تحلیل‌های جدید خبر از رشد بازار گوشی‌ های هوشمند در سال جاری میلادی می‌دهد

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌بینی مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، به لطف فناوری 5G عرضه گوشی‌های هوشمند ۱٫۷ درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.
تبلیغات

مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر پیش‌‌بینی سالانه خود از عرضه‌ی دستگاه‌های محاسباتی و گوشی‌های هوشمند را منتشر کرد. براساس این پیش‌بینی در اوایل سال ۲۰۲۰، گوشی‌های هوشمند اولین افزایش در میزان عرضه را تجربه خواهند کرد. تحلیل‌گران این مؤسسه اعتقاد دارند که موج ناشی از فناوری 5G، سبب افزایش تعداد کل دستگاه‌های فروخته‌شده به میزان ۲٫۱۶ میلیارد خواهد شد. این محصولات شامل کامپیوترها، گوشی‌های موبایل، ساعت‌های هوشمند و تمامی دستگاه‌های محاسباتی هستند. درواقع حمل‌و‌نقل دستگاه‌های مذکور نسبت به سال ۲۰۱۹، در حدود ۰٫۹ درصد رشد خواهد داشت.

چنین روندی تا حدودی وضعیت را برای تولید‌کنندگان سخت‌افزار دگرگون می‌کند که سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند. این شرکت‌ها در بازه‌ی زمانی یادشده، با چالش‌ها و رقبای متعددی از جمله گوشی‌های موبایل، کاهش چشم‌گیر روند تولید محصولات جدید و اشباع بالای مالکیت دستگاه‌های محاسباتی در بازارهای کلیدی روبه‌رو بوده‌اند. در بخش مربوط به کامپبوترها نیز قسمت بزرگی از جامعه، خرید گوشی‌های هوشمند که رفته‌رفته هوشمندتر و بزرگ‌تر می‌شوند را به خرید دستگاه‌های بزرگ کامپیوتری ترجیح دادند.

Gartner forecast 2020

البته باید توجه داشت که آمار مربوط به عرضه‌ی محصولات مستقیما برابر با میزان فروش نیست، اما این میزان نشان می‌دهد که چه تعدادی از محصولات برای فروش در آینده سفارش داده شده است. آمار عرضه هنگامی که مقدم بر میزان فروش در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند منجر به نتایج اغراق‌آمیزی در رابطه با عرضه‌ی بیش از حد و کاهش کلی معیارها شود.

ارقام وعده داده‌شده توسط مؤسسه‌ی مذکور در قیاس با سال ۲۰۱۹، رشدی ۱٫۷ درصدی در میزان عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند را نشان می‌دهد. درواقع براساس این گزارش، ۱٫۷۸ میلیارد گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ سفارش داده خواهد شد. انتظار می‌رود این رشد به دلیل گسترش بازار چین و سایر بازارهای نوظهور، در کشورهای آسیاییِ حاشیه‌ی اقیانوس آرام باشد. براساس تحلیل‌های مؤسسه‌ی گارتنر، در سال ۲۰۲۱ میزان گوشی‌های هوشمند فروخته شده با اندکی کاهش، ۱٫۷۷ میلیارد دستگاه خواهد بود. لازم است یادآور شویم، در سال ۲۰۱۹ عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند ۲ درصد کمتر از سال پیش از آن بود. 

شرکت تحقیقاتی دیگری با نام کانترپوینت (Counterpoint) که در حال تحلیل سهم تک‌تک سازندگان تلفن همراه در بازار است، گفته بود که سامسونگ با سهمی ۲۱ درصدی در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹، همچنان بزرگ‌ترین سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند باقی خواهد ماند. ارقام نهایی این مؤسسه طی هفته‌ی آینده منتشر خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که گروه BBK که مالک اوپو، ویوو، Realme و وان‌پلاس است باتوجه به رشد پرسرعت خود، در آینده سامسونگ، اپل و هواوی را پشت سر گذاشته و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی این حوزه شود.

در هر حال، پیش‌بینی می‌شود بازار دستگاه‌های مبتنی‌بر فناوری 5G، در حدود ۱۲ درصد از عرضه گوشی‌های هوشمند را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دهد. اما با کاهش قیمت دستگاه‌های 5G و همه‌گیر شدن این فناوری، گارتنر انتظار دارد گوشی‌های هوشمندی که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کنند در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۴۳ درصد از بازار تلفن‌های همراه را تصاحب کنند.

Gartner forecast 2020

اگرچه در سال ۲۰۱۹ محصولات الکترونیکی در کل کاهش فروش را تجربه کردند، اما حمل‌و‌نقل کامپیوترها اندکی رشد داشت. با این حال طی امسال در بخش مربوط به محصولات مذکور عملکرد ضعیفی را شاهد خواهیم بود و تنها ۲۵۱ میلیون کامپیوتر سفارش داده می‌شود. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز این روند کاهشی ادامه خواهد یافت. عمده‌ترین دلیل کاهش فروش کامپیوترها، توقف روند مهاجرت کاربران به ویندوز ۱۰ مایکروسافت اعلام شده است. به عبارتی تمامی کسانی که می‌خواستند از ویندوز ۱۰ استفاده کنند، سال گذشته با خرید دستگاه‌های جدید این کار را انجام دادند و حالا این روند کم و بیش متوقف شده است.

در نهایت دو عامل ممکن است در میزان حمل‌و‌نقل دستگاه‌های محاسباتی طی سال جاری تأثیرگذار بوده یا حداقل جریان‌های دیگری را در بازار سخت‌افزار برجسته کنند. اولین عامل، نقشی است که امکان دارد کروم‌بوک‌ها در بازار کامپیوترها ایفا کنند. این محصولات در سال گذشته رشد سریعی داشتند و حتی امسال مدل‌های بیشتری از این سری روانه‌ی بازار می‌شود؛ مدل‌هایی که سازندگان سخت‌افزار امید دارند تا با عملکرد بالای خود، کاربران بیشتری را جذب کنند.

دومین عامل، توانایی ساعت‌های هوشمند در ایجاد تغییر در روند کلی بازار است. دستگاه‌های یادشده در سه‌ماهه‌ی سوم سال قبل، ۴۲ درصد حمل‌و‌نقل بیشتری را داشته‌اند و در کل ۱۴ میلیون ساعت هوشمند به فروش رسیده است. درحالی‌که برخی مدل‌ها فروش خوبی را داشته‌اند، بزرگ‌ترین موفقیت مربوط به اپل‌واچ است که با افزایش فروش ۵۱ درصدی، پا را فراتر از روند معمول بازار ساعت‌های هوشمند گذاشته است. با نگاهی به چند فصل گذشته، دسته‌بندی پوشیدنی‌ها، خانه و لوازم جانبی اپل که ساعت‌های اپل نیز بخشی از آن است، توانسته دسته‌بندی‌های دیگر سخت‌افزاری از جمله رسته‌ی مک‌ها را پشت سر بگذارد. ادامه‌ی روند کنونی و پیوستن رقبای جدید به این حوزه، در آینده دیدنی خواهد بود.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات