیر ارتباطات اعلام کرد، ترافیک استفاده از کلاس‌های مجازی برای آموزش الکترونیکی دانشگاه‌های کشور رایگان می‌شود، باید IP دقیق تک‌تک سرورهای مجازی دانشگاه‌ها را جمع‌آوری و به وزارت ارتباطات ارائه کنیم تا آن‌ها روی IPها ترافیک را رایگان کنند و هم استاد و هم دانشجو متصل شوند. به این ترتیب وقتی برای هر IP رایگان محاسبه شدن ترافیک استفاده تعریف شود هم دانشجو و استاد می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ی پهنای باند از محتوای ارائه شده استفاده کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات