ساندبار جدید TCL با صدای دالبی اتموس مجازی معرفی شد

جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
تی‌سی‌ال ساندبار جدیدی در ایفا ۲۰۱۹ معرفی کرده است که با بهره‌گیری از یک فناوری مبتکرانه صدایی قدرتمند و فراگیر شبیه صدای دالبی اتموس تولید می‌کند.
تبلیغات

معمولا ساندبارها نمی‌توانند صدای زیادی تولید کنند و حجم صدای آن‌ها در حد و اندازه‌ی سینما خانواده و سایر سیستم‌های صوتی حرفه‌ای نیست؛ اما TCL قصد دارد با استفاده از یک راه‌حل آکوستیک این مشکل را حل کند. به نظر می‌رسد تی‌سی‌‌‌ال روش جالبی برای رسیدن به این هدف انتخاب کرده است و می‌تواند رضایت کاربر را به دست آورد.

TCL این هفته در نمایشگاه IFA از جدیدترین ساندبار خود موسوم به رِی دَنز (Ray Danz) رونمایی کرد. در دو طرف قسمت داخل این ساندبار قطعه‌های باله‌مانندی وجود دارد که TCL آن‌ها را منعکس‌کننده‌ی آکوستیک می‌نامد. ری دنز چهار درایور صدا نیز در خود جای داده است که دو عدد از آن‌ها صدا را مستقیم به سمت جلو و دو عدد از آن‌ها که در جهت باله‌ها قرار دارند، صدا را به قسمت بیرون و سمت بالا هدایت می‌کنند. ساختار این ساندبار مانند زمانی است که دو دست خود را به‌حالت دایره‌ای شکل دور دهانتان می‌گیرید و فردی را فاصله‌ی دور با صدای بلند صدا می‌زنید.

ساندبار ری دنر تی سی ال-TCL Ray-Danz soundbar

طرح مفهومی تی‌سی‌ال بسیار جالب به نظر می‌رسد و باعث فراهم‌شدن زمینه‌ی پژوهش درمورد استفاده از چنین ساختاری جهت تقویت عملکرد ساندبارها شده است. با اینکه بسیاری از شرکت‌ها برای تقویت عملکرد ساندبار خود از فناوری پردازش سیگنال دیجیتال استفاده می‌کنند، اما طراحان تی‌سی‌ال می‌گویند که ساندبار جدید این شرکت با تکیه بر طراحی باله‌های آکوستیک ساخته شده است. به‌کمک باله‌های آکوستیک ری دنز بدون نیاز از اسپیکرهای ماهواره‌ای (اسپیکرهای کوچکی که معمولا در کنار ساب‌ووفر استفاده می‌شوند)، صدایی شبیه سیستم‌های صوتی ۱-۳ کاناله داشته باشد؛ البته این ساندبار با ساب‌ووفر بی‌سیم ۶٫۵ اینچی عرضه می‌شود. اگر حتی تنها برای چند دقیقه هم به صدای ساندبار مبتکرانه‌ی تی‌سی‌‌ال گوش دهید، متوجه می‌شوید که نوآوری این شرکت در طراحی محصول جدیدش واقعا جواب داده است.

چه درست در مقابل ری دنز بایستید و چه چند متر با آن فاصله داشته باشید، صدای قوی و تیزی با جزئیات زیاد می‌شونید

می‌توان گفت رِی دَنز حجم گسترده‌ای از صدا را تولید می‌کند که برای اندازه‌ی آن درظاهر غیرممکن به نظر می‌رسد. اگر این ساندبار را از نزدیک امتحان کنید، چه درست در مقابل آن بایستید و چه چند متر با آن فاصله داشته باشید، صدای قوی و تیزی با جزئیات زیاد می‌شنوید که معمولا برای ایجاد آن باید از چند اسپیکر استفاده کرد. قطعا نمی‌توان عملکرد ری ‌دنز دوست‌داشتنی را با ساندبار شگفت‌انگیزی مثل نمونه‌ی ۲۵۰۰ دلاری آمبیوی سنهایزر (Ambeo soundbar) مقایسه کرد، اما حتی زمانی‌که برای بار اول صدای آن را می‌شنوید، برای خریدش ترغیب می‌شوید؛ البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که اسپیکرهای بالای ساندبار که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کنند و باعث محبوبیت سیستم‌های دالبی اتموس شده‌اند، در این ساندبار دیده نمی‌شوند؛ تی‌سی‌ال مدعی است که افکتی را که این اسپیکرها ایجاد می‌کنند، به‌صورت مجازی در ساندبار جدید خود شبیه‌سازی کرده است.

ساندبار ری دنر تی سی ال-TCL Ray-Danz soundbar

ری دنز ساندبار ارزان‌قیمتی نیست و در چند ماه آینده با قیمت ۴۰۰ دلار عرضه خواهد شد. این ساندبار علاوه بر ساب‌ووفر بی‌سیم به وای‌فای نیز مجهز است. ظاهرا تی‌سی‌ال قصد دارد محصول جدید خود را به یک‌ اسپیکر وای‌‌فای مناسب تبدیل کند و در این زمینه از رقیب خود یعنی Sonos، شرکت تولیدکننده‌ی اسپیکرهای بی‌سیم، پیشی بگیرد؛ البته این شرکت هنوز درمورد این موضوع هنوز حرفی نزده است. به هر حال امید‌واریم به‌رورزسانی‌های نرم‌افزاری دستگاه یادشده در آینده، آن را بهتر و جذاب‌تر کند.

در‌حال‌حاضر تنها چهار نمونه‌ی اولیه از رِی دَنز برای نمایش در نمایشگاه به‌صورت دست‌ساز ساخته شده است؛ اما طبق گفته‌ی سخنگوی تی‌سی‌ال به‌زودی تولید انبوه این محصول آغاز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات