ابرآروان در زمان قطعی اینترنت چه سرویس‌هایی به کاربرانش ارائه کرد؟

سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
مطالعه 6 دقیقه
اعضای شرکت آروان در رویداد سوار بر ابرها، سخنان خود را به زمان قطعی اینترنت و سرویس‌دهی آروان به مشتریانش در آن دوران اختصاص دادند.
تبلیغات

ابرآروان در چهارمین رویداد سوار بر ابرها، از تجربیات خود در زمان قطعی سراسری اینترنت در ۲۵ آبان‌ و راه‌حل‌های درنظر گرفته‌شده برای رفع مشکلات توضیحاتی ارائه داد. در ابتدای مراسم، هستی شهریزفر، قصه‌گوی آروان، از تلاش این شرکت برای قرارگرفتن درکنار مردم و کسب‌وکارهای آنلاین و تسهیلات درنظر گرفته‌شده در روزهای سخت برای آن‌ها صحبت کرد:

ابرآروان زمانی‌که دیجیتال اوشن سرویس‌های خود را به‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود، دو هفته به آن‌ها و استارتاپ‌ها به‌‌رایگان سرویس CDN ارائه کرد. همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها و افزایش بازه‌ی رایگان محصول CDN ابر آروان و استفاده‌ی رایگان بیش از ۹۴ درصد مشتریان از این محصول و ادامه‌ی سرویس‌دهی هرچند دشوار در وضعیت قطعی اینترنت با وجود اعمال محدودیت‌های بیرونی، از فعالیت‌های دیگر ابرآروان برای بودن کنار مردم بود.

به‌گفته‌ی شهریزفر، از ابر آروان خواسته شده بود سرویس‌دهی خود را محدود کند؛ اما آن‌ها این موضوع را نپذیرفتند و کمک به سایر کسب‌وکارها درکنار کسب‌وکارهایی را وظیفه‌ی خود دانستند که از ابرآروان سرویس می‌گرفتند. صابر مسگری، کدسالار ابرآروان، نیز از تجربیات تیم ابر آروان در روزهای قطعی اینترنت سخنان گفت:

۲۵ آبان، دسترسی به اینترنت بین‌الملل از داخل ایران دچار اختلال شد و می‌دیدیم دیتاسنترها از دست می‌روند و برنامه‌ای هم برای وصل‌شدن مجدد اعلام نشده بود. تنها دو دیتاسنتر به‌صورت محدود هنوز به اینترنت دسترسی داشتند و ساعات بسیار وحشتناکی بود. وب‌سایت‌هایی که از CDN  استفاده می‌کردند و سرور آن‌ها بیرون از ایران بود، بارهاوبارها با ما تماس می‌گرفتند و دنبال راه‌حلی برای آنلاین‌شدن کسب‌وکار خود بودند. خیلی از آن‌ها دنبال انتقال سرورهای خود به داخل ایران بودند؛ ولی حتی نمی‌توانستند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
ابر آروان / arvan cloud

مسگری گفت در این وضعیت دشوار، اعضای تیم تصمیم گرفتند به‌جای ناامیدی، به توسعه‌ی محصولی دست بزنند که فرایندش از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. این محصول می‌توانست به‌صورت هوشمند ترافیک ارسالی‌ و دریافتی سرورهای اصلی را از داخل شبکه‌ی اختصاصی پاپ‌سایت‌های آروان مسیریابی کند. تیم آروان به‌کمک این محصول موفق شد در زمان قطعی اینترنت، ترافیک CDN خود را بین پاپ‌سایت‌های داخلی و خارجی از تنها روزنه‌های موجود دارای اینترنت عبور دهند و اتصال کاربرها از تمام نقاط به سایت‌های پشت CDN را برقرار کنند. این محصول «رادار» نام دارد و مسگری در توصیف آن گفت:

سامانه‌ی رادار از دو قسمت اصلی «شبکه‌ی اختصاصی بین پاپ‌سایت‌های آروان» و «مسیریابی هوشمند در این شبکه‌ی اختصاصی» تشکیل شده است. آروان مشغول آزمایش مرحله‌ی اول این شبکه بود که اینترنت ایران به‌صورت سراسری قطع شد و توانستیم با زیرساخت خودمان، ترافیک کاربران را به‌سرعت از داخل شبکه‌ی بین پاپ‌سایت‌ها جابه‌جا کنیم و به مقصد برسانیم. به‌صورت دستی تمام ترافیک به سرور اصلی میزبان سایت (Origin Server) را به این دو پاپ‌سایت منتقل و ازطریق این دو پاپ‌سایت، به خارج از کشور هدایت کردیم تا دسترسی کاربران به وب‌سایت‌هایی بدون مشکل برقرار باشد که سرور اصلی آن‌ها بیرون از ایران قرار داشت. درنتیجه، نسخه‌ی اولیه‌ی محصول آروان در ساعات اولیه‌ی قطعی اینترنت تولید شد. مرحله‌ی دوم محصول یعنی پیداکردن هوشمند بهترین مسیر، بعد از اتصال مجدد اینترنت به‌صورت خودکار آغاز شد.

مسگری گفت:

تیم تحقیق و توسعه‌ی CDN در حال طراحی روتینگ پروتکل براساس الگوریتم dijkstra است که در این طراحی، تأخیر هر Origin Server از هر پاپ‌سایت از مسیرهای مختلف محاسبه می‌شود و بین نودها به‌اشتراک گذاشته می‌شود تا هر Edge Node بتواند اوریجین سرورها را از بهترین مسیر و تنها مسیرهای دردسترس ببیند؛ مسیری که قطعی و اختلال ندارد و دسترسی باکیفیت‌تری برای کاربر فراهم می‌کند.

گسترش پاپ‌سایت‌های ابر آروان امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که لازمه‌ی مسیریابی هوشمند ترافیک است. این مانیتورینگ با نشانی http://radar.arvancloud.com از یک ماه پیش دردسترس عموم قرار گرفت. برخی از ویژگی‌های محصول CDN ابر آروان را درادامه مشاهده می‌کنید:

  • DNSSEC: مشتریان می‌توانند با استفاده از این ویژگی، از تمامیت رکوردهای DNSشان مطمئن شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری کنند.
  • Log Forwarding: مشتریان به‌کمک ویژگی Log Forwarding می‌توانند درلحظه تمامی لاگ دسترسی کاربران را دریافت کنند و از رفتار آن‌ها یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.

محصولات جدیدی که به CDN ابر آروان اضافه شده‌اند عبارتند از:

  • CDN storage

این محصول به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود و به مشتریان این امکان را می‌دهد محتوا را مستقیم در فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایتشان استفاده کنند و بدین‌ترتیب، دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، لود زیاد، مشکلات سرور اصلی هنگام پاک‌کردن کش CDN ابر آروان و... برطرف می‌شود. این فضای ذخیره‌سازی از Object Storage آروان استفاده می‌کند.

  • بازارچه CDN 

بازارچه‌ی CDN بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان با استفاده از آن می‌توانند با یک کلیک محصولات موجود در این پلتفرم را به وب‌سایت خود اضافه کنند. به‌عنوان مثال، اگر به درآمدزایی علاقه‌مند باشند، می‌توانند با یک کلیک امکان اضافه‌شدن تبلیغات به وب‌سایت ازطریق پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین را فراهم کنند. این ابزار امکانات بالقوه‌ی زیادی دراختیار صاحبان وب‌سایت و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. درحال‌حاضر، پنج اپلیکیشن به‌عنوان نمونه به بازارچه CDN اضافه شده و به‌زودی راهنما و محیط آزمایش و نحوه‌ی درآمدزایی نیز برای توسعه دراختیار توسعه‌دهندگان قرار داده می‌شود تا بتوانند اپلیکیشن‌های خود را به CDN آروان اضافه کنند. این قابلیت CDN آروان به مشتریان کمک می‌کند به‌صورت یکجا به بیش از ۱۷،۰۰۰ مشتری فعال و بازار بین‌المللی دسترسی داشته باشند.

ابر آروان / arvan cloud

سینا مقدس، ابرسالار ابر آروان، نیز در انتها از بهبود محصول رایانش ابری با افزایش Scale و Stability (مقیاس و ثبات) سرویس‌ها و راه‌اندازی دیتاسنتری بزرگ و اختصاصی برای گسترش سرویس‌های IaaS و PaaS و فضای ذخیره‌سازی آروان خبر داد. او گفت:

این دیتاسنتر به‌شکل ماژولار و در ۱۲۰ ابرک طراحی شده که از تابستان ۱۳۹۹، ماژول اول آن آماده‌ی سرویس‌دهی می‌شود. مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس در پروژه‌ی مذکور برای ساخت این دیتاسنتر بیش از ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. استاندارد این دیتاسنتر tier 3+ است تا بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور بتواند سرویسی از همیشه پایدارتر به کاربران ابر آروان ارائه کند.

مقدس درادامه افزود در روزهای قطعی اینترنت، تعداد پکت‌ بر ثانیه بسیار افزایش یافت و به دو میلیون در ثانیه رسید و ابرآروان حتی شاهد حمله‌های دیداس بود. برای حل این مشکل، ترافیک مخرب را ابرآروان شناسایی و محدود کرد. همچنین راهکاری ارائه شد که مشکل پکت لاس در شبکه به‌طورکامل از بین رفت. به‌گفته‌ی مقدس، تغییرات ایجادشده در معماری کمک کرد ابرآروان با ساختن ۲،۰۰۰ ابرک در روز نیز مشکلی نداشته باشد.

مقدس گفت ابرآروان در حال پیاده‌سازی راهکار Local Storage است که در سال ۱۳۹۹ رونمایی خواهد شد. همچنین در سال آینده، ابرک‌های High Performance و IPv6 نیز ارائه می‌شوند. در برنامه‌ی توسعه‌ی ابرآروان، علاوه‌بر پاپ‌سایت‌های مبین‌نت و آسیاتک و هلند، پاپ‌سایت اختصاصی ابر آروان در تهران و پاپ ارمنستان نیز راه‌اندازی می‌شود.

با اینکه بسیاری از آروانی‌ها از ارائه‌ی خدمات به کاربران در زمان قطعی اینترنت سخن می‌گویند، این شرکت منتقدانی نیز دارد. به‌اعتقاد منتقدان، آروان در حالی مسیر رشد را می‌پیماید که رقیبی جدی در ایران ندارد؛ از‌این‌رو، به‌راحتی در فضای بی‌رقیبت می‌تواند سرویس‌دهی کند. انتقاد دیگر کیفیت ارائه‌ی سرویس این شرکت نوپا است که در برخی موارد کمتر از حد استاندارد است. این نکته‌ای بود که پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آروان، نیز به آن اشاره کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات