تماشای طبیعت در تلویزیون حال شما را خوب می‌کند

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مطالعه جدیدی نشان داد که تماشای تصاویر طبیعت با کیفیت بالا در تلویزیون، می‌تواند روحیه افراد را بالا ببرد و احساس غم و خستگی را در آن‌ها کاهش دهد.
تبلیغات

براساس مطالعه جدیدی که به‌تازگی در مجله روانشناسی محیط منتشر شده است، تماشای برنامه‌های طبیعت با کیفیت بالا در تلویزیون می‌تواند روحیه افراد را بالا ببرد، احساسات منفی را کاهش دهد و به رفع خستگی ناشی از ماندن در خانه در دوران قرنطینه کمک کند.

این تحقیق همچنین نشان داده است که تجربه تماشای طبیعت در واقعیت مجازی می‌تواند حتی مزایای بیشتری داشته باشد، احساسات مثبت را تقویت کند و ارتباط افراد را با دنیای طبیعی افزایش دهد.

در این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاه اکستر انجام شد، در طی آزمونی پژوهشگران از ۹۶ شرکت‌کننده خواستند ویدئویی تماشا کنند که در آن فردی کار خود را در یک شرکت لوازم اداری توصیف می‌کرد. تماشای این ویدئو در تمام ۹۶ شرکت‌کننده  احساس خستگی ایجاد کرد. آن‌ها سپس صحنه‌های یک صخره مرجانی زیر آب را به یکی از سه روش مختلف تجربه کردند: در تلویزیون؛ در یک هدست واقیعت مجازی (VR) با استفاده از فیلم ۳۶۰ درجه و در یک هدست واقعیت مجازی با استفاده از تصاویر تعاملی کامپیوتری.

این گروه پژوهشی دریافت که تمام روش‌های مشاهده ویدئو دوم، احساسات منفی مانند غم و اندوه را در شرکت‌کنندگان کم می‌کند و‌ همچنین به‌طور قابل توجهی خستگی را در آن‌ها کاهش می‌دهد. بااین‌حال در این مطالعه مشخص شد که فقط تجربه واقعیت مجازی تعاملی منجر به افزایش احساسات مثبت، مانند خوشبختی می‌شود و احساس ارتباط افراد با طبیعت را تقویت می‌کند.

نیکی یئو، محقق اصلی این مطالعه، معتقد است این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد؛ به‌خصوص ‌برای افرادی که باید مدت طولانی در خانه بمانند:

نتایج ما نشان می‌دهد که صرف تماشای طبیعت ازطریق تلویزیون می‌تواند به بهبود خلق و خوی افراد و مبارزه با خستگی کمک کند. باتوجه ‌به اینکه قرنطینه‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ مردم در سراسر جهان را با محدودیت دسترسی به محیط‌های طبیعی و گردشگری مواجه کرده است، این مطالعه نشان می‌دهد که تماشای برنامه‌های طبیعت ممکن است راهی مناسب برای بهره‌مندی افراد از طبیعت به شکل دیجیتال شود.

دکتر متیو وایت، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید:

ما به‌ویژه از مزایای بیشتری که ممکن است تجربه‌های تماشای تصاویر طبیعت ارائه دهد بسیار هیجان‌زده هستیم. واقعیت مجازی می‌تواند به ما کمک کند تا روحیه افرادی که نمی‌توانند به‌راحتی به دنیای طبیعی دسترسی پیدا کنند تقویت کنیم؛ مانند بیماران بستری در بیمارستان یا بیماران نیازمند به مراقبت‌ طولانی‌مدت. استفاده از تصاویر طبیعت ممکن است به تشویق ارتباط عمیق‌تری با طبیعت در جمعیت‌های سالم نیز کمک کند؛ مکانیزمی ‌که می‌تواند رفتارهای بیشتر برای محافظت از محیط ‌زیست را تقویت و مردم را به محافظت و حفظ طبیعت در دنیای واقعی ترغیب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات