ویژگی جدید اندروید 11: دابل تپ روی پنل پشتی گوشی برای فراخوانی دستیار هوشمند گوگل

پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
با انتشار نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۱ روزبه‌روز ویژگی‌های جدید بیشتری از آن آشکار می‌شود. یکی از این ویژگی‌ها فراخوانی دستیار هوشمند گوگل با دو بار ضربه زدن روی پنل پشتی گوشی است.
تبلیغات

گوگل به‌تازگی و طبق روال همیشگی نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید ۱۱ را پیش از عرضه‌ی عمومی، برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است. هدف از این کار فرصت دادن به توسعه‌دهندگان اندروید برای هماهنگ کردن اپلیکیشن‌های خود با نسخه‌ی جدید اندروید پیش از انتشار عمومی آن است. همان‌طور که در گذشته نیز شاهد بوده‌ایم برخی اوقات با انتشار نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید، تعدادی از ویژگی‌های انحصاری گوشی‌های پیکسل هم به‌همراه آن فاش می‌شوند. این بار نیز با معرفی پیش‌نمایش اندروید ۱۱، ویژگی جدیدی با اسم رمز «کلمبوس» فاش شده است که امکان فراخوانی دستیار هوشمند گوگل را با دو بار ضربه زدن روی پنل پشتی گوشی فراهم می‌کند.

گوگل در چند سال‌ اخیر راهکارهای خلاقانه‌ی زیادی برای فراخوانی دستیار هوشمند خود فراهم کرده است؛ از فعال‌سازی صوتی با به زبان آوردن عبارت «OK Google» یا «Hey Google» گرفته تا قابلیت Active Edge در گوشی‌های پیکسل و فشردن دو طرف گوشی در دست؛ همچنین در برخی گوشی‌ها و هدفون‌ها می‌توانید با فشردن دکمه‌ای اختصاصی دستیار گوگل را احضار کنید. راهکار دیگر نیز که در اندروید ۱۰ معرفی شده است استفاده از ژست‌های لمسی و کشیدن انگشت از گوشه‌ی صفحه‌نمایش به سمت داخل است.

با کمی جست‌وجو در نخستین پیش‌نمایش منتشر شده از اندروید ۱۱، به‌نظر می‌رسد که گوگل هنوز از این فهرست بلندبالای پیش روی کاربران برای فراخوانی دستیار هوشمندش رضایت ندارد و در پی راهکاری جدید برای اینکار می‌گردد. گوگل در همین راستا در اندروید ۱۱ یک ژست حرکتی ایجاد کرده است که به کاربر اجازه می‌دهد با دو بار ضربه زدن روی پنل پشتی گوشی عملکردهایی را فراخوانی کند. این ویژگی با الهام از اسم کاراکتر معروف فیلم زامبی‌لند و قانون معروفش یعنی «دابل تپ»، با عنوان «کلمبوس» نام‌گذاری شده است. این قابلیت در حالت پیش‌فرض به کاربر اجازه می‌دهد تا صرف‌نظر از روشن یا خاموش بودن صفحه‌نمایش گوشی، دستیار هوشمند گوگل را فراخوانی کند. ناگفته نماند که شدت ضربات و فاصله‌ی زمانی آن‌ها برای استفاده از این قابلیت روی مقدار خاصی تنظیم شده است تا از فعال‌سازی ناخواسته‌ی آن جلوگیری شود. همچنین بنا به گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد که وجود کیس محافظ نیز در استفاده از این قابلیت خللی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه می‌توانید ویدئویی از نحوه عملکرد این قابلیت را مشاهده کنید:

حال این سؤال پیش می‌آید که کاربرد این قابلیت جدید در زندگی روزمره کجاست؟ هنوز به دلیل عدم انتشار عمومی اندروید ۱۱ پاسخ دقیقی برای این سؤال وجود ندارد؛ اما یک مورد از کاربردهای این قابلیت جدید می‌تواند مربوط به زمانی باشد که گوشی در جیب قرار دارد. قطع کردن و ادامه‌ی پخش موسیقی با این قابلیت در زمانی‌که گوشی در جیب قرار دارد مسلما ایده‌ی جذابی است اما هنوز مشخص نیست که گوگل امکان استفاده از این قابلیت را به این شکل فراهم کند.

البته با اندکی مشاهده‌ی دقیق‌تر، به‌نظر می‌رسد گوگل قصد دارد امکان شخصی‌سازی این قابلیت را تا حدی برای کاربران فراهم کند. در حال حاضر وضعیت پیش‌فرض این قابلیت فراخوانی دستیار هوشمند است اما گزینه‌های دیگری نیز از جمله بازکردن دوربین، کنترل اجرای فایل‌های مولتی مدیا، متوقف کردن تایمر، بی‌صدا کردن زنگ تماس و قطع آلارم گوشی نیز پیش روی کاربران وجود دارند.

شاید این سؤال پیش بیاید که گوشی چطور قادر است ضربات انگشت روی پنل پشتی را شناسایی کند. در جواب باید گفت که این کار به کمک دو قطعه‌ی ژیروسکوپ و شتاب‌سنج تعبیه شده در گوشی صورت می پذیرد. بنا به گزارش‌ها، کندوکاو در کدهای آپدیت جدید مشخص کرده است که این قابلیت فعلا در انحصار سری گوشی‌های پیکسل گوگل قرار دارد. البته باتوجه به اینکه این قابلیت به جز ژیروسکوپ و شتاب‌سنج گوشی به سخت‌افزار دیگری نیاز ندارد ممکن است در آینده در سایر گوشی‌های اندرویدی نیز شاهد آن باشیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت در مورد این ویژگی جدید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات