گوگل لینک عضویت در گروه‌های خصوصی واتساپ را در نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
حساب کاربری در توییتر از آسیب‌پذیری امنیتی در گوگل خبر داد که امکان عضویت در گروه‌های واتساپ را برای همه‌ی کاربران فراهم می‌کند.
تبلیغات

گوگل لینک‌های دعوت به‌ گروه‌های واتساپ را ایندکس می‌کند و حتی لینک به گروه‌های خصوصی نیز در نتایج جست‌وجوی این سرویس دیده می‌شود. گزارش جدید ادعا می‌کند به‌‌دلیل همین آسیب‌پذیری، هر کاربری امکان خواهد داشت در هر گروه واتساپ عضو شود.

جوردن ویلدون، روزنامه‌نگار حوزه‌ی فناوری، در حساب توییترش نوشت قابلیت Invite to Group Link در واتساپ باعث می‌شود گوگل گروه‌ها را ایندکس کند؛ درنتیجه، گروه‌ها در سرتاسر اینترنت دردسترس خواهد بود. درواقع، لینک‌ها خارج از سرویس پیام‌رسانی خصوصی و امن واتساپ به‌اشتراک گذاشته می‌شوند.

رسانه‌ی مادربرد اولین‌بار خبر ایندکس‌شدن گروه‌های واتساپ را منتشر کرد. این رسانه با استفاده از روش‌های جست‌وجوی متنوع لینک‌هایی به گروه‌های خصوصی واتساپ کشف کرد. پس از ورود به هر گروه نیز، اطلاعات و شماره‌ی تماس همه‌ی اعضا مشاهده‌شدنی خواهد بود.

ادمین در گروه‌های واتساپ می‌تواند لینک به گروه را غیرفعال کند. ویلدون متوجه شد با غیرفعال‌سازی لینک نیز خود واتساپ لینک جدیدی تولید می‌کند؛ البته لینک به گروه‌های واتساپ همیشه با پیام هشدار ساخته می‌شوند. اپلیکیشن پیام‌رسان به کاربر هشدار می‌دهد لینک را تنها با افراد آشنا و معتمد به‌اشتراک بگذارد.

آلیسون بونی، سخن‌گوی فیسبوک و واتساپ، در واکنش به بحث‌های پیش‌آمده درباره‌ی گروه‌ها در پیامی به رسانه‌های فناوری نوشت:

هر محتوای به‌اشتراک گذاشته‌شده در کانال‌های عمومی، جست‌وجوشدنی خواهد بود. لینک‌های واتساپ نیز که به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند، تفاوتی با آن نوع از محتوا ندارند. درنهایت، لینک‌هایی که افراد با اطرافیان معتمد خود به‌اشتراک می‌گذارند، نباید به‌صورت عمومی و در وب‌سایت‌های دردسترس منتشر شوند.
whatsapp

گوگل اظهارنظری درباره‌ی اخبار جدید جست‌وجوی گروه‌های واتساپ نکرده است؛ البته دانی سالیوان، روابط‌عمومی بخش جست‌وجوی شرکت، در توییتر نوشت:

موتورهای جست‌وجو همچون گوگل صفحات موجود در بخش باز وب را فهرست می‌کنند. در این مورد نیز همین اتفاق رخ داد. درواقع، این نتایج تفاوتی با نمایش‌دادن محتوای وب‌سایت عمومی و جست‌وجو‌پذیر ندارد.

سالیوان درادامه‌ی توییتش لینکی برای آموزش مسدودسازی موتور جست‌وجو به محتوای وب‌سایت منتشر کرد. در ماه‌های اخیر، واتساپ مشکلات متعددی درباره‌ی امنیت تجربه کرده است که یکی از آن‌ها احتمال هک‌شدن گوشی جف بزوس به‌دست بن سلمان است. در مه ۲۰۱۹ نیز اخبار متعددی درباره‌ی وجود آسیب‌پذیری در اپلیکیشن منتشر شد که امکان تزریق جاسوس‌افزار را به‌کمک تماسی در گوشی‌های اندروید و iOS محتمل بیان می‌کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات