موزیلا حدود ۷۰ نفر از نیروی انسانی خود ازجمله کارمندان ارشد را اخراج کرد

یک‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
ناکامی موزیلا در افزایش درآمد باعث شد این شرکت برای کاهش هزینه‌ها، حدود ۶ درصد از نیروی انسانی خود را تعدیل کند.
تبلیغات

موزیلا، مالک مرورگر محبوب فایرفاکس، امروز حال‌وروز خوشی ندارد. گزارشی جدید در رسانه‌های فناوری نشان می‌دهد مدیران این شرکت برنامه‌ای جدی برای تعدیل نیروی انسانی دارند. طبق خبر جدیدی که از یادداشتی درون‌سازمانی به‌دست رسانه‌ها رسیده، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی موزیلا، میشل بیکر، تصمیم گرفته حداقل ۷۰ نفر از کارمندان شرکت را تعدیل کند. کارمندان اخراج‌شده‌ی موزیلا این گزارش را به‌سرعت تأیید کرده‌اند.

برخی از کارمندانی که در تعدیل نیروی جدید از موزیلا اخراج شدند، افرادی باسابقه و از اعضای ارشد سازمانی بودند که از میان آن‌ها می‌توان به لیز هنری،‌ مدیر ارشد انتشار این شرکت، اشاره کرد. هنری هفت سال سابقه‌ی کار در موزیلا داشت. وی در توییتی نوشت:

امروز تعدیل نیروی بزرگی در موزیلا رخ داد. کسی به مدیر انتشار ارشد حرفه‌ای با تجربه‌ی فعالیت در F/LOSS در منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو یا به‌صورت دورکار نیاز دارد؟ من به سال‌های فعالیتم در موزیلا افتخار می‌کنم که فایرفاکس را به صدها میلیون کاربر در سرتاسر جهان عرضه کردیم.

مدیرعامل موزیلا در پستی وبلاگی، دلایل تعدیل نیرو را در شرکتش شرح داد. در بخشی از مطلب او می‌خوانیم:

موزیلا چشم‌اندازی جدی برای درآمدزایی آتی در کسب‌وکار هسته‌ای خود دارد. این رویکرد در برخی جوانب با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود و ما از تأثیر آن بر همکاران خود عمیقا ناراحتیم. به‌هرحال، برای سرمایه‌گذاری بیشتر در نوآوری و بهبود اینترنت، باید با محدودیت‌های مالی خود کنار بیاییم و آن‌ها را مدیریت کنیم.

در گذشته، موزیلا از گوگل و شرکت‌های دیگر درآمدزایی و در ازای اضافه‌کردن سرویس شرکت‌های مذکور در مرورگر فایرفاکس، هزینه دریافت می‌کرد. به‌عنوان مثال، آن‌ها در سال ۲۰۱۱ قراردادی با گوگل امضا کردند تا در ازای دریافت سالانه ۳۰۰ میلیون دلار، موتور جست‌وجوی آن شرکت را به‌عنوان پیش‌فرض در فایرفاکس قرار دهند. آخرین گزارش‌های مالی موزیلا نشان می‌دهد هنوز سهم عمده‌ای از درآمد این شرکت از همکاری‌های بین‌المللی در بخش جست‌وجو در مرورگر به‌دست می‌آید. درآمد مذکور شامل قرارداد جدید سال ۲۰۱۷ با گوگل هم می‌شود.

منابع درآمدی از جست‌وجو در مرورگر برای موزیلا کافی نبوده‌ و در سال‌های اخیر با کاهش روبه‌رو شده‌اند. آمارهای سازمان دولتی ایالات متحده، DAP، به‌عنوان یکی از گزارش‌های مطمئن درباره‌ی سهم بازار مرورگرهای وب شناخته می‌شود. جدیدترین گزارش سازمان مذکور ادعا می‌کند سهم مرورگر فایرفاکس از بازار به حدود ۴ درصد رسیده است. آن‌ها سه سال قبل، سهم ۱۱ درصدی و دو سال قبل، سهم ۹ درصدی از بازار را دراختیار داشتند.

فایرفاکس / Firefox

بیکر درادامه‌ی پست وبلاگی خود نوشت شرکتش برای جبران کاهش علاقه به فایرفاکس که موجب کاهش درآمد شد، به‌دنبال کسب درآمد از «منابعی به‌جز جست‌وجو» بوده است که البته «محقق نشد»:

برنامه‌ی سال ۲۰۱۹ ما، زمان موردنیاز برای ساختن و عرضه‌ی محصولات درآمدزا را دست‌کم گرفته بود. باتوجه‌به همین اشتباه و آنچه در سال ۲۰۱۹ از سرعت نوآوری آموختیم، در برنامه‌های پیش‌بین و چشم‌انداز درآمد برای سال ۲۰۲۰، اهداف محافظه‌کارانه‌تری خواهیم داشت.

موزیلا در پیداکردن منابع درآمدی جدید موفقیت چندانی نداشته است

از «محصولات درآمدزا» که مدنظر موزیلا و مدیران بود، می‌توان به شبکه‌ی خصوصی مجازی اختصاصی فایرفاکس موسوم به Firefox Private Network اشاره کرد. به‌علاوه، موزیلا برنامه‌ی مدیریت رمزعبوری به‌نام Lockwise در فایرفاکس دارد که اکنون به‌صورت رایگان عرضه می‌شود. به‌علاوه آن‌ها سرویس رایگان دیگری به‌نام Firefox Monitor ارائه می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد ایمیل‌های خود را با هدف اطلاع از قرار داشتن یا نداشتن در نفوذهای اطلاعاتی بررسی کنند. همه‌ی سرویس‌های مذکور درنهایت به برنامه‌ی ثبت‌نامی و خرید اشتراک فایرفاکس افزوده خواهند شد. به‌علاوه آن‌ها گزینه‌ی پشتیبانی پولی فایرفاکس را نیز به برنامه‌های درآمدی اضافه خواهند کرد.

مدیرعامل سابق موزیلا، کریس برد، در ژوئن ۲۰۱۹ درباره‌ی منابع درآمدی دیگر گفته بود:

در سه منبع درآمدی متنوع فعالیت می‌کنیم و تصمیم گرفته‌ایم در آن‌ها تعادل ایجاد کنیم. ما از موتور جست‌وجو درآمد داریم؛ اما محتوا هم تولید می‌کنیم. شرکتی به‌نام Pocket داریم که محتوا را در سرتاسر اینترنت کشف و توزیع و مدیریت می‌کند. به‌علاوه، محتوای درآمدی هم داریم که درمجموع، کسب‌وکار محتوا را شکل می‌دهند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند موزیلا هرچقدر هم روی منابع جایگزین درآمدی کار کند،‌ موفقیت آن‌چنانی نخواهد داشت. آن‌ها امروز فاصله‌ی زیادی با عملکرد عالی گذشته دارند؛ درنتیجه، حتی نمی‌توان با اطمینان از مثبت و کاربردی بودن تعدیل نیروی اخیر در شرکت صحبت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات