ذهنیت گوشتخوارها درباره وگانیسم چیست؟

سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
درصد زیادی از گوشت‌خوارها به سودمندی وگانیسم معتقد هستند؛ اما چه عواملی از روی‌آوردن آن‌ها به این نوع رژیم مانع می‌شود؟
تبلیغات

اغلب مردم بریتانیا گوشت‌خوارهای متعهدی هستند؛ اما این ذهنیت چقدر قدمت دارد؟ طبق پژوهش‌های جدید، اغلب گوشت‌خوارها وگانیسم را امری اخلاقی و به سود محیط‌زیست می‌دانند. به‌نظر می‌رسد معیارهایی مثل طعم و قیمت و راحتی از موانع اصلی اغلب افراد برای روی‌آوردن به وگانیسم است؛ در‌حالی‌که آنان به‌طورکلی با وگانیسم مخالف نیستند. با‌توجه‌به بهبود طعم جایگزین‌های غذایی و کاهش قیمت و دسترسی وسیع به آن‌ها، این ذهنیت چند پیام عمده برای آینده‌ی صنایع غذایی خواهد داشت.

طبق پژوهشی روی ۱۰۰ مرد و زن بزرگ‌سال بریتانیایی، ۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان وگانیسم را امری اخلاقی و ۷۰ درصد آن را به سود محیط‌زیست می‌دانستند؛ اما ۶۱ درصد به جذاب‌نبودن رژیم وگان و ۷۷ درصد به متناسب‌نبودن و ۸۸ درصد به دشواری آن اشاره کردند.

گیاهخواری

محدودیت‌های احتمالی دیگر مثل نگرانی برای سلامتی و انزوای اجتماعی اهمیت چندانی نداشتند؛ چراکه ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان وگانیسم را ازنظر اجتماعی پذیرفتنی دانستند و بیش از نیمی از آن‌ها به سالم‌بودن آن اشاره کردند. شاید موافقت گوشت‌خوارها با رژیم وگانیسم برای برخی افراد شگفت‌آور باشد؛ اما پژوهش‌های دیگری نیز به نتایج مشابهی رسیده‌اند. برای مثال، طبق یکی از پژوهش‌ها، تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها از ممنوعیت فعالیت کشتارگاه‌ها حمایت کردند.

از‌بین‌رفتن موانعی مثل ذائقه و قیمت و راحتی دسترسی یافته‌های قبلی را منعکس می‌کنند. طبق پژوهشی بریتانیایی، متداول‌ترین دلیل اغلب افراد برای روی‌نیاوردن به وگانیسم بسیار ساده است. آن‌ها می‌گویند: «من طعم گوشت را خیلی دوست دارم». دومین و سومین دلیل رایج مرتبط با تمایل‌نداشتن به وگانیسم قیمت گران جایگزین‌های گوشتی و مشکلات مربوط به ایده‌های غذایی است. طبق یافته‌ها، مدافعان حیوانات و محیط‌زیست با مسئله‌ی جالبی روبه‌رو می‌شوند؛ چراکه افراد از دلایل کاهش مصرف محصولات حیوانی کاملا آگاه هستند؛ اما اغلب آن‌ها تمایلی ندارند زیربار هزینه‌های وگانیسم بروند.

انگیزه‌ی غذایی

سال‌ها پژوهش روی عادت‌های غذایی نشان می‌دهد «قیمت» و «ذائقه» و «راحتی» سه عامل عمده برای انتخاب انواع غذا هستند. برای اغلب افراد، معیارهایی مثل اخلاق و تأثیر محیطی در این مثلث جایگاه چندانی ندارد. طبق پژوهش‌های تجربی، خوردن گوشت ممکن است دیدگاه مردم به هنجار خوردن حیوانات را تغییر دهد. در یکی از پژوهش‌ها، از شرکت‌کنندگان درخواست شد میزان نگرانی خود برای خوردن گاوها را اعلام کنند. قبل از پاسخ‌گویی، از شرکت‌کنندگان با آجیل و گوشت خشک گاو (یکی از میان‌وعده‌های پروتئین‌دار) پذیرایی شد.

پژوهشگران متوجه شدند خوردن میان‌‌وعده‌ی گوشت خشک به‌معنی اهمیت کمتری است که شرکت‌کنندگان برای خوردن گاوها قائل می‌شوند. مردم برای خوردن گوشت به‌دنبال دلایل قانع‌کننده نمی‌روند؛ بلکه معتقدند گوشت‌خواری دلایل خاص خود را دارد؛ درنتیجه، گسترش رفتار پیش‌فرض گوشت‌خواری می‌تواند مانعی برای استدلال شفاف درباره‌ی سیستم‌های غذایی باشد؛ بنابراین با‌توجه‌به انگیزه‌ی قراوان مردم برای گوشت‌خواری، چگونه می‌توان انتظار بحثی صادقانه و شفاف را درباره‌ی این موضوع داشت؟

به‌دلیل افزایش گیاه‌خواری در بریتانیا، مصرف محصولات لبنی کاهش یافته است

خوشبختانه همه‌چیز در حال تغییر و گستردگی و کیفیت و دسترسی به محصولات گیاهی در حال افزایش است. این پژوهش سپتامبر ۲۰۱۸ و چند ماه قبل از عرضه‌ی موفقیت آمیز سوسیس گیاهی Greggs منتشر شد. از آن زمان، مجموعه‌ی گسترده‌ای از محصولات وگان در سوپرمارکت‌های بریتانیا و رستوران‌ها و حتی بازارهای فست‌فود عرضه شدند. بدین‌ترتیب، گوشت‌خوارها به‌آسانی می‌توانند محصولات جانوری را جایگزین گوشت کنند. برای مثال، وقتی برند معروفی جایگزینی برای غذاهای گوشتی خود ارائه کند که کاملا با دیدگاه‌های اخلاقی و زیست‌محیطی افراد سازگار باشد و طعم آن با محصولات گوشتی تفاوتی نداشته باشد، چه دلیلی برای انتخاب محصول حیوانی وجود دارد؟

استیک گیاهی

استیک گیاهی

دسترسی گسترده به گزینه‌های وگانیسم به این معنی است که تعداد فزاینده‌ی افراد وگان و گیاه‌خوار و فلکسترین در بریتانیا انتخاب‌های گسترده‌تری پیش روی خود خواهند داشت. این دسترسی نه‌تنها می‌تواند مردم را به آزمایش گزینه‌های وگان تشویق کند؛ بلکه انگیزه‌ی افراد وگان و گیاه‌خوار برای پایبندی به رژیم خود را افزایش می‌دهد.

با گسترش انتخاب مشتری و افزایش رقابت، جادوی بازار آشکار می‌شود. افرادی که تصور می‌کنند تلاششان برای گیاه‌خواری در سال ۲۰۲۰ بیهوده است، تنها کافی است منتظر پیشنهادهای بهتر و ارزان‌تر غول‌های بزرگ تولید غذا بمانند. ناگفته نماند در آینده، پژوهش‌های بیشتری به گوشت‌های گیاهی اختصاص خواهد یافت و در‌عین‌حال، توسعه‌ی گوشت جانوری واقعی از سلول‌های بنیادی بدون نیاز به استفاده از جانوران صنعتی روبه‌رشد خواهد بود.

ارزان‌تر و خوشمزه‌تر

با اینکه جایگزین‌های گوشتی همواره در دهه‌ی آینده خوشمزه‌تر و مغذی‌تر و ارزان‌تر می‌شوند، احتمال ثابت‌ماندن صنایع گوشت جانوری وجود دارد. قطعا صنعت دام‌داری جانوری درباره‌ی افزایش محبوبیت وگانیسم نگران است؛ زیرا تقاضا برای گوشت و محصولات لبنی به‌طور چشمگیری در حال کاهش است؛ در‌حالی‌که بازار محصولات جایگزین به‌سرعت در حال رشد است.

در ایالات متحده، دو تولیدکننده‌ی عمده‌ی محصولات لبنی در ماه‌های اخیر ورشکسته شده‌اند. همچنین طبق گزارش‌ها، صنایع گوشتی و لبنی در دهه‌ی آینده دچار فروپاشی می‌شود و بدین‌ترتیب، گوشت‌خوارهای نه‌چندان متعصب بر سر دوراهی قرار می‌گیرند. اغلب گوشت‌خوارها با دلایل وگانیسم موافق هستند؛ اما به قیمت و طعم و راحتی دسترسی به جایگزین‌‌ها معترض‌اند. با کاهش قیمت جایگزین‌ها و گستردگی بیشتر آن‌ها، گوشت‌خوارها به‌دنبال راهی برای تطبیق با جایگزین‌های گوشتی می‌روند؛ ازاین‌رو در آینده‌ای نزدیک، طرفداران اندک کشتار غیرضروری حیوانات قطعا وجهه‌ی مناسبی نخواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات