ویروس کرونا در ایران؛ برای پیشگیری از ابتلا چه کنیم؟

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
با انتشار گزارش‌های رسمی از شیوع ویروس کرونا جدید در استان‌های مختلف ایران، لازم است که با روش‌های پیشگیری از ابتلا به آن به‌نحو بهتر آشنا شویم.
تبلیغات

پس از روزها گمانه‌زنی، وزارت بهداشت سرانجام روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ورود ویروس کرونا ۲۰۱۹ به داخل کشور را به‌طور رسمی اعلام کرد. براساس آخرین اطلاع‌رسانی از سوی کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی این وزاتخانه تا به امروز جمعه دوم اسفند، ویروس مرگبار چینی جان ۴ نفر را در کشور گرفته و ۱۸ نفر را مبتلا ساخته است. با اعلام رسمی فوت چهار نفر، ایران پس از چین دارای بیشترین قربانیان کروناویروس در جهان است.

ازآنجا که نرخ مرگ‌ومیر ویروس کرونا درجهان هم‌اکنون تقریبا ۲ درصد است، به احتمال بالا شماری از موارد شناسایی‌نشده در کشور وجود دارند. درحال حاضر ویروس در استان‌های قم، تهران، مرکزی و گیلان افراد را آلوده کرده است و گزارش‌های غیررسمی نیز از ابتلای افراد مختلف در دیگر استان‌های کشور خبر می‌دهند.

درغیاب اطلاع‌رسانی شفاف و ابهام درباره‌ی نحوه‌ی ورود ویروس به کشور، رعایت نکات بهداشتی لازم برای پیشگیری از این ویروس اهمیت بسیار بالایی دارد. ازآنجاکه نخستین مورد ابتلا در استان قم گزارش شد، احتمال می‌رود که گردشگران و زائران خارجی منتقل‌کننده‌ی ویروس به داخل کشور بوده‌اند.

  • ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و چگونگی شیوع آن
  • آموزش همگانی ویروس کرونا: پیشگیری و دانستنی‌های ضروری
  • براساس جامع‌ترین گزارشی که چندی پیش درباره‌ی ویروس کرونا منتشر شد، مردان و سالمندان بیش از همه درمعرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند. درواقع بیش‌ترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از کروناویروس ۲۰۱۹ در بین گروه سنی ۸۰ سال و بالاتر بوده و تاکنون هیچ موردی از فوتی در کودکان زیر ۹ سال گزارش نشده است. در ادامه با زومیت همراه باشید تا با نکات لازم برای پیشگیری از کروناویروس آشنا شوید.

    برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید چه کنیم؟

    به‌طور کلی توصیه می‌شود که تا حد امکان از حضور در اجتماعات و تماس مستقیم با افراد مشکوک خودداری کنید. هرگز دستان آلوده را به‌صورت، دهان و بینی خود نمالید و شست‌شوی مکرر آن‌ها با مایع الکلی یا آب و صابون را فراموش نکنید. با رعایت بهداشت فردی تا حد زیادی می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جدید جلوگیری کرد.

    ویروس کرونا در ایران

    چه زمانی ماسک بزنیم؟

  • اگر سالم هستید، تنها درصورتی ماسک بزنید که از فردی مشکوک به کروناویروس ۲۰۱۹ مراقبت می‌کنید.
  • اگر سرفه یا عطسه می‌کنید، ماسک بزنید.
  • ماسک تنها زمانی مؤثر است که درترکیب با شست‌وشوی مکرر دست‌ها با مایع الکلی یا آب و صابون استفاده شود.
  • اگر ماسک می‌زنید، باید نحوه‌ی استفاده از آن را بدانید و پس از مصرف آن را به‌طور مناسب دور بیاندازید.
  • پیش از قراردادن ماسک روی صورت، دست‌ها را با مایع الکلی یا آب و صابون بشویید.
  • دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و اطمینان یابید که هیچ درزی بین صورت و ماسک وجود ندارد.
  • حین استفاده از ماسک از لمس آن خودداری کنید. اگر چنین کردید، دستانتان را با مایع الکلی یا آب و صابون بشویید.
  • به‌محض آنکه ماسک مرطوب شد، آن را با نمونه‌ای جدید جایگزین کنید و از ماسک مصرف‌شده مجددا استفاده نکنید.
  • برای برداشتن ماسک از صورت، آن را از پشت بگیرید و جلو ماسک را لمس نکنید و بلافاصله آن را درون سطل زباله بیاندازید. سپس دستان خود را مایع الکلی یا آب و صابون بشویید.
  • آیا خشک‌کننده‌های دست در نابودی ویروس مؤثر هستند؟

    خیر. خشک‌کننده‌های دست تأثیری در نابودی کروناویروس ۲۰۱۹ ندارند. برای محافظت از خود درمقابل این ویروس باید به‌طور مکرر دستان خود را با مایع الکلی یا آب و صابون بشویید. به‌محض شستن دست‌ها، آن‌ها را با دستمال توالت یا خشک‌کننده‌ی حرارتی خشک کنید.

    آیا اسپری الکل یا کلر به تمام بدن، ویروس را می‌کشد؟

    خیر. اسپری الکل یا کلر به تمام بدن موجب کشتن ویروس‌هایی نمی‌شود که پیش‌تر وارد بدن شده‌اند. اسپری چنین مایعاتی می‌تواند برای لباس‌‌ها یا غشاهای مخاطی (چشم و دهان) مضر باشد. البته باید بدانید که الکل و کلر هردو می‌تواند برای ضدعفونی‌کردن سطوح سودمند باشد؛ اما باتوجه به توصیه‌های لازم از آن‌ها استفاده کنید.

    آیا حیوانات خانگی می‌توانند کروناویروس ۲۰۱۹ را منتقل کنند؟

    درحال حاضر هیچ شواهدی از آلودگی حیوانات خانگی نظیر سگ یا گربه به کروناویروس جدید وجود ندارد. با این حال، بد نیست که پس از تماس با حیوانات خانگی دستان خود را بشویید. انجام این کار شما را دربرابر باکتری‌های معمولی نظیر اشریشیا کلی یا سالمونلا که می‌توانند بین حیوان و انسان منتقل شوند، محافظت می‌کند.

    آیا واکسن ذات‌الریه می‌تواند از ما دربرابر کروناویروس ۲۰۱۹ محافظت کند؟

    خیر. واکسن‌هایی که از ما دربرابر ذات‌الریه یا هموفیلوس آنفلوآنزا نوع بی محافظت می‌کنند، قادر به پیشگیری از ابتلا به کروناویروس ۲۰۱۹ نیستند. ویروس جدید نوع جهش‌یافته‌ای از خانواده‌ی کروناویروس محسوب می‌شود و به واکسن اختصاصی خود نیاز دارد. پژوهشگران هم‌اکنون با پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی درتلاش برای ساخت واکسن هستند.

    آیا شست‌وشوی منظم بینی با محلول نمک از ابتلا به کروناویروس جلوگیری می‌کند؟

    خیر. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد شست‌وشوی بینی با محلول نمک می‌تواند افراد از ابتلا به کروناویروس جدید محافظت کند. شواهدی محدود دردست است که شستن منظم بینی با محلول نمک می‌تواند در بازیابی سریع‌تر سلامت فرد سرماخورده مؤثر باشد؛ اما انجام این کار هیچ تأثیری بر مهار عفونت‌های تنفسی ندارد.

    آیا خوردن سیر می‌تواند از ابتلا به کروناویروس جدید جلوگیری کند؟

    سیر، غذایی سالم است که می‌تواند برخی خواص ضدمیکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی از همه‌گیری کنونی وجود ندارد که مصرف سیر در پیشگیری از ابتلا افراد به کروناویروس جدید مؤثر بوده است.

    آیا افراد جوان نیز مستعد ابتلا به کروناویروس جدید هستند؟

    افراد از تمام سنین دربرابر ابتلا به کروناویروس ۲۰۱۹ آسیب‌پذیر هستند. افراد مسن‌تر و افراد دارای سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آسم، دیابت، بیماری قلبی و افرادی که به‌دلایل مختلف از نقص سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند، ظاهرا پس از ابتلا به ویروس جدید به‌شدت بیمار می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌کند که با انجام اقدامات مناسب نظیر شست‌وشوی منظم دست‌ها و رعایت بهداشت فردی از ابتلا به ویروس کرونا جدید پیشگیری کنند.

    آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری و درمان کروناویروس جدید مؤثر هستند؟

    خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری بر ویروس ندارند و تنها در مقابله با باکتری تأثیرگذار هستند. با این حال، اگر براثر ابتلا به کروناویروس در بیمارستان بستری شوید، ممکن است به‌دلیل عفونت هم‌زمان باکتریایی، پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

    آیا هیچ داروی خاصی برای درمان کروناویروس جدید وجود دارد؟

    تا به امروز، هیچ داروی مشخصی برای درمان یا پیشگیری از کروناویروس ۲۰۱۹ توصیه نشده است. با این حال، افراد آلوده به ویروس برای کاهش یا درمان علائم باید مراقبت‌های پزشکی مناسب را دریافت کنند. پژوهشگران درحال بررسی برخی درمان‌ها هستند و در کارآزمایی‌های بالینی آن‌ها را آزمایش خواهند کرد. سازمان بهداشت جهانی با همکاری سازمان‌های متعدد، درحال کمک برای تسریع پژوهش‌ها دراین‌باره است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات