AMD افزایش ۲۲ درصدی را در فروش پردازنده‌های گرافیکی تجربه کرد

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فروش پردازنده‌های گرافیکی AMD با افزایش ۲۲ درصدی روبه‌رو شده که کاهش سهم انویدیا را در بازار به‌همراه داشته است.
تبلیغات

گزارش‌‌های جدید از بازار پردازنده‌های گرافیکی ادعا می‌کنند AMD اوضاع خوبی را تجربه می‌کند. Jon Peddie Research در جدیدترین گزارش ادعا کرد که تیم قرمز در فصل چهارم سال گذشته، افزایش فروش ۲۲/۶ درصدی را نسبت به فصل قبل در بازار پردازنده‌های گرافیکی تجربه کرد. در همین دوره انویدیا با کاهش فروش ۱/۹ درصدی روبه‌رو بود.

AMD از زمان معرفی و عرضه‌ی پردازنده‌های رایزن، سهم قابل‌توجهی از بازار پردازنده‌ی مرکزی را از اینتل ربود. اکنون آن‌ها بازار پردازنده‌های گرافیکی و سهم انویدیا را هدف قرار داده‌اند. البته هنوز گزارش‌های منتشرشده ازسوی گیمرها به سود تیم قرمز نیست. برخی از فعالان جدی دنیای بازی، کارت‌های AMD را به‌خاطر مشکلات متعدد در درایور، از گزینه‌های انتخابی خارج می‌کنند.

مجموع فروش بازار پردازنده‌های گرافیکی در فصل چهارم سال ۲۰۱۹ نسبت به فصل سوم با افزایش ۳/۴ درصدی همراه بود. همان‌طور که گفته شد AMD افزایش ۲۲/۶ درصدی، انویدیا کاهش ۱/۹ درصدی و اینتل حرکت تقریبا افقی ۰/۲ درصدی را تجربه کرد. در فصل چهارم سال گذشته، در مجموع ۹۳ میلیون پردازنده‌ی گرافیکی به‌فروش رفت که کاهش فروش به‌میزان یک میلیون را نسبت به فصل مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. البته فصل چهارم ۲۰۱۹، سومین فصل پیاپی با آمار افزایشی در فروش پردازنده‌ی گرافیکی بود.

در بخشی از گزارش اخیر، به فروش کارت‌های گرافیک مستقل اشاره می‌شود که AMD در آن بخش نیز افزایش سهم بازار را تجربه کرد. آن‌ها نسبت به فصل قبلی در سال ۲۰۱۹، سه درصد افزایش سهم در بازار مذکور داشتند و سهم خود را به ۲۷ درصد رساندند. البته هنوز فاصله‌ی زیادی تا انویدیا باقی است که ۷۳ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

جان پدی، مدیر مؤسسه‌ی تحقیقاتی JPR پیرامون گزارش جدید نوشت:

این فصل، سومین فصل پیاپی افزایش فروش پردازنده‌های گرافیکی بود. به‌هرحال، فصل اول سال جاری که عموما روندی ثابت یا نزولی دارد، احتمالا به‌خاطر چالش‌های پیش‌آمده همچون شیوع ویروس کرونا و اشکال در زنجیره‌ی تأمین از چین، با افت شدید روبه‌رو خواهد بود. ۲۰۲۰ سالی سرنوشت‌ساز خواهد بود، چون اینتل به‌صورت رسمی به بازار کارت‌های گرافیک مستقل وارد می‌شود و احتمالا شاهد ورود بازیگر چهارم هم باشیم.
سهم بازار پردازنده گرافیکی

گزارش جدید JPR به‌طور خلاصه نکات زیر را نشان می‌دهد:

  • مجموع فروش ثانویه‌ی (Attach Rate) پردازنده‌های گرافیکی شامل کارت‌های گرافیکی مستقل و آنبورد در فصل چهارم سال ۲۰۱۹ به ۱۳۰ درصد رسید که رشد ۱/۸ درصدی را نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد.
  • کارت‌های گرافیک مستقل در ۳۱/۹ درصد از کامپیوترهای شخصی نصب شدند که نسبت به فصل قبل کاهش ۰/۱۹ درصدی داشت.
  • بازار کل کامپیوترهای شخصی افزایش ۱/۹۹ درصدی را نسبت به فصل قبل تجربه کرد و افزایش سالانه‌ی آن نیز ۳/۵۴ درصد بود.
  • برد‌های AIB که از کارت‌های گرافیک مستقل بهره می‌برند، نسبت به فصل قبل افزایش ۱۲/۱۷ درصدی داشتند.
  • در فصل چهارم سال ۲۰۱۹،‌ شاهد افزایش فروش تبلت نسبت به فصل قبل بودیم.

جربان بازار پردازنده‌های گرافیمی در سال جاری، بسیار جذاب خواهد بود. AMD تلاش می‌کند تا هر دو جبهه، رقبای قدیمی یعنی اینتل و انویدیا را شکست دهد و ازطرفی اینتل با ورود جدی به بازار کارت‌های گرافیکی، تهدیدی جدی برای هر دو تیم قرمز و سبز خواهد بود. هر سه غول دنیای پردازش گرافیکی نیز تصمیم به عرضه‌ی محصولات پرچم‌دار و معماری‌های پیشرفته در سال جاری دارند که قطعا تأثیری قابل‌توجه بر بازار خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات