افزایش فروش پردازنده‌های گرافیکی AMD با وجود افت بازار کامپیوترهای شخصی

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
آمارهای سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که بازار کامپیوترهای شخصی با افت روبه‌رو شده، اما فروش کارت‌های گرافیکی AMD رشد مناسبی را تجربه کرده است.
تبلیغات

شرکت تحقیقاتی Jon Peddie آمار مطالعات بازار فصل اول سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد که ارقام قابل‌توجهی در آن به چشم می‌خورد. بازار پردازنده‌های گرافیکی برای کامپیوترهای شخصی نسبت به فصل قبلی کاهش ۱۸/۶ درصدی را تجربه کرد. همین آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۰/۷ درصدی داشت. مقایسه‌ی فاکتورهای سال به سال در ابعاد بازار، نشان‌دهنده‌ی کاهش قابل‌توجهی در آن است. طبق آمارهای منتشرشده، AMD را می‌توان پیروز بازار نامید که سهم خود را از بازار، ۲/۳ درصد افزایش داد. به‌علاوه آمار فروش شرکت در بخش پردازنده‌های گرافیکی نیز رشد ۲۱ درصدی داشت.

فروش کلی پردازنده‌های گرافیکی کامپیوترهای شخصی در فصل اول سال ۲۰۱۹ با کاهش روبه‌رو بود. این کاهش به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. به‌عنوان یکی از دلایل می‌توان کاهش تمایل به استخراج رمزارزها را بیان کرد که به‌مرور آثار خود را در بازار نشان می‌دهد. فروش اینتل در دوره‌ی مورد مطالعه ۲۲/۵ درصد کاهش داشت. به‌همین ترتیب انویدیا کاهش ۱۲/۷ درصدی و AMD کاهش ۴/۶ درصدی را تجربه کردند. دراین‌میان بازار کامپیوترهایی که به‌صورت شخصی مونتاژ می‌شوند (DIY) رشد مناسبی داشت و هنوز بازاری زنده محسوب می‌شود. در آمارها می‌بینیم که بازار پردازنده‌‌های گرافیکی dGPU AIB رشد ۰/۳۴ درصدی داشته است.

AMD با وجود کاهش فروش کلی ۴/۶ درصدی، در بخش پردازنده‌های گرافیکی رشد ۲۱ درصد را ثبت کرد. در آمارهای این شرکت، لپ‌تاپ‌ها افت کمتری را در فروش متحمل شدند و تنها افت تنها ۳ درصدی را به خود اختصاص دادند. دلیل کاهش فروش در بخش کامپیوترهای شخصی را می‌توان به کاهش عرضه‌ی قطعات از سوی اینتل مرتبط دانست که در روندی زنجیره‌ای بسیاری از تولیدکننده‌ها را متضرر کرد.

کاهش عرضه‌ی قطعات از سوی اینتل، به‌عنوان دلیلی برای پیشرفت AMD هم مطرح می‌شود. آن‌ها از نقطه‌ی ضعف اینتل در زنجیره‌ی تأمین استفاده کردند و جایگاه خود را در بازار قطعات سخت‌افزاری بهبود دادند. البته هنوز بسیاری از تولیدکننده‌های کامپیوتر برای تغییر مسیر به سمت پردازنده‌های AMD شک دارند، چرا که چنین تصمیمی آن‌ها را ملزم به پشتیبانی از دو نوع مادربورد می‌کند و شاید توجیه اقتصادی و فنی نداشته باشد.

آمار فروش GPU

شایان ذکر است فصل اول هر سال میلادی عموما با کاهش فروش یا ثابت بودن بازارها همراه می‌شود. درنتیجه می‌توان در ادامه‌ی سال منتظر بهبود اوضاع در بازار بود. البته طبق آمار JPR، میانگین کاهش در ۱۰ سال گذشته ۹/۰۹ درصد بود که کاهش ۱۸/۶ درصدی در سال جاری، فاصله‌ی زیادی با این آمار میانگین دارد. در ادامه بخش‌های مهم گزارش منتشرشده را بررسی می‌کنیم:

  • فروش کلی قطعات AMD کاهش ۴/۵۵ درصدی را نسبت به فصل گذشته تجربه کرد. اینتل در فروش کلی کاهش ۲۲/۵ درصدی داشت. این آمار برای انویدیا ۱۲/۶۶ درصد کاهش بود.
  • نرخ فروش غیرمستقیم پردازنده‌های گرافیکی نسبت به کامپیوترهای شخصی در این فصل، ۱۳۰ درصد بود که نسبت به فصل گذشته کاهش ۶/۶۹ درصدی داشت.
  • پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی در ۲۸/۹۵ درصد کامپیوترهای شخصی استفاده شدند که نسبت به فصل گذشته افزایش ۱/۱۷ درصدی را تجربه کردند.
  • بازار کلی کامپیوترهای شخصی کاهش ۱۴/۴۴ درصدی نسبت به فصل گذشته و ۴/۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشت.
  • بردهای AIB نسبت به فصل گذشته افزایش فروش ۰/۳۴ درصدی ثبت کردند.
  • در فصل اول سال ۲۰۱۹ هیچ تغییری در آمار فروش تبلت‌ها رخ نداد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات