هزینه تست ویروس کرونا و دستورالعمل هدایت بیماران کرونایی برای پزشکان

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) درمورد هزینه‌ی تست اولیه و درمان بیماران مشکوک به کرونا اعلام کرد تست ویروس کرونا از کسانی که بیمار و بستری هستند، گرفته می‌شود و هزینه‌ای ندارد.
تبلیغات

 خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اعلام کرد تست ویروس کرونا هزینه‌ای ندارد و این تست  از کسانی گرفته می‌شود که بیمار و بستری هستند؛ از افرادی که نیاز به بستری ندارند اصلا تستی گرفته نمی‌شود. او در مورد هزینه‌ی تست و درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیز اعلام کرد برای پذیرش بیماران و درمان‌شان در مرحله‌ی اول هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. او گفت:

آمار‌های اعلام شده را نمی‌توان با این روش مقایسه کرد. به دلیل هزینه‌ی بالا و نیاز داشتن به زمان ۲ تا ۳ روز برای جواب تست، هر کسی که علائم بالینی مشکوکی داشته باشد او را بستری می‌کنیم تا بیمار کرونایی را از دست ندهیم. نکته‌ی مهم این است که فرد مشکوک را قبل از آماده شدن جواب تست بستری کرده و دراین‌زمینه هم مشکل خاصی نیست.

رئیس بیمارستان امام خمینی اضافه کرد همه‌ی افرادی که مراجعه می‌کنند، تحت نظارت قرار می‌گیرند و بنابر دستور وزارت بهداشت حتی از کسانی که بیمه دارند نیز هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. او افزود بیمارستان‌ها وظیفه دارند بدون دریافت هزینه از بیماران اورژانسی خدمات اولیه را به آن‌ها بدهند و بیمار را از حالت اورژانسی دربیاورند؛ در شرایط به وجودآمده در مورد بیماران مشکوک به کرونا، رسیدگی به آن‌ها پیشرفته‌تر است و در مراحل بعدی این خدمات بدون اخذ هزینه ارائه می‌شود.

مدیرعالم سازمان بیمه سلامت نیز گفته است طبق اظهارات کارشناسان، ویروس کرونا دارای درمان خاصی نیست اما برای تشخیص بیمار، آزمایش‌هایی انجام می‌شود که تمام این آزمایش‌ها تحت پوشش بیمه است. او همچنین گفت باتوجه به آسیب کرونا به دستگاه تنفسی بیماران و نیاز به بستری شدن آن‌ها در آی‌سی‌یو، این خدمات نیز تحت پوشش بیمه قرار دارد؛ همچنین، به‌منظور ارائه‌ی تسهیلات بیشتر، برخی تشریفات تجدید دفترچه‌ی بیمه کاهش یافته است.

محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی علائم ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی را مشابه علائم ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرده و می‌گوید لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم برای پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ ضروری است. او می‌گوید:

افرادی که دارای علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند، طبق معمول به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که پزشک در فردی مشکوک به کرونا شود، بیمار را به مراکز درمانی که بیماران کرونایی را بررسی می‌کنند، هدایت خواهد کرد. دراین‌زمینه با پزشکان هماهنگی‌هایی انجام شده و دستورالعمل هدایت بیماران برای آن‌ها طراحی شده است که به دست‌شان خواهیم رساند تا بتوانند بیماران مشکوک به کرونا را هدایت کنند. اگر علائمی مانند تنگی نفس شدید برای فرد ایجاد شود، باید به مراکز اصلی مراجعه شود، اما علائم دیگر مشخص نمی‌کند که فرد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده یا کرونا. از آنجایی که بیماری کرونا با موج آنفلوآنزا همراه شده، بیشترین افرادی که مراجعه می‌کنند، مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در ادامه مردم را به حفظ آرامش دعوت کرد و همچنین رعایت بهداشت تماس و ارتباط و حفظ فاصله‌ی ۱/۵ متری در ارتباطات و محافظت از عطسه و سرفه را مهم دانست. به‌گفته‌ی او حتی اگر کسی کرونا گرفته باشد اما آرامش و روحیه‌ی مناسب داشته باشد، هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود. به‌گفته‌ی او ۸۰ درصد موارد کرونا بدون اقدام دارویی و درمانی بهبود می‌یابند و افرادی هم که دچار علائم شدند با حفظ آرامش و انجام فرآیندهای درمانی بهبود خواهند یافت. او گفت:

یکی از عوامل جدی در کاهش سیستم ایمنی اضطراب است. در حال حاضر بیشترین نگرانی ما در کشور اضطراب و ترس ناشی از کرونا و بحث‌های هیجانی است. ما نمی‌گوییم افراد بی‌خیال باشند، بلکه مراقب باشند، دست ندهند، روبوسی نکنند، در اماکن شلوغ نروند، اما در عین حال نترسند و بدانند که با آرامش و خودمراقبتی اتفاقی نمی‌افتد. مردم به‌صورت نرمال و طبیعی مسائل بهداشتی را رعایت کنند، استراحت داشته باشند، به حد کفایت مایعات بنوشند، فاصله‌ی مناسب را با دیگران رعایت کنند و بدانند در صورت رعایت این موارد مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود.

جهاگیری در ادامه گفت در مبتلایان به کرونا، استراحت مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد، این افراد باید مجاری خود را باید به‌طور مداوم شست‌وشو دهند و در منزل نیز بهداشت را رعایت کرده و خودقرنطینگی انجام دهند.

غلامحسین مهرعلیان، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع گسترده‌ی محلول و ژل‌های ضدعفونی در ۷۰۰ داروخانه در تهران خبر داد و گفت چند شرکت بزرگ در مدار تولید این محصولات ورود کرده‌اند و اوایل هفته‌ی آینده با نظارت سازمان غذا و دارو، حجم توزیعی در داروخانه‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. او همچنین در مورد تأمین ترکیب دارویی کنترل علائم بیماری کرونا گفت همه‌ی اقلام به اندازه‌ی کافی در فاز اول به معاونت بهداشت تحویل داده شده است. او با اشاره به فاز دوم تأمین رژیم دارویی بیماری کرونا گفت:

در انتظار ترخیص داروی کلترا هستیم. داروهایی چون اسلتامیویر، کلروکین و ریباورین به اندازه‌ی کافی، اوایل هفته‌ی آینده در اختیار معاونت‌ها قرار می‌گیرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات