کامپیوترهای شخصی برای رقابت با کنسول‌های نسل جدید آماده می‌شوند

پنج‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
کامپیوترهای شخصی گیمینگ همیشه رقابتی نزدیک با کنسول‌های بازی دارند و شاید امسال گزینه‌هایی برای رقابت جدی با کنسول‌ها به بازار معرفی شوند.
تبلیغات

ماه ژانویه همیشه با نمایشگاه CES و فرصت جدید برای شرکت‌های فعال در حوزه‌ی گیمینگ کامپیوترهای شخصی همراه است. شرکت‌ها می‌توانند در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری سال، انواع پردازنده‌های مرکزی، کارت‌های گرافیک، نمایشگر و تمامی محصولاتی را به نمایش بگذارند که یک سال یا بیشتر برای طراحی و تولید آن‌ها تلاش کرده‌اند. صنعت کامپیوترهای شخصی در این رویداد عموما بدون دخالت و رقابت ازسوی رقبای کنسولی خود به پیش می‌رود؛ رویدادی که بیشتر شاهد بحث‌هایی پیرامون حداکثر کارایی پردازشی و گرافیکی در سیستم‌های کامپیوتری هستیم و قوی‌ترین محصولات برای کاربران حرفه‌ای نمایش داده می‌شوند. البته CES 2020 کمی با سال‌های پیش تفاوت داشت.

نسل جدید کنسول‌های بازی مایکروسافت و سونی تا پایان امسال به بازار راه خواهد یافت. رخداد مذکور، کل صنعت بازی را در صرف‌نظر از حوزه و پلتفرم مورد علاقه‌ی گیمرها تحت تأثیر قرار می‌دهد. عرضه‌ی کنسول جدید به‌معنای پیشرفت بازی‌های آتی و توانایی توسعه‌دهنده‌ها در استخراج بیشترین قدرت‌های پردازشی از کنسول‌ها خواهد بود. به‌علاوه از آن‌جایی که اکثر بازی‌ها هم برای کنسول و هم برای کامپیوتر شخصی توسعه می‌یابند، می‌توان در پاییز امسال پیشرفت قابل‌توجهی را در تمامی بازی‌های ویدئویی پیش‌بینی کرد. درنهایت، بازی‌ها صرف‌نظر از پلتفرم، کیفیتی بهتر از همیشه خواهند داشت. گیمرهای PC نیز برای بهره‌برداری حداکثری از بهبود ایجادشده در بازی‌ها ملزم به ارتقاء سیستم‌های خود می‌شوند.

رونمایی‌های مرتبط با صنعت گیمینگ در پلتفرم کامپیوترهای شخصی، امسال در CES تحت تأثیر نسل جدید کنسول‌ها بود. درواقع صنعت به‌نوعی در برزخ توانایی‌های فنی تفسیر می‌شود و احتمالا تا رونمایی نهایی از کنسول‌های جدید، در این وضعیت باقی خواهد ماند. با عرضه‌ی کنسول‌ها می‌توان آن‌ها را از لحاظ قدرت پردازشی با نسل کنونی تراشه‌های گرافیکی یا نسل جدیدی که سال آینده به بازار می‌آیند، مقایسه کرد.

پلی استیشن ۵ / Playstation 5 / پلی استیشن 5
مقاله‌های مرتبط:

    در نمایشگاه CES هم سخت‌افزارهای جدید مایکروسافت و سونی باوجود عدم حضور رسمی، سهم عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص دادند. سونی در کنفرانس خبری سالانه‌ی خود در لاس‌وگاس، تعدادی خبر مرتبط با صنعت بازی منتشر کرد که رونمایی از لوگوی پلی‌استیشن 5 یکی از مهم‌ترین آن‌ها بود که موج خبری قابل‌توجهی را به‌همراه داشت. AMD هم به‌اشتباه در رویداد اختصاصی خود یک رندر تقلبی از ایکس‌باکس سری ایکس به نمایش گذاشت که پوشش رسانه‌ای بی‌فایده‌ای را به‌همراه داشت.

    اخبار فراوان پیرامون نسل جدید کنسول‌های بازی در CES، نشان‌دهنده‌ی عقب‌نشینی صنعت کامپیوترهای شخصی در حوزه‌ی گیمینگ نیست. در عوض، شاهد جریانی جدید و جذاب هستیم که شرکت‌هایی همچون ایلین‌ور و ریزر و دیگران در آن تلاش می‌کنند تا پس از درک مزیت کنسول‌ها، گیمرهای علاقه‌مند به آن پلتفرم‌ها را به‌سمت کامپیوترهای شخصی جذب کنند. در سال‌های گذشته، چنین رویکردی تنها با تمرکز بر کارایی و قدرت پردازشی بالای کامپیوترهای شخصی ممکن می‌شد. ازطرفی باتوجه به مشخصات کنسول‌های آتی که بیش از همیشه به کامپیوترهایی قدرتمند و کامل شبیه می‌شوند، تولیدکننده‌های کامپیوتر به‌دنبال راه‌هایی دیگر همچون ترکیب کردن فرم‌فاکتورها و ارائه‌ی مزایای چندگانه به کاربران هستند.

    در سال‌های گذشته، کامپیوترهای شخصی همیشه قوی‌ترین و بهترین پلتفرم‌های موجود در بازار بوده‌اند. کنسول‌های جدید که در سال ۲۰۱۳ معرفی شدند، پس از مدت کوتاهی از کامپیوترهای شخصی عادی شکست خوردند. به‌علاوه نسخه‌هایی جدید مانند ایکس‌باکس وان ایکس و پلی‌استیشن 4 پرو نیز نتوانستند با پردازنده‌های گرافکی حرفه‌ای همچون انویدیا تورینگ رقابت کنند. البته در سال‌های اخیر صنعت کنسول با نوآوری‌هایی همچون بهره‌‌برداری از قابلیت‌های پرتابل در نینتندو سوئیچ و باز‌ی‌های بین پلتفرمی و سرویس‌های اشتراکی، بازار خوبی را تشکیل داده است.

    xbox series x

    دنیای کنسول‌‌ها و کامپیوترهای شخصی هیچ‌گاه به‌اندازه‌ی امروز به هم نزدیک نبوده‌اند. به‌علاوه هیچ‌گاه قابلیت بازی بین پلتفرم‌ها این‌قدر آسان نبوده است. به‌عنوان مثال اگر شما طرفدار مایکروسافت هستید، با پرداخت ماهانه ۱‍۵ دلار می‌‌توانید صدها بازی را به‌صورت هم‌زمان در کامپیوتر شخصی و ایکس‌باکس وان خودبازی کنید. چنین عملکردی برای افرادی که هر دو تجربه‌ی نمایشگر بزرگ و استفاده از کنترلر را همراه‌با سیستم‌ قوی‌تر و کنترل حرفه‌ای‌تر ماوس و کیبورد نیاز دارند، عالی به‌نظر می‌رسد. رویکرد مذکور از ابتدای رونمایی از ایکس‌باکس وان مدنظر مایکروسافت بود و تبلیغات زیادی هم برای آن انجام شد.

    چشم‌انداز آینده‌ی صنعت گیمینگ، ترکیب پلتفرم‌ها را نوید می‌دهد

    صنعت بازی در کامپیوترهای شخصی در CES 2020 نشان داد که واقعیت ترکیب پلتفرم‌ها را درک می‌کند. به‌‌همین دلیل فعالان تلاش می‌کنند تا با توسعه‌ی محصولاتی جذاب برای کاربران با نیازهای جدید، سهم خود را از بازار افزایش دهند. کاربران امروزی بیشتر به‌دنبال دستگاه‌هایی هستند که ترکیبی از کاربردها را ارائه کنند و به‌نوعی با خریدن یک دستگاه، هر دو دنیای کنسول و کامپیوتر شخصی را تجربه کنند. ایلین ور برای رفع چنین نیازی با سیستم Concept UFO به نمایشگاه امسال آمد؛ دستگاهی همراه‌با فرم‌فاکتور شبیه به نینتندو سوئیچ که امکان اجرای بازی‌های PC را در همه‌ی زمان‌ها و مکان‌ها ممکن می‌کند.

    اینتل و ریزر از دیگر فعالان دنیای کامپیوتر شخصی بودند که با محصولاتی چندکاره در حوزه‌ی گیمینگ به CES آمدند. آن‌ها فرم‌فاکتور کوچک مبتنی بر NUC را معرفی کردند که ابعاد قابل‌حمل کنسول‌ها را با دستگاهی با قابلیت ارتقاء آسان ترکیب کردند. شرکت Origin از فعالان گیمینگ کامپیوترهای شخصی نیز کامپیوتر جدید خود را به‌نام Big O به نمایشگاه لاس‌وگاس آورد که کنسول PS4 Pro یا XBOX One S را با یک PC گیمینگ ترکیب می‌کند.

    کامپیوتر Nox Mini

    تعداد مصرف‌کننده‌هایی که دستگاه‌های فوق‌پیشرفته‌ی معرفی‌شده در CES را خریداری خواهند کرد، قطعا محدود است. ازطرفی نمایشگاه لاس‌وگاس بیشتر محلی برای نمایش نمونه‌های اولیه‌ی آزمایشی ازسوی تولیدکننده‌های کامپیوتر شخصی محسوب می‌شود. درواقع شرکت‌های سازنده از فرصت نمایشگاه برای نشان دادن فرضیه‌ها و برنامه‌های خود برای آینده‌ی صنعت استفاده می‌کنند و تصمیمی برای فروش محصولات به نمایش درآمده ندارند. به‌علاوه همین ایده‌ها به‌مرور به محصولاتی امکان‌پذیر و قابل فروش تبدیل می‌شوند. به‌عنوان مثال کامپیوتر ماژولار Razer Tomahawk که هفته‌ی گذشته معرفی شد، ابتدا ۶ سال پیش به‌صورت یک پروژه‌ی آزمایشی موسوم به Project Christine به نمایش درآمده بود.

    رویکرد کنونی شرکت‌هایی همچون ایلین ور (زیر مجموعه شرکت دل) و ریزر به این معنا نیست که آن‌ها در پی جذب گیمرهای کنسولی هستند. اگرچه قطعا چنین شرکت‌هایی خوشحال می‌شوند که کاربران، کامپیوترهای رومیزی آماده‌ی غول‌پیکر یا لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت را از آن‌ها خریداری کنند. ازطرفی این تصور در میان تولیدکننده‌ها وجود دارد که بازار درحال رشدی از مصرف‌کننده‌های مالک کنسول تصمیم دارند تا دستگاه‌های موجود روی میزهای تلویزیون خود را به‌روزرسانی کنند. قطعا نشان دادن چهره‌ای متفاوت از دنیای گیمینگ در کامپیوترهای شخصی که محدود به کیس‌های غول‌پیکر و زشت نباشد، ابزار مناسبی برای جذب چنین کاربرانی محسوب می‌شود.

    نسل جدید کنسول‌های بازی، باز هم روی طرفداران کنونی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن سرمایه‌گذاری می‌کند. درنهایت مالکان کنونی پلی‌استیشن 4 یا ایکس‌باکس وان، کسانی هستند که در فصل تعطیلات امسال برای خرید نسل جدید کنسول‌ها اقدام می‌کنند. چنین پیش‌بینی قبلا کاملا مشهود بود و در مواقع بسیار نادر، کاربران به تغییر پلتفرم می‌اندیشیدند؛ اما اکنون احتمال زیادی وجود دارد که گیمرهای کنسولی به کامپیوترهای شخصی جذب شوند. به‌همین ترتیب امکان دارد گیمرهای باسابقه‌ی کامپیوتر شخصی، درصورت صحت ادعاها پیرامون قدرت سخت‌افزاری عالی کنسول‌های نسل جدید، به خرید آن‌ها تشویق شوند.

    Super Retro Champ

    در هر گوشه از نمایشگاه CES می‌توان نمایی از آینده‌ی دنیای فناوری را مشاهده کرد

    تولیدکننده‌های لوازم جانبی کامپیوتر شخصی و کنسول بازی، بیش از هر شرکتی می‌دانند که هم‌گرایی میان پلتفرم‌ها با سرعت قابل‌قبولی انجام می‌شود. ما در صنعتی زندگی می‌کنیم که تفاوت میان پلتفرم‌های گیمینگ روزبه‌روز کاهش می‌یابد. دراین‌میان تنها محدودیت‌هایی از طرف مالکان پلتفرم‌ها روی مشتریان اعمال می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بازی‌های انحصاری اشاره کرد که تنها با هدف افزایش وفاداری کاربران طراحی و ساخته می‌شوند.

    در نمایشگاه CES امسال متوجه شدیم که صنعت گیمینگ در کامپیوترهای شخصی حداقل تا زمان عرضه‌ی نسل جدید کنسول‌های بازی پیشرفت قابل‌توجهی نخواهد داشت. البته اخبار سال پیش‌رو همچون عرضه‌ی کارت گرافیک اختصاصی اینتل یا جنگ تازه میان اینتل و AMD در عرضه‌ی پردازنده‌های قدرتمند شاید صنعت لپ‌تاپ‌های گیمینگ را دچار انقلاب کند و درمجموع، کامپیوترهای شخصی را یک مرحله جلوتر ببرد.

    شواهد کنونی نشان می‌دهد که احتمالا تا پنج سال آینده شاهد کنسول‌های بازی با شباهت هرچه بیشتر به کامپیوترهای شخصی باشیم یا بالعکس. شاید چنین آینده‌ای مدنظر یک کاربر ثروتمند و حرفه‌ای با سیستم بازی چند هزار دلاری نباشد. ازطرفی دستگاه‌هایی همچون UFO با ترکیب کامپیوتر شخصی و فرم‌فاکتور نینتندو سوئیچ، نوآوری محسوب می‌شوند که احتمال هم‌گرایی پلتفرم‌ها را بیش‌از‌پیش ممکن می‌کنند. همین نوآوری‌ها CES را به نمایشگاهی تبدیل کرده‌اند که در هر گوشه از آن می‌توان چشم‌اندازی از آینده‌ی فناوری را مشاهده کرد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات