پینین‌ فارینا و روکس کلاه ایمنی خنک‌شونده با آب طراحی کردند

پنج‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کلاه ایمنی پینین فارینا باهدف استفاده در مسابقات اتومبیلرانی طراحی و ساخته‌ شده است، اما این فناوری می‌تواند کاربردهای زیادی در صنعت موتورسیکلت داشته باشد.
تبلیغات

در بین بزرگان صنعت خودروسازی دنیا، شرکت پینین‌فارینا به‌دلیل طراحی‌های زیبای خودروهای اسپرت و قدرتمند شناخته‌شده است. البته طراحی بدنه خودرو تنها یکی از زمینه‌های تخصصی کاری این شرکت ایتالیایی معروف است. این شرکت در نمایشگاه صنعت مسابقات در ایندیاناپولیس از آخرین محصول خود که با همکاری شرکت تولیدکننده کلاه ایمنی روکس تولید شده است رونمایی کرد؛ کلاه ایمنی مسابقه پیشرفته که با آب‌خنک می‌شود.

کلاه ایمنی موتورسیکلت

اگرچه این کلاه‌های ایمنی برای مسابقات اتومبیلرانی ساخته‌شده‌اند، ویژگی‌ها و فناوری‌های بسیاری را شامل می‌شوند که ممکن است برای موتورسیکلت‌ها نیز مفید باشند. مهم‌ترین تکنولوژی به‌کاررفته در این کلاه‌ها، سیستم خنک‌کننده آبی آن است که با استفاده از گردش آب با دمای ۱۱ درجه سلسیوس در سرتاسر کلاه باعث خنک شدن سر راننده می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید، داخل کابین خودروهای مسابقه‌ای بسیار گرم می‌شود؛ این کلاه ایمنی می‌تواند به سیستم خنک‌کننده لباس راننده هم متصل شود. حال فرض کنید در یک روز داغ تابستانی در حال موتورسواری هستید، استفاده از کلاه‌های خنک‌شونده می‌تواند سرمایش مطبوعی را برای سر موتورسوار فراهم کرده و بنابراین لذت موتورسواری را دوچندان کند.

این تنها یکی از ویژگی‌های این کلاه ایمنی است. در کنار خنک کردن سر، یک لوله نوشیدنی داخلی نیز وجود دارد. پوسته‌ی آن از فیبرکربن سبک است. این سیستم همچنین دارای میکروفون یکپارچه و سیستم بلندگوهای حذف‌کننده صدای اضافه محیط است. تمام آنچه برای کار با موتورسیکلت لازم است یک اتصال بلوتوث به تلفن یا GPS خواهد بود.

کلاه ایمنی موتورسواری BMW

تعجب‌آور نیست که نوآوری‌های صنعت مسابقات سرانجام به‌سمت بازار تجاری حرکت می‌کنند. البته در ابتدا باید این کلاه ایمنی به‌صورت گسترده در بین رانندگان مسابقه پذیرفته و به‌کار برده شود. سپس صنعت موتورسیکلت کم‌کم به‌سوی استفاده از این کلاه‌ها کشیده می‌شود. باتوجه به قیمت ۱۲۰۰ تا ۵۰۰۰ دلاری این کلاه‌ها، به‌احتمال‌زیاد به‌زودی شاهد استفاده‌ی گسترده از کلاه‌های خنک‌شونده با آب در بین موتورسواران نخواهیم بود. استفاده از کیسه هوای مخصوص موتورسیکلت‌ها نیز همین فرایند را طی کرد. زمانی نه‌چندان دور کمتر موتورسواری از آن استفاده می‌کرد ولی امروزه فرقی نمی‌کند چه موتورسیکلتی سوار می‌شوید؛ استفاده از آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر، معمول‌تر و آسان‌تر شده است. شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، یک کلاه ایمنی خنک‌شونده با آب بخشی از تجهیزات استاندارد تابستانی موتورسیکلت باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات