گوگل تغییرات جدید موتور جستجو را معرفی کرد

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
موتور جستجوی گوگل در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو میزبان ابزار تصحیح نوشتار متن و نمایش پاراگراف صفحات وب و ابزار بخش‌بندی ویدئو به‌صورت خودکار خواهد شد.
تبلیغات

گوگل امروز رویداد مهمی تحت عنوان Seach On با محوریت موتور جستجوی خود برگزار کرد که در بخشی از آن شاهد اشاره به مجموعه‌ی جدیدی از بهبودهایی بودیم که قرار است در موتور جستجوی گوگل اعمال شوند. گوگل می‌گوید تغییراتی که به‌تازگی معرفی شده‌اند در هفته‌ها و ماه‌های آینده به Google Search راه پیدا می‌کنند. گوگل با معرفی قابلیت‌های جدید در تلاش است با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (Machine Learning) نتایج جستجوی بهتری به کاربران ارائه دهد.

مهم‌ترین تغییر، ابزار بررسی املا است. گوگل می‌گوید این ابزار جدید می‌تواند حتی جملاتی را که املای بسیار ضعیفی دارند تشخیص دهد. بر اساس گفته‌های پرابهاکار راگوان، مدیر واحد جست‌وجو در گوگل، ۱۵ درصد از سؤالاتی که به‌صورت روزانه در گوگل جست‌وجو می‌شوند سؤالاتی هستند که گوگل پیش‌تر هرگز آن‌ها را ندیده است؛ این یعنی گوگل باید همواره در تلاش برای بهبود نتایج جست‌وجو در پلتفرم خود باشد. راگوان می‌گوید بخشی از ۱۵ درصد یادشده، سؤالاتی هستند که با املای غلط نوشته می‌شوند. 

آپدیت قابلیت Did you mean جست و جو گوگل / Google Search

طبق گفته‌های کتی ادواردز، قائم‌مقام بخش مهندسی گوگل، به‌طور میانگین یک مورد از هر ۱۰ جست‌جوی گوگل به‌‌صورت غلط نوشته می‌شوند. گوگل مدت‌ها است از قابلیت «?Did you mean» (آیا منظور شما ... بود؟» برای درست کردن املای غلط جمله‌ها استفاده می‌کند. تا پایان ماه جاری میلادی یعنی حدودا دو هفته‌ی دیگر، به‌روزرسانی بسیار مهم و بزرگی در قابلیت ?Did you mean گوگل اعمال خواهد شد.

گوگل می‌گوید نسخه‌ی بهبودیافته‌ی ?Did you mean از الگوریتم جدیدی که برپایه‌ی شبکه‌ی عصبی متشکل‌ از ۶۸۰ میلیون پارامتر توسعه داده شده است برای بررسی املاء جملات بهره می‌گیرد. قائم‌مقام بخش مهندسی در گوگل می‌گوید موتور جست‌وجو در کمتر از سه میلی‌ثانیه پس از فشرده شدن دکمه‌ی جست‌وجو توسط کاربر، الگوریتم مورد بحث را به‌ راه می‌اندازد. گوگل می‌گوید قابلیت ?Did you mean به‌لطف شبکه‌ی عصبی جدید می‌تواند بهتر از قبل جملات غلط را تصحیح کند و درنهایت نتایج دقیق‌تری به کاربر ارائه دهد. 

یک مورد از هر ۱۰ جستجوی گوگل با املای غلط نوشته می‌شود

موتور جستجوی گوگل قرار است میزبان تغییر دیگری هم بشود. بر اساس گفته‌ی شرکت اهل مانتین‌ویو، موتور جستجوی گوگل از این پس می‌تواند به‌جای کل صفحات وب، صرفا متن‌های مستقل صفحات وب را فهرست کند.

برای مثال، اگر کاربران عبارت «چگونه می‌توانم بفهمم که پنجره‌های خانه‌ام شیشه‌ی ضد اشعه‌ی ماوراء بنفش دارند؟.» الگوریتم جدید می‌تواند یک پاراگرافِ به‌خصوص را در انجمن‌های آنلاین پیدا کند و به‌ نمایش بگذارد. بر اساس گفته‌های ادواردز، هنگامی که الگوریتم جدید در ماه آینده‌ی میلادی آغازبه‌کار کند، می‌تواند هفت درصد بهتر از قبل به سؤالاتی که در همه‌ی زبان‌ها پرسیده می‌شوند پاسخ دهد. 

نمایش پاراگراف صفحه وب در جست و جو گوگل / Google Search

گوگل همچنین می‌گوید در تلاش است با استفاده از هوش مصنوعی، جستجوهای گسترده‌تر را به چند زیرمجموعه تقسیم کند تا درنهایت نتایج دقیق‌تری روی صفحه به‌ نمایش دربیایند (برای مثال کمک برای پیدا کردن وسایل ورزشی برای آپارتمان‌های کوچک در برابر ارائه‌ی اطلاعات عمومی درباره‌ی وسایل ورزشی.)

پیکسل 4a 5G درحال نمایش نتایج ویدیویی بازی جست و جو گوگل / Google Search

در نهایت گوگل قصد دارد از سیستم بینایی رایانه‌ای (Computer Vision) و تشخیص گفتار (Speech Recognition) برای تقسیم خودکار ویدئوها به چند بخش و برچسب‌گذاری هر بخش استفاده کند. این ابزار جدید قرار است نسخه‌ی خودکار ابزاری باشد که یوتیوب از مدتی پیش ارائه می‌دهد. ابزار مورد بحث یوتیوب ویدئوها را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کند تا کاربر به‌سادگی به هر بخش دسترسی داشته باشد، بااین‌حال ابزار یادشده تنها روی ویدئوهایی اعمال می‌شود که صاحب کانال در بخش توضیحات آن‌ها زمان دقیق آغاز و پایان هر بخش را مشخص کند.

بدین ترتیب ابزار جدیدی که از بینایی رایانه‌ای و تشخیص گفتار استفاده می‌کند می‌تواند ویدئوهای مختلف نظیر ویدئوهای آشپزی و ویدئوهای ورزشی را بخش‌بندی کند. پس از بخش‌بندی ویدئوها، هر بخش به‌صورت جداگانه قابلیت نمایش در نتایج جست‌وجو دارد. گوگل قبلا اقدام مشابهی برای پادکست انجام داده است، بدین صورت که اپیزودهای خاصی از پادکست‌ها را در بخش جست‌وجو به‌نمایش درمی‌آورد. درکنار این‌ها، گوگل در جریان برگزاری مراسم Search On اعلام کرد امکان جست‌وجو برای موسیقی با استفاده از زمزمه یا آهنگ خواندن را فراهم می‌کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی تغییرات موتور جست و جوی گوگل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات