پروژه‌ی مینرال به کمک صنعت کشاورزی می‌آید

یک‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت آلفابت در حال کار روی روشی است که با استفاده از آن، جهش بزرگی در صنعت کشاورزی ایجاد می‌شود.
تبلیغات

روزبه‌روز به جمعیت مردم افزوده می‌شود و یکی از مهم‌ترین موارد برای ادامه حیات بشر، غذا است. همان‌طور که اکنون برای اضافه شدن به میزان محصولات غذایی از تکنیک‌های کشاورزی صنعتی استفاده می‌شود، در آینده برای تغذیه مردم جهان نیاز به پیدا کردن روش‌های جدیدی است که تولیدات را چند برابر می‌کنند.

یکی از بخش‌هایی که گوگل پیش‌تر از آن برای انجام پروژه‌های بلند پروازانه و آینده‌نگرانه استفاده می‌کرد، اکنون در حال کار روی یک بخش جدید است که می‌تواند آینده کشاورزی را تغییر دهد. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، آزمایشگاه X شرکت آلفابت (Alphabet) پروژه‌ای به‌نام مینرال (Mineral) در دست دارد که برای بهبود شرایط کشاورزی صنعتی است.

پروژه‌ی مینرال سعی دارد با کار روی توسعه و آزمایش طیف زیادی از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف، روی تولید غذا و کشاورزی در ابعاد وسیع تمرکز کند. این موارد شامل زمینه‌های مختلفی می‌شوند که از آن‌ها می‌توان هوش مصنوعی، شبیه‌سازی، ‌حسگرها، رباتیک و موارد دیگر را نام برد.

صنعت کشاورزی Alphabet X

اخیرا پستی در فضای مجازی منتشر شده است که چشم‌انداز این پروژه را تشریح می‌کند. طبق متن منتشرشده، هدف اصلی این پروژه حل مسائل پایداری تغذیه انسان‌ها در آینده است. این موارد شامل تغذیه جمعیت در حال رشد زمین و تولید محصولات با کارایی بیشتر با درک چرخه‌ی رشد و الگوهای آب‌ و‌ هوایی است. مسئولان این پروژه همچنین امیدوار هستند که بتوانند زندگی زمین و گیاهان را مدیریت کنند؛ زیرا اثرات تغییر اقلیمی به مرور زمان اکوسیستم‌ها را پیچیده می‌کند و این مسئله ممکن است به این سیاره آسیب برساند.

در سایت پروژه‌‌ی مینرال نوشته شده است:

برای تغذیه جمعیت در حال رشد جهان، صنعت کشاورزی باید بتواند در ۵۰ سال آینده بیشتر از آن‌چه در ۱۰ هزار سال گذشته تولید کرده است، مواد غذایی ارائه دهد. این در حالی است که تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود محصولات ما کمتر تولید شوند.

الیوت گرنت، سرپرست پروژه‌ی مذکور، توضیح داد:

همان‌طور که میکروسکوپ منجر به تحولی در نحوه کشف و مدیریت بیماری‌ها شد، ما امیدواریم که ابزارهای بهتر بتوانند صنعت کشاورزی را قادر سازند تا نحوه رشد مواد غذایی را متحول کند. طی چند سال گذشته من و تیمم در حال توسعه ابزارهایی هستیم که آن را کشاورزی محاسباتی می‌نامیم. با استفاده از آن‌ها کشاورزان، پرورش دهندگان، گیاه‌شناسان و دانشمندان به انواع جدیدی از سخت‌افزار، نرم‌افزار و سنسورها برای جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مربوط به پیچیدگی جهان گیاهان دست پیدا می‌کنند.

دستگاه Plant ‌‌Buggy و کارایی آن

دستگاه Plant Buggy می‌تواند همه‌ی داده‌های یک گیاه را مورد بررسی قرار دهد

یکی از اولین دستگاه‌های ساخته‌شده، یک نمونه اولیه از ماشین چهارچرخی است که آن را Plant ‌‌Buggy نامیده‌اند. این وسیله می‌تواند محصولات، خاک و سایر عوامل محیطی را با استفاده از دوربین، حسگر و باقی تجهیزات پردازش خود مورد بررسی قرار دهد. Plant ‌‌Buggy اطلاعات جمع‌آوری‌شده را با تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های آب‌وهوا ترکیب می‌کند. حاصل این عملیات، تولید مدل‌های پیش‌بینی کننده‌ی وضعیت رشد گیاه در آینده است که با استفاده از یادگیری ماشینی و تکنیک‌های آموزش هوش مصنوعی ایجاد می‌شود. تیم مینرال می‌گوید در حال ‌حاضر از نمونه‌های اولیه برای مطالعه سویا در ایلینوی و توت فرنگی در کالیفرنیا استفاده می‌کند.

plant buggy

در سایت مینرال درباره‌ی این دستگاه نوشته شده است:

طی چند سال گذشته، Plant ‌‌Buggy در مزارع توت فرنگی کالیفرنیا و مزارع سویا ایلینوی حرکت کرده و تصاویر باکیفیتی از گیاهان به وسیله آن جمع‌آوری شده است. هر کدام از توت‌ها و لوبیا‌ها توسط این ماشین شمرده و طبقه‌بندی شده است. تا به امروز تیم مینرال طیف وسیعی از محصولات مختلف مانند خربزه، توت، کاهو، دانه‌های روغنی و جو را از کاشت تا برداشت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

گرنت در بخشی از توضیحات خود گفته است این تیم با کشاورزان، پرورش‌دهندگان گیاهان و سایر کارشناسان در این زمینه برای رسیدن به راه ‌حل‌هایی که می‌توانند برای آینده‌ی جهان مفید باشد، همکاری می‌کند. اما نباید این مسئله را فراموش کنیم که مینرال یک پروژه‌ی بلندپروازانه و سابقه‌ی آلفابت در این زمینه بسیار خوب است. این شرکت پیش‌تر روی پروژه‌ی دیگری به‌نام Waymo کار می‌کرد. این پروژه که به اتومبیل‌های خودران مربوط می‌شد، اکنون به یک شرکت پیشرو در این زمینه تبدیل شده است؛ درنتیجه می‌توان به آینده مینرال امیدوار بود.

دستگاه plant buggy

سرپرست تیم درباره‌ی هدف نهایی پروژه‌ی مینرال گفت:

اگر بتوان تک‌تک گیاهان را مورد بررسی قرار داد و دقیقا تغذیه مورد نیازشان را به آن‌ها ارائه کرد، چه می‌شود؟ اگر ما بتوانیم راز محرک‌های ژنتیکی و محیطی عملکرد گیاهان را متوجه شویم چطور؟ اگر بتوان روش‌های ظریف ارتباط یک گیاه با محیط اطرافش را اندازه‌گیری کرد یا بتوان برای ماندگاری بالاتر یک محصول آن را با یک قطعه زمین مطابقت داد چه می‌شود؟ ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم این سؤال‌ها را از خود گیاهان بپرسیم و به لطف همکارانمان اصلا نیازی به این کار نبود. اکنون ما با همکاری کشاورزان، پرورش‌دهندگان گیاه و متخصصان سراسر جهان در حال یافتن راه‌هایی جدید برای درک بهتر دنیای گیاهان هستیم.

پروژه‌ی آلفابت می‌تواند آینده‌ی بشر را تغییر دهد و زندگی آیندگان را بهتر کند. اگر بتوان از کشاورزی محاسباتی استفاده کرد، دیگر لازم نیست نگران نبود مواد غذایی در آینده شویم. نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی آینده کشاورزی جهان چیست؟ آیا می‌توانیم بدون آسیب زدن به طبیعت و زمین، محصولات بیشتری برای جمعیت زیاد انسان‌ها تولید کنیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات