چگونه دست‌های خود را به روش صحیح بشوییم؟

جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس جدیدترین یافته‌های پژوهشگران ۹۵ درصد از مردم دست‌های خود را به اشتباه می‌شویند و همین امر احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
تبلیغات

همه‌ی مردم هر روز و روزی چندبار دست‌های خود را می‌شویید. جالب است بدانید اگر روش شستن دست عموم مردم، مانند ۹۵ درصد از آمریکایی‌ها باشد پس آن‌ها نیز اشتباه می‌کنند. براساس جدیدترین پژوهشی که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده است، تنها ۵ درصد از افراد دست‌های خود را به روش صحیح می‌شویند. به‌خصوص در فصل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا یا دیگر بیماری‌های ویروسی مانند ویروس کرونا شستن دست‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

انسان به‌طور متوسط روزانه ۱۵ تا ۲۳ بار به‌صورت خود دست می‌زند و این در حالی است که به‌طور متوسط دست‌های خود را تنها ۱۰ بار در روز می‌شوید. این مسئله باعث می‌شود احتمال انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن از سطوح مختلفی همانند میز کار و وسایل منزل به‌شدت افزایش پیدا کند. این انتقال آلودگی به‌طور مستقیم از راه بینی یا دهان اتفاق می‌افتد. برای اینکه بدن خود و دیگر اعضای خانواده را به آلودگی دچار نکنید و ریسک بیماری را کاهش دهید چند راه ساده پیشنهاد شده که مهم‌ترین آن‌ها شستن صحیح دست‌ها است. روش درست شستن دست‌ها ۵ مرحله دارد. 

مرحله‌ اول: دست‌های خود را با آب جاری تمیز به‌طور کامل خیس کنید، سپس شیر آب را بسته و به دستان خود صابون بزنید. 

مرحله‌ی دو: تمامی بخش‌های دست خود را به هم بمالید تا کف صابون به همه‌ی نقاط دست‌ها برسد. هیچ قسمتی از دست‌ها را جا نگذارید و پشت دست‌ها، لای انگشتان و زیر ناخن‌ها را هم فراموش نکنید. 

مرحله سه: دست‌های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه به هم بمالید. اگر درک کردن زمان ۲۰ ثانیه‌ای برایتان کمی دشوار باشد و احساس می‌کنید به تایمر نیاز دارید، می‌توانید دکلمه یا شعری آشنا را زیر لب بخوانید.

مرحله‌ی چهار: دست‌های خود را دوباره با آب جاری تمیز بشویید. 

مرحله‌ی پنج:‌ دست‌ها را با یک حوله‌ی تمیز یا با استفاده از هوا خشک کنید. دستمال‌های حوله‌ای برای خشک کردن دست‌ها گزینه‌های مناسبی هستند چون بهتر می‌توانند دست‌ها را پاک کنند. 

این پنج مرحله شاید ساده به‌نظر برسند ولی ۹۵ درصد مردم به درستی دست‌های خود را با آب و صابون نمی‌شویند و زمان شستشوی آن‌ها نیز به اندازه‌ی کافی نیست تا آلودگی‌ها از روی دست پاک شوند. این خیلی مهم است که همه‌ی نقاط دست‌ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. در ادامه هم به چند نکته‌ی بهداشتی اشاره خواهیم کرد که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند به سلامت بهتر شما کمک کند. 

زیاد به‌صورت خود دست نزنید

 ترک کردن برخی عادت‌ها کار سختی است اما بهتر است زیاد به‌صورت خود دست نزنید. این کار باعث می‌شود احتمال انتقال باکتری یا ویروس از راه دهان یا بینی به بدن شما کاهش پیدا کند. 

آب گرم یا سرد؟

به‌گفته‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا دمای آب اهمیتی ندارد. آب گرمی که ما برای شستن دست‌های خود استفاده می‌کنیم دمای کافی برای کشتن باکتری‌ها را ندارد پس هیچ فرقی نمی‌کند که با آب داغ، ولرم یا سرد دست‌های خود را بشویید. 

محلول‌ها ضدعفونی دست چطور هستند؟

این محلول‌ها به هیچ وجه جای آب و صابون را نمی‌گیرند. با این وجود محلول‌های ضدعفونی کننده می‌توانند در صورت نبود آب و صابون جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشند.

محلول‌های ضد عفونی کننده‌ی دست قوانین خود را دارند

مقاله‌های مرتبط:

از آن‌جایی که برای استفاده از این محلول‌ها نیازی به آب وجود ندارد پس تنها در مواردی باید از آن‌ها استفاده کنید که چاره‌ی دیگری باقی نمانده و آب و صابون در دسترس نیست. همچنین اطمینان حاصل کنید که محلول ضد عفونی کننده حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل باشد. سپس باید ژل را به دست خود زده و تا زمانی‌که خشک شود دست‌ها را به هم بمالید. 

اگر به صابون و محلول ضد عفونی دسترسی نداشتیم چکار کنیم؟

دستمال‌های مرطوب هم گزینه‌های جایگزین خوبی برای پاک کردن دست‌ها هستند. در فصل زمستان سعی کنید که همیشه بسته‌ای از دستمال‌ مرطوب را همراه خود داشته باشید. از این دستمال‌ها برای پاکسازی سطوحی که ممکن است دست بزنید نیز می‌توانید استفاده کنید. 

همیشه دستان خود را از قبل بشویید

اگر برای دست کردن یا خوردن غذا آماده می‌شوید حتما دست‌های خود را از قبل بشویید. در هنگام دارو دادن به یک فرد بیمار نیز دست‌های خود را بشویید. 

دست‌های خود را پس از پایان کار نیز بشویید

پس از درست کردن غذا، توالت رفتن، پاک کردن کودکان، دست زدن و غذا دادن به حیوانات حتما دست‌های خود را به خوبی بشویید. پس از پاک کردن بینی و سرفه و عطسه کردن نیز همیشه دست‌های خود را بشویید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات