اسپیس ایکس سامانه فرار اضطراری کرو دراگون را باموفقیت آزمایش کرد

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
با موفقیت اسپیس ایکس در آزمایش لغو پرتاب امروز، گام بزرگ بعدی برای فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon)، حمل فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود.
تبلیغات

اسپیس ایکس امروز عصر به وقت ایران، یکی از واپسین آزمایش‌های پروازی بزرگش برای ناسا را باموفقیت انجام داد. با اتمام این آزمایش، سرانجام مسیر اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان آمریکایی به فضا بیش از همیشه هموار شده است. در پرواز امروز سامانه‌ی فرار اضطراری فضاپیمای کرو دراگون آزمایش شد و درجریان آن اسپیس ایکس از عمد یکی از راکت‌های فالکون ۹اش را درمیانه‌ی آسمان منفجر کرد.

وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی تحت آزمایش، کپسول مسافربری جدیدی بود که اسپیس ایکس آن را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری برای ناسا ساخته است. سازمان فضایی آمریکا پیش از آنکه اجازه‌ی پرواز سرنشین‌دار کرو دراگون را صادر کند، می‌خواست اطمینان یابد که وسیله‌ی نقلیه‌ی جدید اسپیس ایکس می‌تواند در صورت وقوع هر نوع رخداد غیرمنتظره درطول پرتاب از فضانوردانش محافظت کند. پرواز آزمایشی امروز عصر با نام آزمایش لغو پرتاب به‌کلی در راستای تحقق همین هدف انجام شد.

اسپیس ایکس برای انجام آزمایش اخیر یک پرتاب شکست‌خورده را شبیه‌سازی کرد تا نشان دهد که فضاپیمایش می‌تواند باوجود انفجار راکت سالم باقی بماند و از سرنشین‌هایش محافظت کند. بنجی رید، مدیر مأموریت خدمه در اسپیس ایکس در کنفرانس مطبوعاتی پیش از پرتاب در فلوریدا بر اهمیت تمرین‌های آزمایشی از این نوع تأکید کرد.

Crew Dragon / کرو دراگون

فضاپیمای کرو دراگون سوار بر راکت فالکون ۹ روی سکوی پرتاب

درون بدنه‌ی کرو دراگون، ۸ موتور سوپردریکو تعبیه شده است تا در صورت بروز نقص فنی در راکت حامل فضاپیما روشن شوند. این پیشرانه‌ها می‌توانند فضاپیما را به بالا برانند و از راکت دور کنند. به‌محض آنکه کرو دراگون در فاصله‌ای ایمن قرار بگیرد، کپسول چهار چتر نجاتش را باز خواهد کرد و به آرامی درون اقیانوس اطلس خواهد افتاد. سپس قایق نجات با کپسول ملاقات خواهد کرد و خدمه‌ی داخل آن را از آب خواهد گرفت.

اسپیس ایکس پیش‌تر سامانه‌ی فرار را روی زمین آزمایش کرده بود؛ اما ناسا و این شرکت می‌خواستند عملکرد پیشرانه‌های سوپردریکو را حین صعود کپسول در آسمان و سوار بر راکت آزمایش کنند. در صورتی که در آینده بدترین سناریوی ممکن حین پرتاب اتفاق بیفتد، سامانه‌ی فرار می‌تواند جان فضانوردان را حفظ کند.

Crew Dragon / کرو دراگون

لحظه‌ی پرتاب کرو دراگون

اسپیس ایکس امروز یکشنبه در ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی (۱۹ به وقت ایران) یکی از راکت‌های پیش‌تر مصرف‌شده‌ی فالکون ۹اش را به‌همراه کپسول کرو دراگون سوار بر آن از کیپ کاناورال فلوریدا پرتاب کرد. ۸۴ ثانیه پس از پرتاب، وقتی راکت و کپسول تحت شدیدترین تنش حین پرتاب بودند، موتورهای سوپردریکو روشن و موتورهای اصلی راکت خاموش شدند. کرو دراگون سپس با اتکا به پیشرانه‌هایش در آسمان پرواز کرد و درنهایت باموفقیت درون اقیانوس اطلس افتاد.

همان‌طور که اسپیس ایکس انتظار داشت، راکت فالکون ۹ اندکی پس از جدا شدن کرو دراگون با سوختن در شعله‌های آتش از دست رفت. رید پیش از پرتاب گفت، اسپیس ایکس انتظار دارد که راکت همچون گلوله‌ای انفجاری در آسمان بدرخشد. هرچند هیچ سرنشینی درون فضاپیما حضور نداشت، اسپیس ایکس دو آدمک هوشمند را درون کرو دراگون قرار داد تا داده‌های مربوط به چگونگی تاثیرپذیری اعضای آتی خدمه از مانور لغو پرتاب را گردآوری کند. آدمک‌ها و فضاپیما هردو پس از آزمایش از آب گرفته شدند.

Crew Dragon / کرو دراگون

لحظه‌ی انفجار راکت فالکون ۹ در آسمان

اکنون با اتمام آزمایش امروز، پرواز بزرگ بعدی کرو دراگون حامل سرنشین خواهد بود. تاریخ انجام این سفر که علاقه‌مندان به فضا از سال‌ها پیش سخت در انتظارش بوده‌اند، هنوز معلوم نیست. با این حال، ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس در کنفرانس خبری پس از پرتاب اعلام کرد که نخستین پرواز سرنشین‌دار کرو دراگون به احتمال فراوان بین ماه‌های آوریل و ژوئن (میانه‌ی فروردین و تیر ۹۹) انجام خواهد شد.

فضاپیمای کرو دراگونی که برای آزمایش بزرگ بعدی استفاده خواهد شد، قرار است تا انتهای ماه جاری میلادی به فلوریدا برسد؛ اما پس از آزمایش لغو پرتاب امروز، اسپیس ایکس و ناسا باید تمام داده‌ها را بازبینی کنند و تشریفات اداری تکمیلی را نیز انجام دهند. همچنین اسپیس ایکس باید چترهای نجات فضاپیمایش را که سال گذشته به‌روزرسانی شدند، قدری بیشتر آزمایش کند.

به‌روزرسانی: ویدئو آزمایش لغو پرتاب کرو دراگون اضافه شد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات