موتور جست‌وجوی DuckDuckGo در فهرست پیش‌فرض اندروید نمایش داده می‌شود

سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل برای برطرف کردن اتهام‌های انحصار سرویس جست‌وجو، فهرستی از موتورهای جست‌وجور برتر را به کاربران نمایش می‌دهد که DuckDuckGo هم در آن قرار دارد.
تبلیغات

گوگل فهرست موتورهای جست‌وجوی برنده‌ی مزایده برای قرارگیری در صفحه‌ی انتخاب اندروید را منتشر کرد. غول موتور جست‌وجو چندی پیش علاوه بر جریمه‌ی پنج میلیارد دلاری در اتحادیه‌ی اروپا، ملزم شده بود تا راهکاری جدید برای رفع انحصار موتورهای جست‌وجو در سیستم‌عامل اندروید پیاده کند. نمایش فهرستی از موتورها در راه‌اندازی اولیه‌ی گوشی‌های هوشمند اندرویدی، راهکاری بود که ازطرف اهالی مانتین‌ویو مطرح شد.

صفحه‌ی انتخاب موتور جست‌وجو، به‌محض راه‌اندازی گوشی‌ هوشمند اندرویدی کاربران اروپایی به نمایش در می‌آید. آن‌ها باید یک موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را برای گوشی خود از بین چهار سرویس در صفحه انتخاب کنند که گوگل هم همیشه در بین آن‌ها وجود دارد. جانمایی سرویس‌های اختصاصی گوگل در سیستم‌عامل برتر موبایلی جهان، همیشه موضوع پرونده‌های ضدانحصار علیه شرکت بوده است. قانون‌گذاران از مالک اندروید خواستند تا مشکلات کنونی انحصار را رفع کند، اما روش رفع به خود شرکت واگذار شد.

گوگل ابتدا در واکنش به الزام پیاده‌سازی راهکار ضدانحصار، صفحه‌ی انتخاب موتور جست‌وجو را پیشنهاد داد که قرار بود موتورهایی بسته به بازار محلی برای کاربر به نمایش دربیایند. ازطرفی شرکت در تابستان گذشته اعلام کرد که گزینه‌های فهرست را براساس یک مزایده انتخاب خواهد کرد.

برنده‌های اولیه‌ی مزایده‌ی گوگل که از اول ماه مارس سال جاری تا ۳۰ ژوئن همین سال به فهرست اضافه خواهند شد، توسط گوگل اعلام شدند. موتور جست‌وجوی متمرکز بر حریم خصوصی DuckDuckGo رتبه‌ی اول را دریافت کرد. این موتور، یکی از سه جایگاه فهرست پیشنهاد را در تمامی ۳۱ بازار اروپا تصاحب می‌کند. سرویس بعدی، Info.com نام دارد که آن هم در تمامی بازارها حضور خواهد داشت. ویکیپدیا در تعریف سرویس مذکور، آن را موتوری باسابقه می‌داند که نتایج را از مجموعه‌ای از موتورهای جست‌وجو و دایرکتوری، ازجمله گوگل، جمع‌آوری می‌کند.

سرچ گوگل / google search

موتور جست‌وجوی فرانسوی Qwant که با ادعای تمرکز بر حریم خصوصی فعالیت می‌کند، در فهرست پیشنهادی کاربران اروپایی در هشت بازار حضور خواهد داشت. Yandex از روسیه، سرویس بعدی است که در پنج بازار شرق اروپا دیده خواهد شد. از دیگر موتورهایی که در بازارهای محدود اروپایی نمایش داده خواهند شد می‌توان به GMX, Seznam, Givero و PrivacyWall اشاره کرد. در میان موتورهای جست‌وجو، سرویس Bing از مایکروسافت را می‌توان بازنده‌ی بزرگ دانست که تنها در فهرست انتخاب کاربران بریتانیایی نمایش داده خواهد شد.

موتور جست‌وجوی Ecosia که فعالیت خود را با تعهد و تمرکز روی کاشت درختان تعریف می‌کند، در هیچ‌یک از فهرست‌های انتخاب موتور جست‌وجو نمایش داده نخواهد شد. درواقع مدیران اکوزیا، مزایده‌ی گوگل را تحریم کردند و پرداخت هزینه برای نمایش به‌عنوان انتخاب را نوعی سوءاستفاده دانستند.

کریستین کرول، مدیرعامل اکوزیا پس از انتشار خبر مزایده‌ی گوگل، اظهارنظر روشنی پیرامون آن داشت و گفت:

ما اعتقاد داریم که این مزایده با روح قانون کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در ژوئیه ۲۰۱۸ منافات دارد. کاربران اینترنت باید حق انتخاب آزادانه‌ی موتور جست‌وجوی خود را داشته باشند. شرکت در مزایده‌ی گوگل، با حق ما برای داشتن یک اینترنت رایگان، باز و متحد هم‌خوانی ندارد. چرا گوگل باید حق داشته باشد تا انتخاب پیش‌فرض را در اندروید مشخص کند؟

علاوه بر اکوزیا، موتور‌های جست‌وجوی کوانت و داک‌داک‌گو هم در همان زمان اعلام خبر مزایده، مخالفت و انتقادهای خود را بیان کردند. داک‌داک‌گو اکنون با وجود پیروزی در مزایده و کسب جایگاهی در فهرست انتخاب گوشی‌های اندرویدی، هنوز با رویکرد گوگل مخالف است. سخنگوی این سرویس در بیانیه‌ای گفت:

ما اعتقاد داریم فهرست اولویت موتور جست‌وجو درصورت طراحی صحیح، روشی عالی برای افزایش انتخاب مصرف‌کننده‌ها خواهد بود. تحقیقات داخلی ما، این رویکرد را تأیید می‌کنند و ما به روزی امیدار هستیم که کاربران اندروید در اروپا، فرصت انتخاب داک‌داک گو را به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در زمان راه‌اندازی دستگاه داشته باشند. به‌هرحال ما هنوز اعتقاد داریم که فهرستی شامل چهار موتور و با شرایط پرداخت هزینه، رویکرد صحیحی نیست، چون کاربران همه‌ی انتخاب‌‌های ممکن را نمی‌بینند و گوگل نیز با حذف رقابت، سود خواهد کرد.
گوگل اسیستنت / Google Assistant

سخنگوی موتور جست‌وجوی کوانت درباره‌ی رویکرد گوگل گفت:

کوانت همیشه به‌دنبال این بود که همه‌ی رقبا در رویکردی آزاد به بازار موبایل دسترسی داشته و همگی شانس برابری در انتخاب ازسوی کاربران به‌عنوان موتور پیش‌فرض داشته باشند. ما اعتقاد داریم رویکرد گوگل مبنی بر درخواست هزینه از موتورهای دیگر برای نمایش به‌عنوان جایگزین موتور جست‌وجوی گوگل، عادلانه نیست. فراموش نکنید که گوگل محکوم به سوءاستفاده از موقعیت برتر سیستم‌‌عامل اندروید در بازار است.با این اوصاف، به‌خاطر اهمیت بازار موبایل برای هر موتور جست‌وجوی قوی، ما باید در اولین فرایند مزایده شرکت کرده و امکان انتخاب کوانت به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را در برخی کشورها فراهم می‌کردیم. آرزو می‌کنیم که این برنامه برای همه‌ی کشورها انجام می‌شد و رقبای ما هم فرصت یکسانی در برنامه داشتند، چون موتورهای جست‌وجو باید با بهره‌گیری از توانایی‌ها و قابلیت‌های خود و نه توانایی در پرداخت هزینه به گوگل، برای حضور در فهرست انتخاب موتور پیش‌فرض رقابت کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات