آمار فروش کامپیوترهای شخصی پس از پایان دوران مهاجرت به ویندوز 10 کاهش می‌یابد

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
افزایش فروش کامپیوترهای شخصی به‌‌دلیل به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ بالاخره به‌پایان می‌رسد و در آن زمان، احتمالا با کاهش فروش روبه‌رو خواهیم شد.
تبلیغات

شرکت‌های تحلیل بازار کامپیوترهای شخصی قبلا پیش‌بینی کرده بودند آمار مناسب فروش سیستم‌ها در سال ۲۰۱۹، نشان‌دهنده‌ی اوج‌گیری بازار پس از یک دهه رکود نسبی خواهد بود. گارتنر یکی از همان شرکت‌ها بود که اکنون در تحلیلی جدید، آب سردی روی پیش‌بینی‌های گذشته ریخته است. کارشناسان این شرکت تخمین می‌زنند پس از فروکش‌کردن موج مهاجرت از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰، فروش کامپیوترهای شخصی باردیگر کاهش خواهد یافت.

گارتنر درادامه‌ی گزارش تحلیلی‌اش پیش‌بینی می‌کند آمار فروش جهانی دستگاه‌ها (مجموع کامپیوترهای شحخصی و تبلتها و گوشی‌های هوشمند) در سال ۲۰۲۰ با افزایش ۰/۹ درصدی همراه خواهد بود. پیش‌بینی جذاب دیگر درزمینه‌ی گوشی‌های هوشمند 5G ارائه می‌شود. گارتنر می‌گوید سهم گوشی‌های 5G از بازار از ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۴۳ درصد در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید.

گزارش جدید گارتنر پیش‌بینی می‌کند مایکروسافت احتمالا در سال ۲۰۲۰، سرانجام به هدف بلندپروازانه‌ی خود، یعنی یک‌میلیارد کامپیوتر شخصی مجهز به ویندوز ۱۰، خواهد رسید. ردموندی‌ها این هدف را برای سال ۲۰۱۷ یا در بدترین حالت سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده بودند. یک‌میلیارد سیستم مجهز به ویندوز ۱۰ به‌اندازه‌ی ۸۰ درصد کامپیوترهای شخصی موجود در بازار خواهد بود. معاون ارشد مایکروسافت در بخش زندگی مدرن و جست‌وجو و دستگاه‌ها، یوسف مهدی، سپتامبر سال گذشته توییت کرده بود که این شرکت به آمار ۹۰۰ میلیون نصب ویندوز ۱۰ رسیده است.

مهاجرت کاربران تجاری از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰، فروش کامپیوترهای شخصی را در سطح جهانی بهبود داد. گزارش گارتنر با اشاره به این حقیقت ادعا می‌کند که با از‌بین‌رفتن چنین موجی، فروش کامپیوترهای شخصی کاهش خواهد یافت. البته رخدادهای دیگری هم در دنیای کامپیوترهای شخصی در حال وقوع هستند. برای مثال، چینی‌ها تلاش می‌کنند کامپیوترهای شخصی ساخت خارج را با نمونه‌های داخلی جایگزین کنند. به‌علاوه، برخی از شرکت‌های کوچک هنوز واکنشی به پایان پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ نشان نداده‌اند و شاید در آینده به افزایش فروش کامپیوترها کمک کنند.

پیش بینی فروش کامپیوترهای شخصی

رانجیت اتوال، یکی از محققان ارشد گارتنر، در بیانیه‌ای درباره‌ی پیش‌بینی جدید این شرکت گفت:

آینده‌ی بازار کامیپوترهای شخصی به‌راحتی پیش‌بینی نمی‌شود؛ چراکه در آینده، شاهد عرضه‌ی سیستم‌عاملی به‌نام ویندوز ۱۱ نخواهیم بود و درعوض، ویندوز ۱۰ در دوره‌های زمانی منظم، به‌روزرسانی دریافت خواهد کرد. درنتیجه، چرخه‌ی ارتقای سخت‌افزاری سخت‌افزارهای کامپیوتر شخصی نشئت‌گرفته از عرضه‌ی نسخه‌ی جدید ویندوز به‌پایان خواهد رسید.

گارتنر از میان دسته‌های متعدد کامپیوتر شخصی، افزایش فروش را فقط برای دستگاه‌های حرفه‌ای با قابلیت حمل بالا (Ultramobile) پیش‌بینی می‌کند. این دسته از کامپیوترها دسته‌ای کوچک، اما در حال رشد را از کل بازار به خود اختصاص می‌دهند. ناگفته نماند دستگاه‌های میان‌رده و معمولی با قابلیت حمل بالا، در سال‌های آتی با کاهش فروش روبه‌رو خواهند شد.

در دسته‌ی گوشی‌های هوشمند، می‌توان افزایش فروش را برای سال جاری پیش‌بینی کرد. مهاجرت به محصولات مبتنی‌بر 5G رشد فروش را به‌همراه خواهد داشت و بازار گوشی‌های هوشمند را به ۱/۷۷۷ میلیارد دستگاه خواهد رساند. البته گارتنر می‌گوید فروش این دسته از محصولات پردازشی نیز پس از پایان‌یافتن موج مهاجرت به 5G، با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات